Čuječnost - kako najti notranji mir sredi ponorelega sveta!

Čuječnost - kako najti notranji mir sredi ponorelega sveta! (foto: profimedia) profimedia
22. 3. 2015

Avtorja knjige Čuječnost, Mark Williams in Danny Penman, sta prepričana, da zunanji mir lahko dosežemo le tako, da najprej v sebi najdemo notranjega. A kako najti notranji mir v svetu, ki se iz dneva v dan zdi vse bolj in bolj nor?

Avtorja sta prepričana, da je to mogoče s pomočjo meditacije in osredotočenosti, izhajata pa iz principov kognitivne teorije, ki temelji na čuječnosti. Eden od njenih utemeljiteljev je profesor Mark Williams z Oxfordske univerze, ki je tudi soavtor knjige Čuječnost, terapijo pa priporoča tudi britanski Nacionalni inštitut za zdravje in klinično odličnost in je dokazljivo enako učinkovita kot antidepresivi. Še najpomembneje pa je, da se odlično obnese tudi pri vseh drugih, ki niso depresivni, a si prizadevajo, da bi zadostili nenehnim zahtevam sodobnega sveta.

  • "To skrivnost so dobro razumeli v starodavnem svetu, v nekaterih kulturah pa jo ohranjajo pri življenju še danes. Vendar pa številni med nami v zaodnem svetu pozabljamo živeti dobro in radostno. Pogosto je položaj še hujši. Tako zelo se trudimo biti srečni, da na koncu spregledamo najpomembnejše dele svojega življenja in uničimo celo sam mir, ki ga iščemo."

Avtorja v knjigi ponudita več preprostih vaj, ki jih bo lahko vsakdo vključil v svoje vsakdanje življenje, klinični poskusi pa kažejo, da zares delujejo.

  • "Na čuječnosti temelječa kognitivna terapija je utemeljena na vrsti meditacije, ki je bila na Zahodu še pred kratkim dokaj neznana. Meditacija za povečanje čuječnosti je tako čudovito preprosta, da jo lahko vsi uporabljamo za odkrivanje prirojenega veselja do življenja. Ne samo, da je že to samo po sebi hvalevredno, lahko tudi prepreči, da bi običajni občutki tesnobe, napetosti in žalosti ušli izpod nadzora in se razvili v daljša obdobja nesreče in izčrpanosti - ali celo v hudo klinično depresijo."

In kaj sploh je čuječnost?

Pri čuječnosti gre za opazovanje brez kritiziranja, že uvodoma pojasnjujeta avtorja. Gre tudi za to, da smo sočutni do sebe.

  • "Ko se na vas zgrneta žalost ali stres, ju ne jemljite osebno, ampak se nanju naučite gledati kot na črne oblake na nebu in ju opazovati z naklonjeno radovednostjo, medtem ko ju nese mimo. Čuječnost vam pravzaprav omogoča, da zalotite negativne miselne vzorce, še preden bi vas potegnili navzdol v čedalje močnejši vrtinec. Tako se začne proces, v katerem spet prevzemate nadzro nad svojim življenjem."

Čuječnost naj bi na dolgi rok dokazano povzročila dolgotrajne spremembe razpoloženja, ravni sreče in počutja. Raziskave med drugim dokazujejo tudi, da tisti, ki redno meditirajo, redkeje obiskujejo zdravnike in manj časa preživijo v bolnišnici. Še več. Lahko se pohvalijo z boljšim spominom, so bolj ustvarjalni in se hitreje odzivajo.

Meditacija je običajno sestavljena iz usmerjanja vse pozornosti na dihanje, na vdihavanje in izdihavanje. Ena od ključnih spoznanj osredotočenosti na lastno dihanje je ta, da misli in čustva prihajajo in odhajajo po svoje in da torej mi v resnici nismo naše misli in čustva.

Ko se torej pričnete počutiti nekoliko žalostne, prestrašene, obremenjene ali razdražljive, boste najbolje storili, če si vzamete čas za čuječnost. Notranji mir si lahko sredi ponorelega sveta povrnete že s preprosto enominutno meditacijo.

V nadaljevanju predstavljamo le eno, a eno najbolj preprostih vaj, ki jih avtorja v knjigi Čuječnost priporočata sleherniku.

Enominutna meditacija

  • 1. Sedite vzravnano na stolu z ravnim naslonjalom. Če je mogoče, se s hrbtom malo odmaknite od naslonjala, da bo hrbtenica podpirala samo sebe. Stopala imate lahko položena plosko na tla. Zaprite oči ali spustite pogled.
  • 2. Pozornost usmerite na dihanje, na to, kako vam gre zrak v telo in iz njega. Zaznavajte različne občutke ob vsakem vdihu in izdihu. Opazujte dihanje, ne da bi pričakovali, da se bo zgodilo kaj posebnega. Ni potrebe, da bi dihanje kakorkoli spremenili.
  • 3. Če nekaj časa bo vaš um začel begati. Ko to opazite, pozornost spet nežno preusmerite na dihanje, ne da bi pri tem kritizirali sami sebe, je ključni del pri izvajanju meditacije za boljšo čuječnost.
  • 4. Um se vam bo na koncu umiril kot mirna gladina ribnika - ali pa tudi ne. Tudi če vas bo prevzel občutek popolnega miru, bo verjetno samo bežen. Če ste jezni ali razdraženi, vedeti, da bo tudi ta občutek minil. Karkoli se zgodi, samo pustite, da je tako, kot je.
  • 5. Po eni minuti odprite oči in se spet zavejte sobe.

Priporočamo!

Čuječnost - Mark Williams in Danny Penman

ČuječnostSte vedeli, da Svetovna zdravstvena organizacija ocenjuje, da bo depresija leta 2020 postala drugo največje zdravstveno breme v svetovnem merilu. Depresija bo tako v manj kot desetletju večje breme kot bolezni srca in ožilja, artritis in številne oblike raka tako na individualni kot na družbeni ravni. In čeprav je bila depresija do nedavnega še bolezen ljudi poznih srednjih let, že danes velja, da je večina obolelih za depresijo sredi svojih dvajsetih, nemalo ljudi pa jih prvič napade že v najstniških letih.

Mark Williams in Danny Penman sta svojo knjigo Čuječnost zagotovo spisala še ravno pravi trenutek.

V njej popisana serija preprostih meditacij za povečanje čuječnosti, s katerimi je mogoče učinkovito pretrgati cikel strahu, napetosti, nesreče in izčrpanosti, vas bo opogumila za spoprijemanje tudi z najhujšimi stvarmi v življenju, končno pa se boste lahko začeli tudi zares pristno veseliti življenja.

  • 'Življenje je lahko neizporsno, mrzlično in izčrpavajoče - a ni treba, da je tako!'

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri