Gregor Žakelj: Dobro oblikovanje za dobre naročnike

4. 4. 2017 | Vir: Jana
Deli

Za svoje delo je doslej prejel več kot 70 domačih in tujih nagrad.

Za človeka, ki je vpet v oglaševanje, deluje nekoliko neobičajno. Oblečen je nevpadljivo, govori umirjeno, uporablja besede, ki jih razumejo navadni ljudje. Skratka, ne daje videza samoreklame na dveh nogah, kar je v tako imenovanih kreativnih industrijah tako pogosto. K temu morda pripomorejo potrditve, ki jih za svoje delo dobiva ‒ tako med naročniki, o katerih številni oblikovalci lahko le sanjajo, kot tudi nagrade, ki jih dobiva od strokovne javnosti. VBG (Visual Brain Gravity), oblikovalski studio, ki ga imata z bratom Boštjanom, sodeluje z zelo različnimi naročniki. »Ta spekter je precej širok,« pravi. »Večina jih je majhnih, nekaj pa je tudi večjih in velikih. Med temi so ali pa so bili Citycenter Celje, Status, Kocbek, ljubljanska Filozofska fakulteta, Kariera, plesna šola Kazina, NLB, Spar, 4kidsandus, Simobil, Umek, Kino Motel, Elan ...« Kot pojasnjuje, delajo v studiu vse od grafičnega oblikovanja in oglaševanja do strategij in spletnih nastopov. Sodelujejo tudi s posamezniki, denimo z mednarodno uveljavljenim fotografom Cirilom Jazbecem, in imajo nekaj svojih blagovnih znamk od 'longboardov' pa do piva.

Nagrade dobrodošle, ampak ...

Žakelj, govorec na letošnjem SOFu, pravi, da so številne nagrade, ki jih je prejel, dobrodošla potrditev tega, kar dela v studiu, sicer pa je do njih postal zadržan. »Na Slovenskem oglaševalskem festivalu imam svojevrsten rekord, saj sem bil sedemkrat ali osemkrat v vlogi člana žirije,« pravi. »A sem sedaj veliko manj v tipičnih oglaševalskih vodah in se že nekaj let intenzivno raje ukvarjam z oblikovanjem blagovnih znamk. Predstavljajte si, da delate z naročnikom zahteven oblikovalski projekt, kjer rešitve sprejemate s točno določenim razlogom, potem pa to dobi na mizo žirija, ki tega ozadja ne pozna, ki ne pozna trga, ki so mu rešitve namenjene, ne pozna ciljne skupine ..., in si ustvari mnenje. Kljub visoki strokovnosti žirije se mi je zdelo to vedno vprašljivo in napake se dogajajo, zato se počasi od tega distanciram.« Pravi, da je nagrade sicer lepo dobivati, da pa so mu v zadnjih letih postale pomembnejše druge stvari. »Bolj pomembno je napraviti uspešen projekt.«

Strast in predanost

Kot zelo zanimiv omeni primer sodelovanja s proizvajalci naravne kozmetike 4kidsandus. »Po nekem mojem predavanju sta do mene pristopila Vanja in Jure Rainer, ki sta želela razviti svojo idejo. Zelo sta bila odprta za zamisli, kaj bi lahko skupaj naredili, in imeli smo tudi podobne poglede ter željo po delu. Njuni štirje otroci so imeli dermatitis, in ker jim nobena krema ni pomagala, sta jo začela izdelovati sama doma in našla rešitev. Od tu zgodba in ime blagovne znamke, ki je zdaj res dobro sprejeta, tako da že razmišljamo o selitvi na tuje trge.« Žakelj pravi, da se s svojimi strankami nasploh veliko pogovarja in druži, saj hoče razumeti njihovo filozofijo, njihove vrednote in to prenesti v svoje delo. Zagovarja svojo tezo, da je dobro oblikovanje za dobre naročnike in vse jemlje z veliko zavzetostjo in strastjo. Podobno se mu je pripetilo, ko je oblikoval novo blagovno znamko za Lynne Franks, eno najbolj priznanih piarovk na svetu. »To je gospa, ki je v svojem življenju naredila tako rekoč že vse,« pravi. »Na seznamu njenih strank so recimo Paul Gaultier, London Fashion Week, Live Aid, Annie Lennox ... Je izjemno zahtevna in točno ve, kaj želi. A po veliko osebnih pogovorih in obiskih sem pripravil rešitev, ki jo je preprosto navdušila.«

Tako rekoč samouk

Na vprašanje, kaj je študiral in kako je prišel do veljave, ki jo ima njegov pred dobrim desetletjem ustanovljeni studio, z nasmeškom odgovori: »Nismo vsi za vse.« Nato resneje pojasni: »Doma se iz Žirov in sem se, ko sem začel hoditi v gimnazijo, preselil v Ljubljano. Potem sem se vpisal na Fakulteto za gradbeništvo in kmalu ugotovil, da to ni prava pot zame. Ampak nič hudega. Pritegnilo pa me je spletno oblikovanje, ki je bilo takrat, leta 1999, še zelo v povojih. Takrat pri nas in v bližnji okolici ni bilo fakultete, kjer bi lahko študiral, pa tudi nikogar ni bilo, od kogar bi se lahko učil. Sam pa sem se moral učiti še osnov oblikovanja, kjer so veljala popolnoma druga pravila.« Pravi, da je v tem času med jutranjo kavo prebiral dizajnerjem namenjeni spletni časopis Netdiver cenjene kanadske urednice Carole Guevin. In sanjal, da bi bil kdaj med tistimi, ki bi na njem lahko objavili svoj prispevek. »Pozneje sem bil objavljen dvakrat,« pove. »Z veseljem tudi povem, da me je Carole deset let po tistem, ko sem se oblikovanja začel v največji meri učiti prav z njenega bloga, najela, naj ji redizajniram logotip. Krog je bil tako sklenjen.«

Odgovornost in etika

Žakelj, ki med drugim dela za naročnike iz tujine, govori tudi o odgovornosti. O odgovornosti do naročnika in o širši družbeni odgovornosti. »Narediti nekaj, kar požanje veliko trenutno pozornost, ni težko. Treba pa je razmišljati o dolgoročnih učinkih našega dela. O tem, da naročnik pridobi in ohrani zaupanje ljudi, ki kupujejo njegove izdelke. Sicer oglaševanje pomeni metanje denarja skozi okno. Tu pa je tudi osebna odgovornost tistih, ki snujemo blagovne znamke, strategije in oglase. Ves čas se moramo spraševati, ali je to, kar delamo, tudi etično, kako bo vplivalo na prihodnost, na okolje in na ljudi.« Na vprašanje, na kateri svoj dosežek je najbolj ponosen, odgovarja: »Največja potrditev, ki sem jo doživel, je predavanje, ki sem ga imel letos v Tromsøju na Norveškem. Tam se enkrat na leto zberejo kreativci iz različnih koncev in doslej so predavali številni najvidnejši posamezniki iz sveta oblikovanja, ljudje, ki jih izjemno cenim. Zato je bilo povabilo, da tokrat predavam jaz, posebna čast.«

Besedilo: Marjan Žiberna
Fotografije: Ciril Jazbec, behance.net/vbg

Novo na Metroplay: ""Prebivalec Sardinije in prebivalec Ljubljane se razlikujeta v tisoče stvareh" | Leon Bedrač, 3. del