Na naslov našega uredništva je prispelo javno pismo predstavnikov Iniciative za zdrave odnose v šolah in SINDIKATA VIZ Sonce Slovenije. Njihov apel v nadaljevanju objavljamo v celoti.
Odprto pismo ministru za vzgojo in izobraževanje dr. Vinku Logaju, ministrici za zdravje dr. Valentini Prevolnik Rupel ter ministru za delo, družino in socialne zadeve in enake možnosti Luki Mescu ter vsem poslankam in poslancem:
ČAS JE ZA CELOVITO ZAŠČITO DUŠEVNEGA ZDRAVJA OTROK IN STROKOVNIH DELAVCEV V ŠOLSTVU!
Spoštovana ministrica, spoštovana ministra in spoštovane poslanke in poslanci,
spodaj podpisani strokovni delavci v vzgoji in izobraževanju, združeni v skupni Iniciativi za zdrave odnose v šolah, želimo ponovno javno opozoriti na povečanje duševnih stisk v šolstvu tako pri otrocih kot pri učiteljih. V nadaljevanju pisma ponovno – tako kot že leta 2023 – 'pojasnjujemo nujnost okrepitve svetovalnih služb ter psihoterapevtske in psihološke podpore pedagoških delavcev s supervizijo. V šolstvu se še vedno vse bolj ukvarjamo z delikventnimi in zahtevnimi primeri, ki jim šolniki sami nismo kos, pri reševanju pa nimamo dovoljšne podpore'.
"Učitelji opravljamo delo, ki močno presega našo stroko, zato je potreba po okrepitvi s supervizijsko pomočjo že nujna. Boleče je zavedanje ignoriranja dejstva, da postajajo razmere v našem delovnem okolju nevzdržne in da o tem nazorno govori število bolniško odsotnih in adrenalno izgorelih zaposlenih. Učiteljskega poklica ne bodo rešile le večje plače, temveč tudi in predvsem ustrezna podpora na delovnem mestu, ponovno vzpostavljanje varnega okolja ter povrnitev zaupanja v strokovnost in pozabljene vrednote. Zavzemanje za telesno in mentalno zdravo družbo bi moralo biti prioriteta nas vseh, ki nam je zaupano delo z otroki in mladostniki ter zanje."
Stanje otrok v šolstvu pa ostaja zaskrbljujoče: opažamo še bolj krute oblike medvrstniškega nasilja, pomanjkanje empatije še vedno drastično narašča, upad koncentracije vpliva na učne sposobnosti otrok, veliko pa je tudi tragičnih dogodkov, ki nas globoko pretresajo.
Sedanje strategije več kot očitno ne delujejo dovolj učinkovito, saj se stiske mladih še naprej povečujejo in postanejo vidne šele takrat, ko je že zdavnaj prepozno.
Tudi Združenje za otroško in mladostniško psihiatrijo je skupaj z Razširjenim strokovnim kolegijem za otroško in mladostniško psihiatrijo ter Nacionalnim inštitutom za javno zdravje že v lanskem letu opozarjalo na alarmantno dolge čakalne vrste.
V enem letu naj bi pedopsihiatrično pomoč potrebovalo 7000 otrok, kar je več kot tretjina enega letnika. Vsak peti učenec pa naj bi po podatkih Unicefa utrpel medvrstniško nasilje.
Učitelji in ostali strokovni delavci se ob tem počutimo nemočne, neusposobljene in ignorirane v naših klicih na pomoč, predvsem pa so ob tem prezrti otroci.
"Nemudoma okrepite sistemsko zaščito"
Kot ključne odločevalce na tem področju vas zato ponovno javno pozivamo, da:
1.
Nemudoma v šolah okrepite sistemsko zaščito otrok in mladostnikov na področju duševnega zdravja.
Dogodki, ki smo jim priča – tako doma kot v tujini – nas opozarjajo na resno in pogosto prezrto krizo: duševno stisko otrok in mladostnikov. V slovenskih šolah se učitelji, svetovalni delavci in ravnatelji nenehno soočamo z medvrstniškim nasiljem, znaki samopoškodovalnega vedenja, resnimi tveganji za samomorilna dejanja, izgubo stika s čustvenimi potrebami otrok.
V Iniciativi ponovno pozivamo k nujnosti okrepitve svetovalnih služb, z različnimi profili: od psihološkega, klinično-psihološkega, pedagoškega, psihoterapevtskega, do psihocialnega svetovanja.
Otroci in učitelji res potrebujemo dodatno strokovno pomoč. Poleg krepitve svetovalnih služb podprite več preventivnih programov in zgodnje prepoznavanje težav in omogočite:
- izobraževanje učencev, učiteljev in staršev o duševnem zdravju,
- zgodnje prepoznavanje in ukrepanje ob duševnih stiskah,
- spodbujanje pozitivnega šolskega okolja, ki podpira duševno zdravje.
2.
Vzpostavite sistem supervizije za učitelje.
Učitelji se vse pogosteje soočamo z duševnimi stiskami učencev, za katere nimamo ustreznega usposabljanja ali podpore. Pogosto se srečamo z izzivi, pri katerih bi potrebovali strokovno svetovanje in podporo.
Ob vsem omenjenem nam je pogosto pretežko. Zato bi bilo učiteljem nujno omogočiti:
- redno supervizijo in intervizijo za učitelje, ki jo izvajajo usposobljeni strokovnjaki – licencirani supervizorji, kot so psihologi, pedagogi, psihoterapevti in psihosocialni svetovalci, tako kot je to omogočeno na področju sociale,
- usposabljanje svetovalnih služb in učiteljev za osnovno prepoznavanje in ustrezno ukrepanje ob duševnih stiskah učencev, predvsem na področju medvrstniškega nasilja,
- osvežen program Pedagoške fakultete (z zgoraj omenjenimi temami)
- ustvarjanje varnega okolja za učitelje, kjer lahko delijo svoje izzive in prejmejo podporo.
3.
Zagotovite javno dostopnost strokovne pomoči za otroke in mladostnike.
Trenutne čakalne dobe za obravnavo otrok pri pedopsihiatrih, kliničnih psihologih in psihologih so skrajno in nedopustno dolge. Otrokom bi bilo potrebno omogočiti takojšno strokovno pomoč, saj čakalne dobe, ki so previsoke, pri otrokih preprosto niso sprejemljive.
Tako ima na primer javni zavod 'Svetovalni center Ljubljana' na dan 2. junija 2025 redno čakalno dobo za pedopsihiatra ali kliničnega psihologa 630 dni, hitro dobo pa za prvega 300 dni, za kliničnega psihologa kar 540 dni!
O tem je pisalo veliko medijev, po preteklih izjavah pedopsihiatrinje Gregorič Kumperščak pa bi se namreč veliko duševnih težav otrok in mladostnikov dalo rešiti že pred napotitvijo k pedopsihiatru. Zato bi po njenem mnenju morali okrepiti celotno mrežo, ki skrbi za to področje.
"Podpiramo zakonsko regulacijo psihoterapevtov"
V Iniciativi podpiramo okrepitve in povečanja števila vseh specializacij kliničnih psihologov in pedopsihiatrov, podpiramo pa tudi zakonsko regulacijo psihoterapevtov. Ker se pripravlja zakon o psihoterapiji, ki bi lahko omejil dostopnost psihoterapije v šolah, pozivamo, da:
- zagotovite možnost izvajanja psihoterapije v šolah s strani usposobljenih strokovnjakov,
- zagotovite financiranje in usposabljanje za izvajanje psihoterapije v šolskem okolju,
- zagotovite dostopnost psihoterapije za vse otroke in mladostnike, ki jo nujno potrebujejo.
"Potrebna je hitra in celovita rešitev"
Zavedamo se, da Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje že pripravlja nekatere novosti, ki naj bi okrepile področje duševnega zdravja. Vendar pa menimo, da so trenutni ukrepi nezadostni in da je potrebna hitra in celovita rešitev.
Zato pozivamo, da:
- resno razmislite o predlaganih spremembah in pospešite izvajanje predlogov, ki bodo zagotovili takojšnjo ustrezno zaščito duševnega zdravja otrok in mladostnikov
- zagotovite usklajenost med različnimi ministrstvi in institucijami pri obravnavi duševnega zdravja in sprejemanju nadaljne zakonodaje
- zagotovite zadostna sredstva za izvajanje potrebnih ukrepov
Predstavniki Iniciative za zdrave odnose v šolah in SINDIKAT VIZ Sonce Slovenije
- Preberite si tudi: Denis Kordež o tem, kdo kaj lahko in na kakšen način: "Zakon o psihoterapiji prinaša veliko novega"