Med izdelki, ki se predstavljajo v četrti sezoni projekta Štartaj Slovenija, je tudi nadvse zanimiv Altburger oziroma 100-odstotni rastlinski burger.
Gre za globoko zamrznjen 100-odstotno rastlinski burger, s katerim pripravite hranljiv obrok. Glavna sestavina so sojine beljakovine, ki niso gensko spremenjene, preostale sestavine rastlinskega izvora pa obljubljajo sočnost in dober okus. Izdelava rastlinskega burgerja ima v primerjavi z mesnim burgerjem veliko manjši vpliv na okolje.
Burger malo drugače je z eno besedo Altburger. Vsi, ki se pretežno prehranjujete s hrano rastlinskega izvora, boste veseli dodatka vitamina B12, ki ima pomembno vlogo pri delovanju imunskega sistema ter zmanjševanju utrujenosti in izčrpanosti. Naravne arome in ekstrakt kvasa dajo burgerju prepoznaven mesnat okus, rdeča pesa pa značilno rdečo barvo.
Kako ga pripraviti?
Altburger je narejen iz gensko nespremenjene soje. S postopkom priprave sojinih beljakovin nastane vlaknasta tekstura, ki jo po navadi pričakujemo v mesni pleskavici. Priporočljivo je, da ga pred peko odtajate in začinite po svojem okusu. Nato segrejete naoljeno ponev na zmerno do visoko temperaturo, Altburger nežno položite v ponev, da zacvrči, in ga pečete tri minute na vsaki strani.
Altburger popelje na kulinarično razvajanje s sočnimi rastlinskimi burgerji. Privoščite si ga v burger bombetki ali kot glavno jed s slastnimi prilogami in omakami. Zaradi hranljivih vrednosti in sočnega okusa boste v rastlinskem burgerju uživali tudi ljubitelji mesa.
Kdo sta Luka in Maj, tvorca Altburgerja?
Maj Hrovat je študent biotehnologije, Luka Sinček pa mikrobiologije – oba študirata na Biotehniški fakulteti Univerze v Ljubljani. Spoznala sta se med študijem, in sicer pri izbirnem predmetu Živilska biotehnologija. Takrat sta bila povsem neizkušena, a z veliko željo po lastnih projektih in nekoč celo lastnem podjetju.
Preden sta se lotila tega projekta, sta bila udeležena v nekaterih drugih, kot je študentski Projekt Lokus, delala sta tudi raziskave v laboratoriju Biotehna, Maj pa je nekaj časa preživel na Kemijskem inštitutu, kjer je na Odseku za sintezno biologijo in imunologijo opravljal prakso. "Oba sva odraščala v družinah, ki niso najbolj podjetne, sva pa dobivala zelo veliko podpore s strani domačih. Čeprav kot strastni mesojedci niso najbolj razumeli, zakaj se ukvarjava z mesnimi nadomestki, so bili vedno pripravljeni izdelke testirati in pomagati pri vseh izzivih. Podjetniški duh je prišel naravno, ko sva ugotovila, da lahko le prek komercializacije najine ideje dosežejo ljudi, in tako naredijo spremembo v svetu", nam je zaupal Maj.
Idejo za izdelek jima je dal prijatelj
Že konec leta 2018 sta se na dogodku Climathon (podnebni izzivi) ukvarjala z glavno temo, vpliv govedoreje na okolje in kako ga zmanjšati. "Naša ideja je bila narediti povsem rastlinski izdelek, ki pa bo tako slasten, da bi ga jedli tudi mesojedci. Izziv zares ni mačji kašelj, in preden sva se začela ukvarjati z burgerjem, sva delala na seitanu, tempehu in celo gobah in mokarjih (ličinke hroščev kot hrana prihodnosti). Idejo za izdelek nama je dal prijatelj, ki je opazil velik trend “plant-based” v ZDA in naju izzval, da narediva rastlinski burger, ki bo tako slasten kot pravi mesni burger", pove Maj. Izdelek sta začela razvijati kar v njunih študentskih sobah, strokovne nasvete pa sta poiskala tudi pri profesorjih z Biotehniške fakultete.
Opazila pa sta, da na ameriškem trgu že obstaja nekaj tovrstnih izdelkov, enega sta imela priložnost tudi pojesti v tujini. Zmotil ju je premočen in nekoliko umeten okus, ni jima bilo všeč dejstvo, da je vseboval palmino in kokosovo mast. Zadnji nista ne zdravi in ne okolju prijazni. Prepričana sta bila, da bo njun izdelek boljši. "Pri razvoju je bilo okolje na prvem mestu. Altburger sva v različnih fazah razvoja spekla za prijatelje in najini družini, tako da so lahko komentirali, midva pa sva recepturo konstantno izboljševala," pravita mlada podjetnika.
Seveda je podpora okolja pri takem ustvarjanju izjemnega pomena, oba pa sta jo tudi imela. Vsi prijatelji in znanci niso razumeli, zakaj se želita ukvarjati z rastlinskimi mesnimi nadomestki. Vmes so bili tudi neuspešni poskusi, a so bili vsi navdušeni, če sta jim ponudila novo recepturo za burger – z veseljem so ugriznili v vsak nov izdelek. "Če ne bi imela takšne podpore bližnjih, bi imela definitivno težjo nalogo, podala sva se v še neobstoječo industrijo in za to je bila potrebna močna motivacija," poudarita. Zgledovala sta se po uspešnih podjetniških zgodbah iz ZDA, kjer je mesna industrija vložila milijone dolarjev v taka startup podjetja, njihovi največji trgovci pa so izdelke zložili na police svojih trgovin.
Pri vzpostavitvi proizvodnje sta imela težave
Zanju je najzahtevnejšo fazo predstavljal prenos izdelka v industrijsko proizvodnjo in vzpostavitev proizvodnje tako, da bo rok trajanja izdelka dovolj dolg. "Pri tem smo imeli nemalo težav. Najprej smo izbrali proizvajalca, ki ni bil zanesljiv, kar nas je prisililo v pozno menjanje proizvodnje. Nato pa smo se pri drugem proizvajalcu borili z obstojnostjo izdelka. Izzivov je bilo veliko," družno poudarita.
V Sparu Slovenija postavljajo varnost živil na policah na prvo mesto, zato redno analizirajo tudi izdelke podjetnikov Štartaj Slovenija. Samo varen, kakovosten ter z vsemi evropskimi in nacionalnimi predpisi skladen izdelek gre lahko na polico. Proces razvoja in testiranj je dolgotrajen, zato se je proizvodni proces izdelka Altburger podaljšal.
Altburger je nastal po njunem receptu, izziv pa je bil prilagoditi recepturo izdelka večjim količinam ter najti primerno proizvodnjo z visokimi standardi. S podporo ekipe v Sparu sta našla zanesljivo proizvodnjo, s katero sta začela proces priprave izdelka za prodajo. Uspešnost vsake spremembe v proizvodnem procesu je potrjena z analizo, ki v povprečju traja najmanj tri tedne. Zaradi prilagajanja tehnoloških postopkov, spreminjanja recepture izdelka in izvajanja različnih analiz izdelka mladima podjetnikoma sprva ni uspelo ujeti rokov za dostavo.
Sodelovanje pri projektu Štartaj Slovenija jima je prineslo veliko znanja
Mlada študenta in podjetnika se strinjata, da je znanje, ki sta ga pridobila v času projekta Štartaj Slovenija dragoceno, in ravno v tem vidita največjo vrednost. Motivacija, ki jima jo je dal Spar, jima je pomagala ustvariti izdelek za police trgovin ne samo pri nas, temveč kjerkoli na svetu. "Hkrati je neverjetno videti ozadje in postopek, po katerem izdelki dosežejo police tako velikega trgovca, kot je Spar. Zelo sva ponosna, da nama je uspelo priti tako daleč, z znanjem, ki sva ga pridobila na poti, pa verjameva, da bova prišla tudi veliko dlje."
No, Maju in Luku je zdaj prav zares uspelo in Altburger je končno na policah Interspara!
Še več o Altburgerju, na katerega sta Maj in Luka upravičeno ponosna, boste izvedeli na njuni Facebook strani, imata pa že tudi svojo spletno stran.
V 7. oddaji Štartaj, Slovenija! so pomotoma navedli napačen podatek o nagradi, ki sta jo za svoj Altburger prejela Luka in Maj. Z Altburgerjem sta leta 2018 zmagala na kamniškem KIKštarterju Startup izziv za 5 EUR, in ne na na študentskem tekmovanju Ecotrophelia 2019, kot so objavili. Za napako se PRO PLUS vsem vpletenim opravičuje.
Novo na Metroplay: ""Prebivalec Sardinije in prebivalec Ljubljane se razlikujeta v tisoče stvareh" | Leon Bedrač, 3. del