Dogodki Promocijsko sporočilo

Priznanja Društva oblikovalcev Slovenije »Oblikovalski presežki 2018«

28. 11. 2018
Deli

Društvo oblikovalcev Slovenije tokrat že enajstič podeljuje priznanja »Oblikovalski presežki«, priznanja za dela, ki so jih prispevali slovenski oblikovalci v letošnjem letu.

Od Društva oblikovalcev Slovenije imenovana strokovna žirija med prispelimi deli izbere delo avtorja ali skupine avtorjev, ki predstavlja ustvarjalni oblikovalski presežek in tako prispevek k razvoju in dvigu vizualne kulture okolja na različnih področjih oblikovanja, za katerega in v katerem izdelek deluje. To je eden izmed korakov, da bo oblikovalska stroka dobila mesto, ki ga mora imeti, če naj sooblikuje gospodarstvo, ki je zmožno konkurence na globalnem trgu.

Področja vrednotenja segajo od grafičnega, industrijskega in unikatnega oblikovanja, oblikovanja vizualnih komunikacij in oblikovanja notranje in zunanje opreme, prostorsko oblikovanje, scenskih postavitev in multimedijskih celostnih rešitev.

Peter Jamšek

Izmed prijavljenih del je v letošnjem letu žirija »Oblikovalskega presežka« Društva oblikovalcev Slovenije v sestavi: Irena Gubanc, Mateja Panter, Nataša Vuga, Huberto Široka, Jurij Dobrila in Peter Jamšek izbrala in podeljuje:

  • 5 priznanj »Oblikovalski dosežek«,
  • 1 priznanje za življenjsko delo,
  • 1 častno članstvo in
  • 1 posebno priznanje.


Priznanja pomenijo odlične reference in možnosti za nadaljnje delo, vsi dobitniki priznanj pa prejmejo enoletno članarino Društva oblikovalcev Slovenije za naslednje leto. 

Zaradi velikega števila prispelih del in zaradi kakovosti velike večine ter izenačenosti le-teh, se je žirija odločila, da letos podeli 5 enakovrednih priznanj »Oblikovalski dosežek«.


Priznanja »Oblikovalski dosežek«

1 Projekt »Teresa's Choice«, avtorici Nina Hercog in Mateja Martini


Že dolgo ni prav nič nenavadnega, če se na naslovnici kuharske knjige pojavi podoba zadovoljnega človeka z belo čepico. Česa takega se pravzaprav veselimo in včasih temu celo zaupamo. Angleški kuhar se znajde celo na ovitku neke ponve kot pevec na ovitku gramofonske plošče.

Naš kuhar se znajde na fasadi trgovskega centra in številni ljudje z nakupom najverjetneje sledijo njegovemu nasvetu.

Kljub temu pa se nekako v vsakdanjem hektičnem okolju vedno znova sprašujemo, kaj in komu zaupati. Ravno tu pa se znajde strokovnjak dizajner, ki naj bi v svojem človeškem jedru, v samem bistvu poklica nosil predvsem odgovornost.

Oblikovalski duet H&M se je znašel pred dokaj nenavadno nalogo. Izjemno kompleksen oblikovalski projekt grafične opreme za serijo živilskih izdelkov. Ti naj bi bili že po vsebini nenavadni, predvidoma bolj zdravi in morda bolj okusni. Izdelani na najbolj pravi način in iz najbolj pravih surovin. Vse to pomeni odstopanje od običajnega.

H&M se je naloge lotil zelo po svoje, pri čemer je kot temeljni motiv uporabil kar podobo naročnika oz. naročnice Tereze. S tem je seveda zagotovil neoporečno prepoznavnost. Terezi doda kar nekajdesetkilogramsko, najbolj zdravo rdečo peso, ogromne liste rukole in le majhen cekarček, ki ga Tereza kdaj porabi za nujne nakupe nujnih dodatkov. Tereza tako postane prebivalka čudežne dežele, v kateri je vse mogoče. Upamo le na njen fižol, po katerem se bomo vzpenjali do neba.

Podobi izdelkov Tereza podajamo priznanje Društva oblikovalcev Slovenije kot spodbudo, priznanje za pogum in upanje, da bodo kakovostni izdelki v prihodnosti resnično navzven upravičevali svojo nenavadnost.

2 Projekt »Airpod«, avtorja Robert Klun in Tomaž Gorjup

Kapsula AirPod, ki sta jo oblikovala Robert Klun in Tomaž Gorjup, je gotovo nekaj posebnega. Avtorja sta se lotila preverjanja nenavadne, inovativne in povsem nove ideje. Premišljen pogled na sodobno družbo je sprožil inovacijo, s katero izražata skrb za dobro počutje v uporabnika in ustvarjalno razmišljanje pri snovanju ambientov.
Gre tehnično izjemno zahteven projekt, ki je še na stopnji razvoja. Kapsula, ki je namenjena potnikom na letališčih in v drugih javnih prostorih, omogoča zasebnost, počitek ali zbrano delo v posebej prirejenem prostoru, kjer se je mogoče udobno namestiti v različnih položajih sedišča. Sedež je oblikovan po načelu modela »Zero Gravity« in omogoča nastavitev v različne položaje. Kapsula je zvočno izolirana, z lastno klimo in vsemi elektronskimi komponentami za delo ali sprostitev.


Naročnik projekta Magnet Design pri oblikovanju največ časa posveča ergonomiji, saj želi ustvariti udobno sedežno pohištvo in s tem nove ergonomske bivalne ali delovne prostore. Z ergonomsko ureditvijo delovnega mesta skušajo delo čim bolj prilagoditi človekovim fizičnim in psihičnim lastnostim ter zmanjšati oziroma preprečiti morebitne škodljive učinke na zdravje. Oblikovanje ergonomskega delovnega mesta oziroma okolja zajema človekove navade in tako pogosto naredi človekovo delo bolj produktivno, učinkovito, varno in zanesljivo.
Izdelek na novo opredeli sodobno kulturo bivanja, rešuje hipni problem preobremenjenosti posameznika in obenem ustvarja celostno okolje. Oblikuje prostor zunaj in znotraj.

3 Projekt »Kolekcije nakita 2018, 2019«, avtorici Olga Košica in Rok Marinšek

Oblikovalka nakita Olga Košica in Rok Marinšek, grafični oblikovalec, sta svoje kolekcije nakita pripeljala do odličnosti. Pod blagovno znamko olgafacesrok / OfR jewelry predstavljata kolekcije modnega nakita, ki vedno nosijo močno sporočilno vrednost, ne glede na to, od kod jemljeta navdih. S pestro uporabo materialov, od pleksi stekla, usnja, kovine in keramike do 3D-tiska, sta dokazala mojstrsko obvladovanje področja. Sliši se samoumevno in celo preprosto, da so OfR jewelry opazili tudi v tujini, kjer sta sodelovala na pariškem tednu mode, bila izbrana med deset finalistov tekmovanja International Talent Support in imela objave v priznanih tujih modnih revijah.
Kolekcija Flamboyant odraža pojme drzno, provokativno, dramatično. Prefinjeni ekstravagantni unikatni uhani, ogrlice, prstani, zapestnice nosijo ime arhitekturnega poznogotskega sloga iz 15. stoletja flamboyant, ki je bil dolgo časa zapostavljen.

Oblikovalca dovršeno izpeljala preplet preteklosti in sedanjosti.

Kolekcija Punk se napaja v hongkonškem podzemlju, pankovski subkulturi današnjega časa in znanstvenofantastični estetiki filma 2046, režiserja Wong Kar-waia. Kolekcija je bila oblikovana glede na oblačila kitajske znamke Masha Ma, s katerimi je bila predstavljena v Parizu.


Kolekcija Garden revisited je oblikovana za pomlad-poletje 2019, prav tako kot del linije oblačil znamke Masha Ma. Drugo leto bo torej prihodnost sedanjost; nakit sta oblikovalca ustvarila s sodobno tehniko 3D-tiska, ki se še vedno razvija. Organske, realistične rastlinske motive sta zamrznila v led oziroma v poliamidni prah. Prihodnost je tako v motivih zamrznjenih vrtnic, lampijonov in vejic, ki sestavljajo lahkotne (in lahke) uhane, ogrlice, očala …

4 Projekt »Jubilejna revija Glasilo SVS«, avtorica Mateja Škofič

Zveza društev starodobnih vozil Slovenije (SVS) je v letu 2018 izdala jubilejno tematsko revijo, posvečeno baronu Antonu Codelliju, ki je pred sto dvajsetimi leti v Slovenijo pripeljal prvi avto. Jubilejna izdaja z očitnim oblikovalskim odmikom od ustaljene podobe redno izdajane revije nakazuje edinstvenost te izdaje. Skozi trdno kompozicijo zrcala revije je oblikovana vsebinska hierarhija, ki ji sledita tipografsko intervenirana večplastna postavitev besedila in slikovno gradivo. Izbrane črkovne vrste so mediju primerno berljive in s sodobnim tipografskim izrazom revijo postavljajo v današnji čas, kar dodatno podpre časovni odmik, ki mu je revija posvečena.

Močno identiteto reviji postavi veliko izpisana številka poglavja, ki, podprta z uvodnim besedilom, deluje kot kapitel na vrhu besedila. Dvokolonsko besedilo načrtno razdrejo smiselno izbrani segmenti, ki dinamizirajo trdno kompozicijo zrcala. Uporabljena minimalistična barvna tipologija domiselno ločuje vsebinsko različnost člankov, starih časopisnih izrezkov in originalnih patentov barona Codellija, ter diskretno intervenira v pestro slikovno gradivo, ki ga s tem povezuje v skladno podobo revije.
(Ilustracija naslovnice: Martina Hribar)

5 Projekt »Znak in podoba Cankar v stripu«, avtorica Petra Černe Oven

Cankar v stripu je kampanja za spodbujanje branja del Ivana Cankarja in poskus, kako predrugačiti odnos Slovencev do velikega pisatelja. Prvotno zasnovana kot zbirka treh knjig (Hlapci – ko angeli omagajo, Moj lajf in Hlapec Jernej in pasja pravica), ki skozi literarno-likovno interpretacijo in sodoben stripovski jezik prevajajo dela Ivana Cankarja, preraste večplastno zgodbo, ki poleg založništva sega tudi na področja gledališča, likovnih razstav, predavanj, delavnic in izobraževanja. Raznovrstna pojavnost je zahtevala razgibano in preprosto podobo s krovnima vizualnima elementoma, znakom in logotipom. Oblikovalka je z ekspresivno potezo čopiča izrisala znak – Cankarjeve brke, ki so na podlagi opravljene analize v ciljni javnosti prepoznaven in vseprisoten pisateljev vizualni atribut, primeren za popularizacijo projekta.

Izpis Cankar v stripu prevzame verbalni del znaka oziroma funkcijo logotipa, ki ga oblikovalka oblikuje, sestavi iz rekonstrukcije pisateljevega rokopisa, saj sodobne tipografske interpretacije zgodovinskih rokopisnih pisav delujejo premalo osebne v razmerju do Cankarjevega rokopisa. Znak in logotip, sestavljena v celoto, postaneta močan aplikativen identifikacijski element projekta, zaznamovan s pisateljevim neformalnim pečatom. Zaradi svoje raziskovalno-umetniške zasnove in vrhunskega oblikovanja je projekt podprlo veliko institucij ter je dosegel izreden odmev v slovenskem kulturnem prostoru.

Priznanje za prispevek k utrjevanju podobe slovenskega oblikovanja

Priznanje podeljujemo našemu kolegu Petru Jamšku za 10-letno vodenje projekta Oblikovalski presežki kot predsednik žirije in organizator projekta.

Pred 10-imi leti je se je lotil vodenja projekta Oblikovalski presežek Društva Oblikovalcev Slovenije in s svojim požrtvovalnim delom omogočil slovenskim oblikovalcem, da se predstavijo širši javnosti in s tem pripomogel k utrjevanju podobe in pomena oblikovanja v Sloveniji.

Čeprav tudi sam oblikovalec, obremenjen s svojim delom, vsako leto v tem obdobju nesebično nameni velik del svoje energije in časa organizaciji tega projekta, katerega sadove beremo vsi oblikovalci. 

S tem skromnim priznanjem mu Društvo oblikovalcev Slovenije iskreno izraža hvaležnost in vse pohvale za izpeljano delo.

Priznanje za častnega člana Društva oblikovalcev Slovenije

V sedanjem času, ki ga številni razumejo kot povsem mimobežnega in stalno spreminjajočega, je presoja verodostojnosti informacij vsakomur vedno težja.
Slovenci smo se glede prepoznavnih znamk in samih sebe naključno znašli v zelo skromnem položaju. Raznovrstnost industrije nam je bila nekoč v ponos, a zdaj te ni več, ni izdelkov in ni znamk, ki bi jih lahko razumeli kot našo skupno narodno valuto – samozavest! Pravzaprav niti nimamo orientacijskih točk in zato še raje kar spimo ali dremavo čakamo, iščemo le tuje in pobude od drugod.

Kraljev fotelj je pred šestimi desetletji in po dolgi vrsti predhodnih variacij našel svojo končno podobo ter se spremenil v železni repertoar nekdaj globalno uspešne tovarne in vseslovenske pohištvene industrije. Izdelovali so ga polna štiri desetletja. Potem pa se je tovarna nenadoma ustavila.

Več let po tem pa je pri podjetju REX KRALJ d.o.o. ponovno poletel kot Feniks iz pepela, se začel razkazovati in iskati svoj globalni prostor. Dvom v naše lastne korenine je prekinilo podjetje Rex Kralj d.o.o. Po dolgotrajnih prizadevanjih je podjetju REX Kralj uspelo pridobiti pozornost najpomembnejše svetovne inštitucije za sodobno umetnost – Muzeja sodobnih umetnosti MoMa v New Yorku. Po številnih strokovnih ekspertizah in preverjanjih je ta ustanova sprejela odločitev, da fotelj REX februarja 2018 uvrsti v svojo stalno zbirko industrijskega oblikovanja.

Hkrati s tem je postal najpomembnejši svetovni muzej sodobne umetnosti in oblikovanja izjemno pomemben kupec in promotor slovenskega izdelka – našega dizajna nasploh. 
Duh pokojnega profesorja Kralja je zdaj zagotovo povsem zadovoljen in verjetno na svetu ni oblikovalca, ki bi si želel še kaj drugega. Slovensko oblikovanje je končno doživelo svojo temeljno točko, neoporečno merilo, ki lahko sodi še marsikaj.

Podjetje, ki vrsto let uspešno gradi ter razvija najbolj plemenit in spoštljiv odnos do SLOVENSKEGA oblikovanja na najvišji mogoči ravni, si nedvomno zasluži naziv – častni član Društva oblikovalcev Slovenije.

Priznanje DOS za Življenjsko delo

Priznanje DOS za življenjsko delo pomeni dar stroke svojemu kolegu. Naj ne bi zadostovalo, da gre ob odločitvi strokovne komisije za dolgoletno neoporečno delo vrhunskega oblikovalca, gre za izbor osebnosti, ki so s svojim delom ter po svoje zaznamovale čas in izrazito vplivala na razvoj stroke in tudi delo naslednikov.

Obdobje, ki pretežno zaznamuje Janija Bavčerja, pripada zdaj nekako zastrtim sanjam. Nekoč je bilo ...!

Jani je iznašel »mojo deželo« in zavest množic Slovencev zaznamoval z mislijo, da obstaja pijača, ki se imenuje mleko, Jani nam je sporočil, da je sadje dobro ter ga znamo tudi predelovati v izjemne sokove in otroško hrano. Zagotovo ni očeta ali mame, ki svojemu malčku ne bi napol na skrivaj pojedla vsaj ene žličke Frutka. Nekateri Slovenci so takrat nosili daljše lase in se oblačili v uvožene kavbojke, tisti pa, ki so pripadali nekemu navidezno bolj urejenemu okolju, so naenkrat postali Muralisti.

Seveda je Jani kot pravi Slovenec in zaveden Primorec svoje spoštovanje izkazoval tudi vinu. Morda ga je kdaj pa kdaj tudi kak kozarec popil, a ob tem je ustvaril številne vinske etikete, ki so številnim našim vinom dale tisti ključni pečat, potreben za tekmovanje z najodličnejšo svetovno konkurenco.

Mura, Fructal, Paloma ... vse to in še marsikaj je bila tedaj nekoč Moja dežela in tako smo se v nekem kratkem zasanjanem trenutku vsi v Sloveniji začutili med seboj povezani, samozavestni in uspešni.