ISKRA DELTA: 34. grafični bienale Ljubljana

ISKRA DELTA: 34. grafični bienale Ljubljana (foto: Foto: Urška Boljkovac) Foto: Urška Boljkovac
7. 9. 2021

Grafični bienale Ljubljana napoveduje nova in za to priložnost naročena dela, ki bodo predstavljena na 34. izdaji bienala z naslovom ISKRA DELTA, ter celoten seznam udeležencev.

 

Iskra Delta – neuresničeni potencial posebnega lokalnega primera tehnološkega razvoja

Iskra Delta je bila slovensko računalniško podjetje in ena največjih proizvajalk računalnikov v Jugoslaviji, ki je pred razpadom države obetala, da bo igrala vidno vlogo na svetovnem trgu. Bila je del širše računalniške industrije, ki je začela cveteti po drugi svetovni vojni kot del projekta modernizacije v socialistični republiki. Zgodba o vzponu in padcu Iskre Delte je zavita v skrivnost in zato predmet različnih projekcij, ki včasih mejijo celo na teorije zarote. Skomine, ki jih vzbuja zgodba o tem, kar bi lahko bilo, pa vseeno burkajo domišljijo. V času, ko strašijo duhovi »izgubljenih prihodnosti«, se bienale noče posvečati preteklosti, ampak namesto tega črpa iz želje po naseljevanju drugačne resničnosti od tiste, ki smo jo podedovali.

ISKRA DELTA se vrača iz prihodnosti

Na ozadju socialnih in okoljskih nemirov, globoko v pandemiji, ki je naša telesa prikovala na mesto, naše oči pa na zaslone, se ISKRA DELTA vrača iz prihodnosti, da bi pokazala na transformativne vektorje, da bi sestavila lesketajoče se delce drugih mogočih svetov, ki že vznikajo med nami, in vžgala iskro za predstavljanje in izgradnjo alternativnih sedanjosti.

ISKRA DELTA tu deluje kot fiktivna, virtualna entiteta, ime za prihodnost in zaklinjanje prihodnosti, sveta, ki bo šele prišel. Umetnike, glasbenike, oblikovalce, pisatelje, pesnike in druge, ki uporabljajo moč fikcije, spekulativnega oblikovanja, igranja fantazijskih vlog in iger, spleta, popa in nastajajočih tehnologij, smo povabili, naj s svojimi projekti prispevajo k tej misiji izgradnje sveta.

Čeprav 34. grafični bienale Ljubljana predstavlja poglede iz različnih držav po vsem svetu, pa ima močan generacijski in regionalni poudarek in perspektivo. Prinaša nove projekte mlajših umetnikov in skupin, med katerimi so BCAA system (Češka), Inside Job (Ula Lucińska, Michał Knychaus, Poljska), Luka Lavrenci (Slovenija), Botond Keresztesi (Madžarska), Zsófia Keresztes (Madžarska), Mario Mu (Hrvaška), Stach Szumski (Poljska), Andrej Škufca (Slovenija), Neja Zorzut (Slovenija).

Sestavni del programa je tudi sodelovanje s platformami in kolektivi, kot sta Other Internet (Toby Shorin, Laura Lotti, Sam Hart), ki bo vodil delavnico Spletna identiteta Iskre Delte: znamka brez strukture upravljanja, in ŠUM, revija za teorijo in fikcijo, ki izhaja v Ljubljani in bo bienale pospremila s posebno številko z naslovom Ksenoslavija: prikrite kronologije.

Kuratorski pristop na bienalu dodatno širimo z glasbenim programom, razvitim v sodelovanju s kolektivom Nimaš izbire, v katerem raziskujemo spekulativni potencial in potencial izgradnje sveta, ki ga prinašata oblikovanje zvoka in sodobna elektronska in pop glasba, s pomočjo zvočnih prispevkov, katerih avtorji so med drugimi Astrosuka, Digitonica, Galen Tipton, Himera, Petal Supply, Toiret Status, Torus, Umru, Toyota Vangelis.

Nova dela in dela, naročena za to priložnost

Med pomembna dela, naročena za to priložnost, spada instalacija dvojca Inside Job, ki pretresa širšo temo postčloveške prihodnosti z oblikovanjem spekulativne pripovedi o lastnosti mirovanja in možnosti preživetja v neugodnih razmerah, kratki film kolektiva BCAA System, ki skuša z izraznimi sredstvi zasnove igre raziskati potencial skupnega delovanja v vesolju in s tem spodbuditi kolektivno domišljijo, Paket za razširitev Utopijatov kolektiva OMSK Social Club, novo delo v žanru resničnostne igre (RGP), ki jo lahko spremljamo prek aplikacije Telegram, Območje nepenta Lawrencea Leka, videoinstalacija in zvočno okolje, ki naj bi poslušalcu pomagalo pozabiti na tegobe tega sveta, in metakolaži in serije grafik Marka Fridzvalskega, ki jih sestavlja vizualno gradivo iz dveh različnih, a na mnoge načine vzporednih futurističnih obdobij – »ljudskega modernizma« leta 1968 in boja rejverskega gibanja proti neoliberalnemu vdoru kulturne in politične domišljije leta 1989.

Otvoritveni dnevi

Otvoritev 34. grafičnega bienala Ljubljana z naslovom ISKRA DELTA bo 10. septembra, program dogodkov v njenem sklopu – vodeni ogledi, pogovori z umetniki, performansi in koncerti – pa bo trajal ves konec tedna.


https://34.bienale.si/sl/program/

Lokacije

Razstava ISKRA DELTA, ki se zgleduje po predstavljenih praksah in uporablja pristop ustvarjanja prizorišča, domuje na štirih različnih lokacijah po mestu, pri čemer ima sedež, poslovno avlo, pop-up inkubator in jazbino v zgodovinskem gradu in parku Tivoli, v socialistično-modernističnem nebotičniku, razstavni dvorani Banke Slovenije in na zapuščeni, odmaknjeni lokaciji pod središčem mesta.

Razstava prejemnika velike nagrade 33. ljubljanskega grafičnega bienala

Na Grafičnem bienalu Ljubljana tradicionalno priredimo samostojno razstavo prejemnika velike nagrade prejšnje izdaje; v tem primeru je to Hamja Ahsan, umetnik, aktivist in kurator ter avtor knjige Shy Radicals: The Antisystemic Politics of the Militant Introvert (Sramežljivi radikalci: protisistemska politika militantnega introvertiranca). Njegova razstava I DON'T BELONG HERE أنا لا أنتمي الى هنا v galeriji ZVKDS prikazuje zgodovino imaginarne države sramežljivih, introvertiranih in avtističnih ljudi in njeno aktivistično gibanje proti prevladi ekstrovertirancev.

Publikacije in konference

Bienale spremlja mapa, ki vsebuje dve publikaciji – projektni katalog in bralnik –, skupaj z obsežnim programom konferenc in pogovorov o temah, ki segajo od milenijske perspektive do možnosti, ki jih ponuja nova tehnološka revolucija, in taktičnih potencialov jugofuturizma, vodi jih Muanis Sinanović.

O ljubljanskem grafičnem bienalu:

Ljubljanski grafični bienale, eden najstarejših bienalov na svetu, je bil ustanovljen leta 1955. Pojavil se je v času, ko je pop art prihajal v ospredje tako v Veliki Britaniji kot v ZDA, ko je grafika s svojimi reprodukcijskimi tehnikami odlično zajela težnje v umetnosti in družbi na splošno. V devetdesetih letih 20. stoletja se je svetovna in lokalna politična krajina spremenila, pojavile pa so se tudi novosti v kulturi in tehnologiji. Bienale je prestopil meje grafičnega medija in danes zajema različne načine umetniškega izražanja.

Sodelujoči umetniki:

John Akomfrah, Astrosuka,* BCAA system,* Joshua Citarella, Simon Denny, Diffractions Collective, Digitonica,* Drone Emoji,* Aleksandra Domanović,* Mark Fridvalszki,* Galen Tipton,* Giorgi Gago Gagoshidze,* Himera,* Joey Holder, INSIDE JOB (Ula Lucińska & Michał Knychaus),* Interdependence (Holly Herndon & Mat Dryhurst).* Jakub Jansa, Kristjan Kaluža,* Jure Kastelic, Zsófia Keresztes,* Botond Keresztesi,* Princess Ketamine,* Kiss the Future,* Kladnik & Neon,* Kukla Kešerović, Luka Lavrenci,* Lawrence Lek,* Mario Mu,* Nascent (Paul Seidler in Max Hampshire), Nimaš Izbire,* Katja Novitskova, OMSK Social Club,* Other Internet (Toby Shorin, Laura Lotti, Sam Hart), Marko Peljhan, Protektorama (aLifveForm, ki jo hrani in oskrbuje JP Raether), Jon Rafman,* Živa Božičnik Rebec,* Alex Selmeci & Tomáš Kocka Jusko, Petal Supply,* Stach Szumski,* Dorijan Šiško,* Andrej Škufca,* ŠUM,* T+U (Technologie und das Unheimliche),* Toiret Status,* Liara T’soni,* Torus,* Miloš Trakilović, Suzanne Treister, Umru,* Toyota Vangelis,* Jelena Viskovic, Warrego Valles,* Neja Zorzut*
*Nova in za to priložnost naročena dela.

Priporočamo