Nana Forte: “Šele s Titino je življenje dobilo prave barve!”

4. 3. 2015
Deli
Nana Forte: “Šele s Titino je življenje  dobilo prave barve!” (foto: Goran Antley, osebni arhiv)
Goran Antley, osebni arhiv

Kar se skladanja tiče, Nana Forte rada sklada tako, da se čuti iskrenost, brez zidu pred sabo ali publiko. Prav tako pa ne želi preveč omejevati hčerke Titine, ki ji vsak večer pred spanjem zapoje nekaj ljudskih. Seveda pa ima za bolj sproščen pogled na življenje kar nekaj zaslug tudi njen partner Jure Ivanušič.

Story: Kako to, da zadnje čase kar pogosto sodelujete s partnerjem Juretom?

Dopolnjujeva se tudi na ustvarjalnem področju, saj sem si vedno želela poseči v svet opere in gledališča, ampak mi je vedno umanjkalo zunajglasbenih idej, zgodb. Jure pa ima na tem področju ogromno izkušenj, zato me pri tem lahko dopolnjuje in podpira.

Story: Izvleče iz vas kaj novega?

Z Juretom in hčerko Titino se je moj pogled na umetnost in življenje razbremenil. Pred porodom sem bila zelo akademska, resna skladateljica. Med študijem glasbe sem bila lačna znanja, a po mojem mnenju preveč 'popredalčkana' in brez poguma poseči dlje. Če hočeš poleteti, pa moraš odvreči vso nepotrebno navlako in predsodke.

Story: Kaj pa vam je prineslo materinstvo?

Začela sem zares živeti vsak dan posebej.

Story: Ste si kdaj mislili, da boste živeli v Mariboru?

Ne. Preden sem začela hoditi k Juretu v Maribor, sem bila le enkrat ali dvakrat na pevskih festivalih. Zdaj mi je čisto v redu živeti v Mariboru, si pa iščemo hišico v naravi, ki bi bila blizu mesta.

Je varno jesti krompir, ki ima zelene lise ali je že začel kaliti?

Story: Skladate lahko kjerkoli, a večino 'službenih' opravkov imate le v mestu.

Ja, Jure je skoraj več v Ljubljani kot v Mariboru. Razmišljava, da bi hišo poiskala nekje med Mariborom in Ljubljano. Vsekakor pa v naravi. Zaradi Titine.

Story: Zanimivo ime.

Izvira iz imena Tita, ki izhaja iz latinskega imena Titus, kar pomeni golob/-ica.

Story: Je vaše življenje šlo v drugo smer, kot ste načrtovali med študijem?

Je, predvsem so se spremenile prioritete. Živim iz dneva v dan in si več ne postavljam ciljev, ker me samo obremenjujejo. Komponiram predvsem po naročilih. Trenutno pišem skladbo za orkester, ki bo izvedena na koncertu Slovenski skladatelji mladim. Ta hip je moje skladanje osredotočeno na mlade. Tudi opera, ki jo je naročil SNG Maribor, bo mladinska.

Story: Govorite o operi, ki jo bosta ustvarjala skupaj z Juretom?

Delala bova opero na podlagi zgodbe Terryja Jonesa, Leteči kralj. Jure bo soustvarjal opero kot libretist in režiser, kar ponuja možnost, da delava skupaj in sproti, tako režijsko kot glasbeno. Julija lani sva šla v London na zadnji šov Monty Pythonov, avtor zgodbe Terry Jones pa je njihov član. Rekla sva, če že greva na šov, poskusiva kontaktirati še njegovo agentko. Že naslednji dan smo se dobili in pogovorili. Terry je bil zelo vesel, da bova delala opero, čeprav je bilo narejenih že več oper po njegovih tekstih. Povabili ga bomo tudi na premiero, ko bo.

Story: Kakšna je zgodba?

Pripoveduje o kralju, ki je sklenil pakt s hudičem, da bi lahko letel. V zameno pa mu je vsak dan žrtvoval enega otroka. Zgodba se dotika tudi današnjega časa. Kaj takega se ni dogajalo le v pravljici pred davnimi časi, temveč se nekaj podobnega dogaja tudi danes. Če le pomislimo, koliko otrok danes žrtvujemo že samo zato, da lahko jemo čokolado, nosimo modne majčke ... Na to sploh ne pomislimo in rada bi, da mladina to ozavesti. Sicer pa bi zvočno rada bila sveža in hkrati dojemljiva, ne bi rada z glasbo zamorila mladine, ki morda prvič pride v opero.

Story: Jih želite napeljati na bolj kritičen pogled na življenje?

Rada bi le, da na ta problem pomislijo. Saj se govori o tem, po drugi strani pa se nič ne naredi. Vsi vemo, da določene velike korporacije izkoriščajo otroke, obenem pa zanikajo, da to sploh delajo. Žal je tu v igri denar, želja po zaslužku. Mislim pa, da je odvisno od nas, vsakega posameznika, da se temu upremo, zavrnemo take izdelke in prispevamo k počasnemu spreminjanju sveta na bolje.

Story: Opera je velik zalogaj, a ste na srečo že kar izkušeni, saj imate za sabo že kar precej tudi nagrajenih del.

Nisem pa ravno hitra. Če želiš živeti od skladanja, moraš pisati zelo hitro in se veliko posvečati tudi samopromociji, pridobivati poznanstva ... In potem morda lahko zaslužiš zadosti za osnovno preživetje. V današnjem času smo vsi na trgu, tudi skladatelji nismo izjema. Žal, taka so pač pravila današnje družbe.

Story: Podali ste se tudi v zabavne vode. Zakaj?

Jure je rekel: "Boš pa ti naredila aranžma za mojo popevko, če si že skladateljica!" Takrat sem bila ravno proti koncu porodniške, malo mi je pomagal tudi Jure, predvsem pri načinu zapisa glasbe za revijski orkester.

Story: Je le dobro, da z Juretom združita svoje izkušnje in poglede na glasbo?

Ja, je, odprl mi je vpogled v različne zvrsti glasbe. Včasih sem veliko razpravljala predvsem o klasični glasbi. Zdaj pa se o glasbi na splošno bolj malo pogovarjam. Le poslušam, komponiram in mislim na svojo glasbeno izpoved, svojo zgodbo. Vse drugo ni več pomembno.

Story: Kakšne izkušnje ste pridobili s skladanjem za oratorij Igra o Antikristu?

Pri Antikristu sem prvič izkusila, kako poteka delo za glasbeno-scensko predstavo. Videla sem, kaj pomeni sodelovanje z več ustvarjalci. To je zanimiva izkušnja, saj se srečajo različne energije in ideje, ki ponujajo drugačne rezultate kot pa, če vse delaš sam.

Story: Kakšne kritike ste dobili za oratorij?

Dobre in slabe, česar smo ustvarjalci vajeni. Bile so tudi povsem neutemeljene, recimo, na podlagi tega, ker nisem uporabila orkestra, mi je očitano, da ne znam pisati za orkester. Orkestra sploh nisem imela na voljo ... V takšnih trenutkih se vprašaš o legitimnosti ljudi, ki kritike pišejo.

Story: Koliko časa ste vložili v oratorij?

Štiri mesece, če ne še več.

Story: Kako ste vi zadovoljni s svojim delom za Igro o Antikristu?

Zelo sem zadovoljna, veliko sem se naučila in iz te bitke sem odšla bolj oborožena za naprej. Kar mi veliko pomeni.

Story: Ste do svojega dela samokritični?

Včasih sem preveč samokritična. Ko sem bila še mlajša, sem se obremenjevala s tem, kaj si bo kdo mislil. Zdaj vem, da je takšno razmišljanje nepotrebno, ker te le ovira pri delu.

Story: Upoštevate Juretove pripombe, ko skladate?

Jure me rad malo 'špika' na račun mojega dela. Njegove pripombe pa so tudi koristne in sem mu hvaležna. Sicer pa sama vedno napišem tako, kot se mi zdi edino prav in da v meni zazveni.

Story: Je smiselno, da skladatelj posluša vsakogar malo?

Najtežje je najti svoj izraz, slog, v katerem se dobro počutiš in je tvoj. Za to potrebuješ pogum. Vsakič znova, ko skladam, se spopadam z notranjimi boji. Trudim se, da bi se lahko čim bolj sprostila in pustila ustvarjalni energiji prosto pot, da lahko pridejo najboljše rešitve na plan, včasih povsem podzavestno. To je pri ustvarjanju zelo pomembno.

Story: Za skladanje čakate navdih ali kar delate?

Delati moram vsak dan, že zaradi kondicije. To je podobno, kot bi vadil inštrument. In pa seveda zaradi rokov, ki vedno priganjajo.

Story: Kako ste se znašli v materinstvu?

Sprva je bilo, kot bi dobila novo službo. Potrebovala sem čas, da se vsega privadim in priučim, potem pa je kar samo steklo. Šele s Titino je življenje dobilo prave barve! Smo zelo uigran tim. Jure ima ogromno dela in sem več s Titino, ki hodi že v vrtec. Tako lahko dopoldne delam, popoldne pa smo skupaj. Tudi babici in dedek nam pomagajo. Super mi je, da si lahko privoščimo veliko skupnega časa. Sicer pa spet odkrivam, kako je biti otrok. Poskušam se postaviti v Titinino kožo in jo poskušam nadzorovati le toliko, kolikor je potrebno. Rada bi, da bi otrok vedel, kje so meje, do kam sme, sicer pa ji želim pustiti čim več otroške svobode in razigranosti. Tudi to je včasih za odraslega težko.

Story: Vajina hčerka bo verjetno v prijateljskih odnosih z glasbo ...

Kaj pa vem, o tem ne razmišljava. Je pa v stiku z glasbo. Tudi zvečer ji veliko pojem. Uspavam jo tako, da ji zapojem nekaj ljudskih, in zna že celoten repertoar! Tako mi je najlažje. Še prej pa ji berem pravljice. Ko slišim, da začne dihati bolj globoko, se počasi izmuznem iz sobe.