Danielo Bervar, podjetnico in eno izmed investitorjev v resničnostnem šovu Dober posel, letos čaka nov izziv. Konec maja bo prvič mamica.
Story: Malo pred novim letom ste presenetili z lepo novico, da boste konec maja prvič postali mamica ...
Ja, res je.
Story: Znani ste po tem, da nenehno delate. Poleg tega pa snemate še resničnostno oddajo Dober posel. Kako naporno je zdaj za vas vse to?
Kar gre. Če se dobro organiziraš in skrbiš za fizično kondicijo, ni težav. Redno obiskujem fitnes, kjer zdaj sicer delam lažje vaje, in pazim na uravnoteženo prehrano. No, dejstvo je, da nosečnica ne je za dva, in vse, kar zaužijem, vpliva na moje počutje. Pisarniške razvade, kot je kava, mi tudi ne dišijo več. Pazim pa na dovolj počitka in na to, da nisem preveč v stresu. Zdaj svojim sodelavcem prepustim tudi kakšne naloge, ki bi jih sicer opravila sama.
Story: To je torej nekako že uvod v materinstvo. Verjetno si tudi že predstavljate, kako zelo se bodo vaše prioritete spremenile?
Gotovo. A ko imaš enkrat svoje podjetje, je tako, kot bi že imel enega otroka. In tudi ta je precej zahteven, teče iz dneva v dan in ne morem si privoščiti, da bi za nekaj časa kar pozabila nanj. Po rojstvu otroka se bom zagotovo posvetila obema. Na srečo živimo v takšnem času, da lahko s telefonom in računalnikom od doma narediš veliko. Glede na svoj značaj vem, da bom usklajevala oboje.
Story: Delo je za vas res velik del vašega življenja. Pri 29 ste uspešna podjetnica in počeli ste res veliko - od tega, da ste imeli na televiziji svojo oddajo, delali ste na radiu, bili ste na primer tudi soavtorica pesmi, ki jo je Petra Slapar zapela na Emi ...
To so bili projekti, ki sem se jih z veseljem honorarno lotevala še v času študija, prav tako drugi glasbeni projekti in evrovizijski projekt, ki sva ga soustvarila s sošolcem Žigo Pirnatom.
Story: Vam je to, da ste delali v medijih in spoznali ogromno ljudi, pozneje koristilo pri poslu?
Sodelovanje z mediji in moje delo v medijih je pripomoglo k temu, da sem spoznala res veliko ljudi z različnih področij.
Story: Katero področje pri poslu je vaše najmočnejše? Ste na primer dobri pri povezovanju ljudi?
Poslovno mreženje je gotovo moja močna točka, prav tako prodaja in marketing. Ne nazadnje je tudi vodenje podjetja in 23-članske ekipe odgovorna naloga. Ko sem končala fakulteto, me je moja mentorica za diplomo pozneje še večkrat povabila na predavanja, da sem študentom s primeri ponazorila, kaj je tisto, kar loči povprečnega študenta od nekega mladega ambicioznega posameznika. Z velikim veseljem sem svojo filozofijo, da je treba med študijem tudi delati, delila z njimi. Zgolj sedenje za knjigami ti seveda da teoretično širino, vendar se moraš preizkusiti tudi v praksi in nabrati izkušnje, poznanstva.
Story: Kdaj ste sami začeli delati?
Tisti trenutek, ko sem dopolnila 15 let, sem šla na študentski servis in začela delati. Delala sem vse, in to z veseljem, ter zmeraj dala vse od sebe. Od prodaje od vrat do vrat, do prevajanja, kot dijakinja sem se celo preizkusila v strežbi. Naučila sem se mnogo, predvsem delati s takšnimi in drugačnimi osebnostmi.
Story: Poleg tega pa je verjetno tudi dober občutek, da znate delati vse. Zagotovo je potem človek bolj sproščen pri poslu. Se strinjate?
Res je. Prihajam iz družine, v kateri mi v osnovi nikoli ni nič manjkalo, so bili pa starši, kar zadeva denar, zelo vzgojni, za kar sem jim zelo hvaležna. Nikoli nisem dobivala žepnine in vse počitnice sem delala. Starši so mi omogočili vsa sredstva za izobrazbo, za dodatne stvari in priboljške sem morala zaslužiti sama. To je bila zame dobra lekcija. Tudi med fakulteto sem delala. Osem ur sem bila na fakulteti, popoldne sem potem delala na televiziji, radiu, dolgo sem bila v marketingu ... In poleg tega sem vedno našla tudi čas za zabavo.
Story: Kaj vas je, ko ste dobili povabilo v oddajo Dober posel, najbolj skrbelo? Mogoče to, da boste v družbi štirih starejših in bolj izkušenih poslovnežev?
Pravzaprav se nisem nikoli počutila, da bi jim bila neenakovredna. Oddaja je zasnovana tako, da nastopamo različni profili investitorjev kot strokovnjaki svojih področij. Vsak od nas je tam z določenim namenom. Poslušala sem že ogromno poslovnih načrtov, veliko tudi v okviru poslovne šole Cotrugli, katere podružnico vodim v Sloveniji, in praktično videla veliko mladih, zagnanih ljudi in zametkov poslovnih idej. V oddaji projekte gledam skozi prizmo pripravljenosti, koncepta, marketinškega in poslovnega vidika.
Story: Pa bi se, če bi bili na začetku poslovne poti, prijavili v to oddajo?
Absolutno. Posameznik nima prav nič za izgubiti, v vsakem primeru je nastop poleg možnosti za investicijo dobra promocija. V življenju sem se prijavila že na mnogo natečajev in cilje sem pogosto tudi dosegla. Je pa nekaj res, polovica dobrega nastopa je dobra priprava. V prihodnje sodelujočim svetujem, da se bolje pripravijo v smislu poslovnega načrta in vsebine nastopa ter se pozanimajo, kaj investitorje na predstavitvah zanima.
Story: Ali kandidati mogoče vse skupaj jemljejo preveč zlahka? A jim zdi, da bo lažje dobiti investicijo? Večkrat smo že videli, da hitro ugotovijo, da samo dobra ideja ni dovolj.
Čeprav gledalci vidite približno šest minut pogovora z vsakim kandidatom, se z njimi v resnici pogovarjamo veliko več, tudi uro in pol. iQpon je na primer od Branka Drobnaka dobil vložek 60 tisoč evrov. Res so se dobro pripravili, pokazali rezultate, podpisane pogodbe, smernice rasti in povedali, da potrebujejo investicijo za prodor na tuje trge. Vsi kazalci so bili usmerjeni v to, da kot ekipa vedo, kaj delajo in kaj pričakujejo od investitorja. Številni namreč pričakujejo, da bo investitor vodil poslovni del, vendar je investitor v veliki meri financer, ki ga zanima, kako se mu bo investicija povrnila in koliko bo ne nazadnje z njo zaslužil ob izstopu čez nekaj let.
Story: Ste tudi s svojo ekipo kdaj morali stopiti pred investitorje in jim predstaviti poslovni načrt?
Še pred kratkim, pred letom dni. V 1nadan je vložil sklad tveganega kapitala DTK Murka, s katerimi smo se pogovarjali od tri do štiri mesece, preden smo sklenili posel. Zdaj pa si predstavljajte, kako težko nalogo imamo v oddaji, ko imamo omejen čas za pogovor s kandidatom in moramo v hipu dobiti občutek, ali gre za pravo stvar. Menim, da v Sloveniji še premalo vemo o tem, kako se pripraviti za tako imenovani pitching (nastop, op. a.) pred investitorjem.
To, kar gledamo v oddaji, je realnost. Od toliko idej je uspešna le ena res dobro pripravljena. Če bi se za koga odločili le na podlagi dobre ideje, ne bi bili več investitorji, ampak meceni. Če bi se sama prijavljala na to oddajo, bi si ogledala vse možne oddaje na to temo in tudi vse nastope tistih, ki jim je uspelo pridobiti investitorje, nato pa bi zelo podrobno pripravila poslovni načrt in predstavitev. Za investitorja je prav tako pomembno, ali podjetje že prinaša rezultate ali ne.
Story: Naj se vrneva še malo k vašim zasebnim načrtom. Je poleg dojenčka v načrtu morda tudi poroka?
To je načrt za leto 2014 ...
Story: Vaš partner spremlja oddajo?
Seveda. Je moj največji oboževalec. (smeh) Gleda, komentira in me podpira.
Napisala Andreja Freyer
Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču