'Pravi moški' - vseslovenska družbeno odgovorna akcija ozaveščanja o moških rakih

1. 2. 2016
Deli
'Pravi moški' - vseslovenska družbeno odgovorna akcija ozaveščanja o moških rakih

V prostorih Onkološkega inštituta Ljubljana sta dve slovenski nevladni organizaciji – Društvo onkoloških bolnikov Slovenije in Zveza slovenskih društev za boj proti raku v sodelovanju z Ministrstvom za zdravje RS in Onkološkim inštitutom Ljubljana - predstavili vseslovensko akcijo ozaveščanja o moških rakih.

Komunikacijska akcija je družbeno odgovorna, njeno glavno sporočilo in namen pa sta moške intenzivneje seznanjati z možnostmi preprečevanja in čim prejšnjega odkrivanja raka. Moški naj bodo bolje seznanjeni z dejavniki tveganja te bolezni in naj vedo, kako se odzvati in na koga se obrniti, če in ko pride do težav.

Zakaj potrebujemo akcijo Pravi moški?

Rak je zelo pomemben javnozdravstveni, socialni in ekonomski problem sodobne družbe in obvladovanju te bolezni bo treba posvečati vse več pozornosti.

Podatki Registra raka RS in Nacionalnega inštituta za javno zdravje kažejo, da moški zbolevajo in umirajo za rakom v večji meri kot ženske. Pregled komunikacije o ozaveščanju javnosti o rakih, ki se pogosteje pojavljajo pri moških, pa je premalo.

Slovenija je med 10 državami v Evropi, kjer je umrljivost zaradi raka pri moških na prvem mestu, pred boleznimi srca in žilja. Smo med petimi državami v Evropi z največjo incidenco raka pri moških in na drugem mestu po umrljivosti zaradi raka pri moških, takoj za Madžarsko. Pričakovana življenjska doba slovenskih moških je 77,6 let, kar je pod povprečjem razvitih držav. Vsi ti podatki so za slovenske ženske ugodnejši, tako da je ukrepanje na področju preventive in zgodnjega odkrivanja raka pri moških nujno.

Med značilne moške rake sodita rak mod in rak prostate. Več kot pri ženskah je pri moških raka debelega črevesa in danke, pljučnega raka in raka glave in vratu.

Podatki o incidenci in umrljivosti za rakom pri moških v Sloveniji kažejo:

  • V letu 2012 je za rakom zbolelo več kot 13.000 Slovencev (55 % moških in 45 % žensk); predvidevamo, da jih je leta 2015 zbolelo že 14.600.
  • V letu 2012 je za rakom umrlo več kot 5.800 Slovencev (56 % moških in 44 % žensk).
  • V Sloveniji je več kot 90.000 ljudi, ki so se kdajkoli srečali z diagnozo rak.
  • Od rojenih leta 2012 bo do svojega 75. leta starosti predvidoma za rakom zbolel eden od dveh moških in ena od treh žensk.

Najpomembnejša sporočila akcije so:

  • Moški naj bodo bolje seznanjeni z dejavniki tveganja te bolezni in naj vedo, kako se odzvati in na koga se obrniti, če in ko pride do težav.

Projekt, ki se odvija na državni ravni, komunicira zavedanje o težavah in predvsem preventivo različnih vrst rakavih bolezni, ki so bolj tipične za moške, ob čemer so primarna ciljna skupina moški, sekundarna pa ženske. Pravi moški ve, da mora skrbeti za svoje zdravje in biti pozoren na najmanjše telesne spremembe. Skoraj polovico vseh rakavih bolezni je namreč mogoče preprečiti.

Nasveti, kaj lahko ukrenete že danes, da zmanjšate ogroženost z rakom:

  • Opustite škodljive navade in razvade (opustite kajenje in prekomerno pitje alkoholnih pijač)!
  • Prehranjujte se zdravo, bodite telesno dejavni in vzdržujte normalno telesno težo!
  • Bodite pozorni in skrbite za zdravo delovno in bivalno okolje! Udeležujte se organiziranega presejalnega programa Svit!
  • Redno se pregledujte, pozorno spremljajte svoje počutje in se že ob najmanjši telesni spremembi odločite za preventivni pregled.

Akcijo lahko spremljate v različnih medijih: v tiskanih oglasih, na velikih plakatih po vsej Sloveniji, na spletnih portalih, na radiu in televiziji. Posebej za ta namen je danes začela delovati posebna spletna stran www.izogniseraku.si in Facebook profil Pravi moški.

Ambasadorji

Akcijo Pravi moški so javno podprli glasbenik Aleksander Mežek, radijski voditelj Janez Dolinar, igralka Ana Dolinar Horvat ter prostovoljca pri Društvu onkoloških bolnikov Slovenije Grega Pirc in Marjan Doler, ki imajo za seboj osebno izkušnjo z rakom. Prepoznali so velik pomen akcije, svojo izkušnjo pa so pripravljeni deliti z drugimi.

Nosilca akcije Pravi moški sta Društvo onkoloških bolnikov Slovenije in Zveza slovenskih društev za boj proti raku v sodelovanju z Ministrstvom za zdravje RS in Onkološkim inštitutom Ljubljana, akcijo je omogočilo 9 podpornikov (glavni podpornik Merkur zavarovalnica, ter ostali Amgen, Astellas, AstraZeneca, Janssen, MSD, Roche, Sanofi, Vzajemna). Pri izvedbi akcije so prijazno priskočili na pomoč tudi naši medijski partnerji: Europlakat, Hitradio Center, PRO Plus in Delo), projekt pa podpira tudi Zdravniška zbornica Slovenije.

Novo na Metroplay: Alya o trenutkih, ki so jo izoblikovali, odraščanju in ljubezni do mnogih stvari v življenju