Prejšnji teden nas je pretresla novica, da je v 77. letu umrl legendarni voditelj in urednik Mito Trefalt, ki je pomembno zaznamoval program RTV Slovenija, zlasti njen razvedrilni program.
Začel je kot reporter v športnem uredništvu, zatem je bil voditelj in urednik. Kot urednik je poskrbel, da je RTV Slovenija ponudila veliko zanimivih kvizov, igric in glasbenih oddaj: Košnikova gostilna, Nedeljskih 60, Ona in on, Titanik, Igre brez meja, Komu gori pod nogami, Hugo, Teater Paradižnik, če omenimo le nekaj najbolj znanih. Med temi ne smemo izpustiti akcije Brazde vzdržljivosti, ki jo je zasnoval leta 1978. Med številnimi priznanji in nagradami je leta 2012 prejel viktorja za življenjsko delo. V avli Televizije Slovenija so ob tem pretresljivem dogodku odprli žalno knjigo.
Začel je kot reporter
Mito Trefalt se je rodil 2. novembra 1939 v Kranju, kjer je obiskoval tudi gimnazijo, po njej pa je študiral na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo v Ljubljani, kjer je leta 1966 tudi diplomiral. Nekaj časa je igral tudi v SNG Drama in pri Odru 57. Iz tega časa se ga spomni igralec in profesor Janez Hočevar - Rifle, ki nam je o Mitu povedal: "Bila sva sošolca na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo v Ljubljani, in to od prvega do zadnjega letnika. Potem sta se najini poti razšli, saj je on odšel na televizijo, jaz pa v gledališče. Bil je zanimiv in prijeten človek, v svoji karieri pa je veliko ustvaril in veliko pustil za seboj."
Med letoma 1963 in 1966 je bil sodelavec SNG Drama Ljubljana, v novinarske vode pa ga je zaneslo že leta prej. Leta 1959 je opravil svoj prvi radijski prenos, leto pozneje pa športnega. Po delu v športni redakciji TV Slovenija med letoma 1966 in 1980 se je preusmeril v razvedrilni program, kjer je deloval do leta 1995. Med letoma 1990 in 1994 je bil član sveta RTV Slovenija, med letoma 2006 in 2008 pa član programskega sveta RTV Slovenija. Svoje začetke na RTV Slovenija je v intervjuju za MMC opisal takole: "Začel sem leta 1959 na radiu kot reporter, leta 1960 pa sem imel prenos državnega prvenstva v judu z Gospodarskega razstavišča. To je bil moj prvi TV-prenos. Režiser je bil Beno Hvala, ki je iskal nekoga, ki se je spoznal na judo. Jaz sem takrat judo treniral že tri leta ali celo več. Niti dolžine prenosa - tri ali štiri ure - se nisem ustrašil. Hodil sem na igralsko akademijo, spretno sem se znal izražati, in to mi je prišlo prav."
Nepozabni Košnikova gostilna in Teater Paradižnik
Leta 1980 je začel pisati scenarije za razvedrilne oddaje, ki jih je tudi vodil: Naše srečanje, Kolo sreče, Ona in on, silvestrske oddaje z Avsenikom in Privškom in še mnoge druge. Eden od vrhuncev njegovega ustvarjanja je bila serija Košnikova gostilna, ki je bila na sporedu od leta 1984 do 1987. Zanjo je pisal scenarije in igral vlogi Prleka Južeka in Gorenjca Janeza Košnika.
Gledalci se spomnimo tudi Teatra Paradižnik, kjer je Mito sodeloval z igralko in pevko Tanjo Ribič, ki nam je o Mitu povedala: "Mito Trefalt je bil gospod, ki je živel za televizijo in hodil naokrog z odprtimi očmi in brez računice iskal sodelavce in ideje za program. Tako si je v devetdesetih po priporočilu takratnega generalnega direktorja pokojnega Žarka Petana prišel ogledat predstavo, kjer sem imela glavno vlogo. Kmalu zatem me je poklical na pogovor in me vprašal, ali bi imela oddajo in ali imam kakšno idejo. Bila sem zelo polaskana, saj sem bila še zelo mlada. Za režiserja sem mu predlagala Branka Đurića, s katerim sem takrat igrala v predstavi Klinika Tivoli in rodila se je ideja o Teatru Paradižnik. Spomnim se, da je takrat Mito rekel nekaj, kar bi danes težko slišali iz ust televizijcev: 'Meni ta humor ni preveč všeč, kar pa ne pomeni, da ni dobro ...' Teater Paradižnik je postal prva slovenska oddaja, ki je bila skupaj s Prijatelji, Črnim gadom in še nekaterimi svetovnimi uspešnicami nominirana za zlato vrtnico Montreuxa, kar je nepopisen uspeh. Nikoli se ni trkal po prsih s tem uspehom in vedno je v ospredje potisnil avtorje. Slava mu!"
Tekst: Eva Jandl
Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču