4 nove knjige v zbirki Stopinje LUD literature

14. 2. 2016
Deli

Štirje avtorji iz različnih obdobij in jezikov, vsi vrhunski mojstri kratke (kratke) zgodbe. Pikre humoreske, lapidarni urbani formalizem, bizarni eksistencializem medčloveških odnosov in gospodarne skice, prežete s simboliko. Za nameček pa še prgišče dramoletov v nekaj replikah.

Achille Campanile: Zgodbe proti nespečnosti

prev. Janko Petrovec, kratka proza

Novinar, televizijski in časopisni kritik, scenarist, pisatelj in dramatik Achille Campanile (1899–1977) je bil eden najpomembnejših humorističnih piscev italijanskega 20. stoletja. V najplodnejših desetletjih od sredine dvajsetih do sredine štiridesetih let je napisal okoli petdeset komedij, dobro desetino romanov in na stotine tako imenovanih »tragedij v par replikah«. Pričujoči izbor zgodb in komičnih dramoletov je prvo književno delo tega popularnega naslednika futurizma in predhodnika književnosti absurda v slovenskem prevodu.

  • Tekal je naokrog in povohljal vsakega mimoidočega, toda nihče ni bil in tudi ni hotel biti njegov gospodar. Nato se je obrnil in šinil po ulici; na vogalu je obstal in se ozrl v vse smeri. Gospodarja ni bilo. V skokih je zdirjal nazaj v ulico, okoli njega je škropila umazanija in z dlake mu je kapljal dež. Ustavil se je na vsakem vogalu, a gospodarja ni bilo nikjer. Tedaj je sedel na križišče dveh ulic, iztegnil kuštravo glavo proti nebu in zatulil.

Lydia David: Samuel Davis je ogorčen

prev. Jernej Županič, kratka proza

Kratke zgodbe Lydie Davis (1947) štrlijo iz praznine, varčne so z besedami in še bolj z metaforiko, a v praznini, ki jih obdaja, toliko bolj prominentne. To so zgodbe, ki jih bralno dejanje povsem spremeni, zgodbe, ki so dostikrat samo osnutki zgodb – a takšni, da bralca uspešno povabijo, da jih napolni, razširi. Njihova lapidarnost ni zapirajoča in njihova abstraktnost ni pretenciozna, pač pa abstraktnost, ki komaj čaka na konkretno vsebino.

  • Morda se srečen spomin ne more nanašati na ljudi, ki so bili zgolj tujci ali znanci. V starih letih in v svojih bolečinah ne smeš ostati sam s spomini, ki se nanašajo le na ljudi, ki so te pozabili. Ljudje v tvojih srečnih spominih morajo biti isti ljudje, ki želijo v lastnih srečnih spominih imeti tebe.

Igor Marojević: Mediterani

prev. Urban Vovk, kratka proza

Igor Marojević (1968) piše romane, kratko prozo (Iskalci, 2001), Mediterani (2006) in Beograjčanke (2014), dramska besedila in kolumne; njegove knjige so blizu z resničnostjo podprti urbani introspekciji avtorjev, kakršna sta Valjarević in Arsenijević. Slovenska izdaja Mediteranov prinaša presek Marojevićevega skoraj poldrugo desetletje trajajočega pisateljskega udejstvovanja. Pripovedne situacije avtor gradi z opaznimi primesmi nenavadnega in bizarnega, ki pa je dovolj daleč od makabričnega, poudarjeno patološkega ali onstranskega, ter primesmi tako imenovanega vsakdanjika, ki se kažejo v podrobnostih, povezanih z nujnimi opravili, in pripovedovalčevih pretanjenih zaznavah. Mediterani niso zgodbe o Mediteranu, to je sekundarno, te zgodbe so kriza, fraktal, bilanca, sporočilo v steklenici, nevroza, tanek žarek mesečine v motni, zakotni, prehodni sobi eksistence.

  • Myersova karta ni imela nobene zveze s to vožnjo. »Vagon prvega razreda. Tam so me okradli, v lovu za stvarmi pa me je zaneslo v ta vagon. Potem so vagon odklopili, tako da za to vožnjo nimam karte,« je pojasnil Myers. Sprevodnik ni rekel nobene. Ni bil videti kot človek, ki rad odlaša s stvarmi. Videti je bil preprosto kot človek, ki nima pripravljenega odziva na okoliščine, v katerih se je znašel Myers. Myersu se je zazdelo, da mora k temu še nekaj dodati.

Hjalmar Söderberg: Vinjete

prev. Nada Grošelj, kratka proza

Švedski romanopisec, dramatik, pesnik in časnikar Hjalmar Söderberg (1869–1941) velja za enega največjih švedskih stilistov in je po nekaterih ocenah primerljiv z vodilnim švedskim pisateljem Augustom Strindbergom. Navajajo ga med najpomembnejšimi švedskimi ustvarjalci iz prve polovice dvajsetega stoletja, skupaj z nobelovcema Selmo Lagerlöf in Vernerjem von Heidenstamom. Po mnenju kritikov se ob Söderbergovih novelah in vinjetah pogosto kar sama ponuja beseda »mojstrovina«. Že v prvi zbirki Vinjete je jasno izoblikoval prepoznaven slog, katerega glavna značilnost je skrajna gospodarnost. Pripovedi so prežete z razmišljanji, sanjami ali kar nočnimi morami in simboliko. Miniaturne skice se zlivajo v celoto, v harmoničen mozaik kamenčkov s svojskimi odtenki in odbleski, v katerem pride do izraza večplastnost in kompleksnost življenja.

  • Jasno je, da so premog, potreben za polnjenje umetnih rudnikov, uvozili iz tujine. Toda ko so ga počrpali iz umetnih rudnikov – in to je bila njihova prednost v primerjavi s pravimi rudniki –, so ga zlahka nadomestili z novim, uvoženim iz tujine. Včasih so celo napolnili rudnike s premogom, ki so ga bili ravnokar izkopali; in tudi tu je šlo za dodatno možnost, ki je pravi rudniki nimajo.

Več o tem tudi na www.ludliteratura.si

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o tem, zakaj mu je ušel Guinnessov rekord