Sam Sebastian med izbrano elito čarodejev

27. 6. 2015
Deli
Sam Sebastian med izbrano elito čarodejev (foto: Natalija Jelušič Babič)
Natalija Jelušič Babič

Mednarodno nagrajeni poklicni čarodej Sam Sebastian ponuja vrhunske predstave, s katerimi očara tako male kot velike ljubitelje čarovnije. Predstave, ki jih izvaja, so plod dolgoletnih strokovnih izobraževanj v tujini, kjer žanje velike uspehe. Lahko se pohvali tudi z osvojenim čarovniškim Grand Prixom. Sam Sebastian pa letos praznuje 25 let poklicnega ustvarjanja.

Story: Poklic čarovnika oz. čarodeja pri nas ni tako razvit kot v tujini. Kako spremljate ta razvoj pri nas in kako je v tujini?

Pri nas je to pravzaprav deficitaren poklic in slovenske poklicne čarovnike lahko preštejemo na prste obeh rok. Vendar imamo na srečo v Mariboru celo svoj klub, kjer se srečujemo in izmenjujemo izkušnje, organizirajo se različni seminarji, vsaki dve leti pa imamo tudi mednarodni kongres čarodejev Magibor. Tako da se čarodejska scena, čeprav majhna, pri nas neprenehoma razvija. V tujini je neprimerljivo bolj razvita, še posebno v velikih državah, kot so Nemčija, Francija, Španija in predvsem Velika Britanija, ki ima na tem področju dolgo tradicijo.

Story: Letos mineva 25 let od vaše prve čarovniške odrske predstave v Lutkovnem gledališču Maribor. Kako se spomnite prelomnic?

Pred 25 leti se seveda nisem zavedal, kam me bo to pripeljalo. Sprememba se je zgodila takrat, ko sem v tej redki uprizoritveni umetnosti začutil tisto pravo strast in se odločil, da bo postala moj način življenja. Zagotovo mi je kot otroku zelo koristilo, da imamo v Mariboru trgovino z magičnimi pripomočki, kjer sem se naučil veliko osnov, ki so mi bile nekakšna podlaga. V karieri sem do danes ustvaril različne tipe predstav za različne ciljne skupine gledalcev. Ne samo čarovniške predstave, ampak tudi cirkus, šove z ognjem, ustvarjal sem v duetu in tudi v skupini, nazadnje pa sem se vrnil k svojim koreninam in se ustalil kot solistični izvajalec, tudi na gledaliških odrih. Ključne prelomnice so se začele dogajati takrat, ko sem začel nastopati tudi v tujini in na različnih tekmovanjih začel osvajati nagrade.

Story: Iz katerih držav so najboljši iluzionisti, čarodeji in kje je njihova meka?

Če govorimo o Evropi, so to zagotovo največje države, kot so Nemčija, Francija, Španija in Velika Britanija, vendar ima skoraj vsaka država kakšnega zelo kvalitetnega iluzionista, čarovnika. V svetovnem merilu so v zadnjem času v ospredju predvsem azijski iluzionisti - Korejci, Japonci in tudi Kitajci. Seveda pa ne moremo mimo ZDA, ki se prav tako ponašajo z vrhunskimi iluzionisti, lahko rečemo, da je v tem smislu Las Vegas tista prava meka šovbiznisa. Mednarodno združenje čarodejev na tri leta organizira tudi svetovni kongres FISM, nekakšne čarovniške olimpijske igre, kjer se vsakič v drugi državi zbere svetovna smetana in kjer lahko vidimo najboljše svetovne stvaritve, tako v tekmovalnem delu kot v gala šovih.

Story: Za svoje delo ste na mednarodnih kongresih prejeli več prvih nagrad. Prav tako na festivalih komornega gledališča ter dva Grand Prixa. Kaj to za čarodeja pomeni?

Kot vsaka uprizoritvena umetnost imamo tudi čarovniki svoje festivale, tekmovanja, konvencije oz. kongrese. Osvojene nagrade na tovrstnih mednarodnih srečanjih so mi predvsem priznanje za dosedanji trud, neka potrditev, da sem na pravi poti, in velika motivacija za naprej. Strokovna žirija namreč ocenjuje različne vidike čarodejeve točke - poleg tehnike tudi dramaturgijo in celoten umetniški vtis. Seveda pa osvojene nagrade odpirajo tudi številna nova vrata in ponujajo možnosti za nove nastope ter gostovanja.

Story: Z vsemi temi nagradami ste tudi edini slovenski čarodej v zadnjih 15 letih! Kako pa je s podmladkom?

Mislim, da je umetnost čaranja danes veliko bolj popularna kot včasih. Za to imajo velike zasluge popularni magični TV-šovi in predvsem internet. Mladim je danes dostopnih neprimerljivo več informacij, kot jih je bilo pred 20 leti. To se opazi tudi pri nas v Sloveniji in za čarovnije se zanima vedno več ljudi, kar je super. Vendar ima učenje z YouTuba tudi svoje slabosti, predvsem zato, ker na YouTube lahko vsakdo naloži svoj magični filmček ali razlago določenega trika, začetnik pa ne razlikuje med dobro in slabo izvedbo. Mladi so dobesedno zasuti s preveč informacijami naenkrat in ne zmorejo ločiti zrnja od plev. Ni slabšega, kot če se nekaj naučiš narobe. Zato so še vedno najboljši vir knjige in obiskovanje magičnih kongresov, kjer se na seminarjih iz prve roke lahko učiš od najboljših v tem poklicu. Seveda pa takšen način učenja ni ravno poceni, medtem ko je internet skoraj zastonj.

Story: Kje pa je primeren prostor, da prikažete svoje veščine? Nekako iz filmov poznamo, da so včasih veliki iluzionisti nastopali kar v gledališčih. Kako je pri nas?

Tudi sam sem nekaj časa nastopal na gledališkem odru, saj sem v koprodukciji z Mestnim gledališčem Ptuj ustvaril lastno magično 'mono dramo', ki je namenjena predvsem srednješolski populaciji. Sicer pa nastopam, kjerkoli in kamorkoli me povabijo. Ogromno nastopam na festivalih uličnega gledališča, torej kar na ulici, kot so to čarodeji počeli včasih. Tam so seveda okoliščine zelo zahtevne, vendar so predstave na ulici vedno posebno doživetje, tako za nastopajočega kot za občinstvo. Poleg tega nastopam v šolah in vrtcih ter na različnih prireditvah za otroke in drugih kulturnih dogodkih. Najamejo me lahko tudi za zabave zaključenih družb, recimo za praznovanja rojstnih dnevov, poroke, praznovanja abrahama ali drugih obletnic, za aperitiv sprejeme, konference, sejme in podobne poslovne dogodke. Naj bo to na velikem odru ali pa pri vas doma za mizo - oboje je priložnost za magično doživetje!

Story: Nastopili pa ste tudi na slovitem britanskem festivalu Glastonbury, kamor povabijo najboljše umetnike z različnih področij. Kako se je to zgodilo?

Glastonbury je največji festival uprizoritvenih umetnosti na svetu, kjer vsako leto na skoraj sto prizoriščih potekajo številni koncerti in uprizoritve. Obišče jih 300 tisoč ljudi. Del festivala je tudi 'cirkuška vas' s številnimi odri, kabaretom in cirkusom, kjer vsako leto angažirajo okoli 2.500 najboljših artistov z vsega sveta. Tudi sam sem pred 10 leti sodeloval pri organizaciji podobnega dogodka v manjšem obsegu, namreč Evropske žonglerske konvencije, ki je bila leta 2005 v Sloveniji, natančneje na Ptuju. Nekateri organizatorji so v tudi v organizacijskem odboru festivala Glastonbury, in ker me poznajo, so me povabili kot slovenskega predstavnika, seveda zaradi mojih referenc. Na Glastonburyju sem gostoval dve leti zaporedoma, letos sem zaradi drugih obveznosti moral sodelovanje žal odpovedati.

Story: Ste se pa tudi kvalificirali na Mednarodno tekmovanje uličnih čarodejev v Sankt Wendlu, kjer ste bili izbrani med 16 čarodejev z vsega sveta. Nam zaupate še kaj o tem?

Letos bom samo v Nemčiji gostoval kar na štirih različnih festivalih, skupno bom na tej turneji izvedel 22 predstav. Na enem od festivalov, v mestu Sankt Wendel, vsako leto organizirajo nekakšno svetovno prvenstvo uličnih čarodejev. Da sem se kvalificiral na takšno tekmovanje, je zame skoraj neverjeten dosežek in mi je velik izziv. Ne želim se primerjati z drugimi, vendar je že samo to, da sem se kvalificiral, zame velik uspeh. Očitno je ob moji 25. obletnici prve odrske predstave prišel čas za novo prelomnico v karieri. Veselim se novih ustvarjanj in obiskovanja novih krajev.

Izbran med 1500 čarodeji

Velika čast

Sam Sebastiana v juliju čaka festival uličnega gledališča Bamberg Zaubert. Doletela ga je namreč čast, da so ga povabili v krog 50 izvajalcev izmed 1.500 prijavljenih čarodejev. "To mi je seveda veliko priznanje in čast, saj pove, da dosegam neke določene standarde. Večina mednarodnih festivalov prejme veliko več prijav, kot pa imajo programskih kapacitet, in selekcija je zato izjemno zahtevna, saj je konkurenca velika."

Napisala MIMA

Fotografije Natalija Jelušič Babič

Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču