Že druga sezona oddaje Štartaj, Slovenije je pred vrati. Mladi podjetniki, pa ne po letih, ampak po inovativnih in svežih idejah so že izbrani in njihove izdelke že lahko kupite v megamarketih Insterspar.
Tudi voditeljev je drugo sezono Matija Goljar, sicer oče podjetniškega peskovnika Ustvarjalnik.
Kaj bo letos v drugi sezoni v projektu in oddajah drugače, kot je bilo lani?
Že prva sezona je lepo pokazala, da podjetniške volje in energije v Sloveniji ne manjka. Letos je bilo prijav precej več kot lani, podjetniki so začutili, da je to lepa odskočna deska. Ko hodim po megamarketih Interspar, imam občutek, da se ljudje zelo veselijo novih izdelkov, tako da je pričakovati, da se bo ponovila ista stvar, a na višji ravni.
Lani ste orali ledino in nihče ni vedel, kaj se bo zgodilo. Bo letos kaj lažje?
Zagotovo, prvo leto je vedno velik eksperiment. Glede odziva se ni bilo za bati; vsi smo optimisti in vsi želimo, da ljudem uspe nekaj novega. Mene veseli to, da se ljudje že nekaj časa pogovarjajo o podjetništvu in novih idejah – to je bila lepa spodbuda v smislu: poglejte tiste, ki so nekaj naredili, in v končni fazi: poskusite tudi vi, očitno ni nemogoče.
Kaj pa je danes za podjetnike največji izziv?
Zelo odvisno od dneva in trenutka. Podjetništvo je šport, v katerem gre lahko hitro kaj narobe, in predvsem je treba upoštevati, da gre običajno narobe tisto, na kar nisi mislil in nisi bil pripravljen. V osnovi pa je tako: vedno je treba prodati, najti izdelek, ki se bi prodajal, biti dovolj vztrajen in poskušati najti kupca. To je čas, ko si deklica za vse – in če ne paziš na vse, sestavljanka ni cela in uspeha najverjetneje ne bo.
Ste se tudi sami naučili kaj novega o podjetništvu?
Absolutno. Morda ne toliko o podjetništvu, pomemben je drug vidik, in sicer da pozitiven zgled vleče tisočkrat bolj kot pa na primer šolska, vladna ... politika. Tisočkrat močnejše je, če nekomu, ki misli, da ne more biti podjetnik, rečeš: Glej, ta je v istem položaju, pa mu je uspelo. Prišel je v oddajo in ustvaril lepo podjetniško zgodbo. In to je tisto, kar hočemo sporočiti ljudem skozi oddaje.
Prejeli ste več kot 300 prijav. Ste imeli kaj besede pri izboru kandidatov?
Glavno besedo ima Spar, saj gre za poslovni projekt. Da se priložnost tistim, ki so si jo s svojo inovativnostjo priborili. Lepo pa je videti, da je vsaj četrtino projektov nastala samo zaradi lanske sezone Štartaj, Slovenija. In tudi če kakšna ideja ni prišla med tekmovalce, so bili narejeni prvi koraki. To je mnogo širši projekt kot samo oddaja.
Izdelki iz prve sezone se selijo na navadne police, niso več izpostavljeni. Kako jim bo šlo s prodajo?
Tistih 15 metrov, kolikor jih bodo prestavili, verjetno ne bo imelo nekega vpliva. Njihova podjetniška zgodba gre dalje – posamezniki so se znali obrniti in iz te zgodbe največ izvleči. Veliko jih je šlo v nove izdelke, ki so nadaljevanje prejšnje zgodbe: čokolada ima zdaj še namaz, čiliji imajo zdaj nove okuse ... Tu je pouk in opomin, da podjetnik nikoli ne spi.
Lanska zmagovalca sta zmagala z dezodorantom Nelipot. Zakaj ta ideja bila tako uspešna?
Poslovno sta avtorja izjemno dobra. Imata poslovno žilico, pa tudi prej sta delala v marketingu. Podjetniku uspe ali pa pade zaradi osebnostnih lastnosti, in ne zaradi izdelka. Produkt lahko vedno zamenjaš, tudi prodajni pristop in ciljno skupino. Na primer: Facebook danes je čisto drugačen, kot je bil na začetku, drug pristop in drug posel. Ekipa pa je ista in dobro ve, kako se je treba prilagoditi. Enako je pri podjetnikih Nelipot: dam roko v ogenj, da bi bila enako uspešna, tudi če bi prodajala žarnice. Imata kombinacijo predrznosti, poguma, samodiscipline in vztrajnosti tudi v dolgočasnem poslu, ko je treba, dobro vodenje svoje ekipe in vizijo, ki ji požrtvovalno sledita. To je tisto, kar na koncu naredi razliko.
Sicer še vedno delate v Ustvarjalniku. S čim natančno se tam ukvarjate?
Ustvarjalniku rečem kar podjetniški peskovnik. Mlade učimo, kako iz svojega hobija ustvariti vir prihodka, in to tako, da po državi organiziramo mrežo podjetniških krožkov – po srednjih in osnovnih šolah. Mladi tam dobijo možnost, da pod mentorstvom nekoga, ki je že podjetnik in je po možnosti iz njihovega domačega kraja, ustanovijo svoj prvi posel. Pa ne zato, ker bi želeli vzgajati kapitalistično mladino, ampak zato, ker mora, če je nekdo v nečem dober, dobiti priložnost svoj izdelek postaviti na trg.
Na primer, če je nekdo dober kuhar, mu pomagamo, da naredi svojo prvo 'pop up' restavracijo, če je nekdo dober inženir, mu pomagamo do prvega produkta, ki ga da v spletno trgovino. To je podlaga, da so mladi bolj pripravljeni na soočenje s podjetniškim svetom. Nekomu, ki zna nastopiti na tak način in zna izpeljati stvar od začetka do konca, se prihodnosti ni treba bati. To je poslanstvo, zaradi česar sem s takim veseljem sprejel vodenje oddaje Štartaj, Slovenija! tudi v drugi sezoni.
Kateri nasvet bi moral slišati vsak mlad podjetnik v Sloveniji?
Takšnih nasvetov je veliko, jaz pa bom poskušal biti malo bolj sočen. Rekel bom tako: Mama je imela prav, ko je rekla, bodi priden. Pa ne v smislu ponižnosti, ampak v smislu, da brez žuljev in truda ni uspeha. Ko imaš produkt, lahko traja pet ali deset let, preden boš od tega lahko živel, ali pa celo več. Mlada generacija vidi življenje na prvo žogo in se prehitro vda. Menim, da imamo trenutno večje težave z lenobo in vztrajnostjo, kot pa s pomanjkanjem kapitala in nezdravim poslovnim okoljem.
Eva Jandl
Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču