Mladi slovenski ustvarjalki: "Ni življenja brez kulture!"

27. 9. 2020 | Vir: Story
Deli

Zaradi posledic globalne epidemije je moralo veliko podjetij zapreti svoja vrata. Za to smo se odločili, da malo preverimo, kako so se znašli naši samostojni podjetniki med koronakrizo. Pogovarjali smo se z dvema mladima slovenskima ustvarjalkama, Katjo Orličnik in Klavdijo Zupanc, ki tudi v teh časih nista izgubili upanja v boljši jutri.

Klavdija Zupanc je diplomirana akademska slikarka. Izpod njenih rok nastajajo umetniške grafike predvsem v tehniki linoreza, jedkanice ter suhe igle. Navihane ilustracije pa so odraz njenega okolja, življenja na splošno ter njenih naročnikov. Prav združitev različnih grafičnih tehnik s slikarstvom daje njenim delom prepoznavnost in svežino na trgu, vsako leto pa izda umetniški koledar ter voščilnice za posebne priložnosti.

Katja Orličnik je diplomirana oblikovalka unikatov. Njena strast je glina. Na lončarskem vretenu oblikuje uporabno keramiko, ki med množično produkcijo pooseblja pristnost, upočasnjuje ritem življenja, uporabniku pa ponuja nov občutek. Keramika je počasna umetnost. Potrebuje čas in pozornost, saj vsaka stopnja pri oblikovanju pripoveduje in pusti svojo zgodbo. To daje izdelku individualnost in osebnost. Pri oblikovanju strmi k minimalizmu; jasnosti, čistosti in preprostosti.

Kako zelo vas je presenetila korona in z njo zaprtje celotnega socialnega življenja? Vas je ta nenadna negotovost prestrašila?

Klavdija: Korona je prišla kot strela z jasnega. Mislim, da si nihče od nas ni predstavljal, da se bodo naša življenja tako močno spremenila za nekaj mesecev. A v življenju umetnikov oziroma samostojnih podjetnikov je tako ali tako ogromno vzponov in padcev, tako da če kdo, bi morali mi biti najbolj pripravljeni na to 'krizo'.

Katja: Oblikovanje keramike je dolgotrajen proces. Od samega načrtovanja, poskusov in do končnega izdelka hitro mine več tednov, tudi mesecev. Zato si delo poskušam organizirati tako, da si naročila in projekte načrtujem vnaprej za vsaj mesec ali dva. Moje delo poteka večinoma v mojem studiu, kjer sem lahko kljub zaprtju socialnega življenja nemoteno delovala še naprej. Koronakriza je vsekakor presenetila vse, ne glede na to, s čim se ukvarjamo, negotovost pa je prisotna še danes, saj nihče ne ve, kaj pričakovati prihodnji teden ali mesec.

Kako je vplivala na vaše delo? Ste imeli veliko odpovedi naročil izdelkov?

Klavdija: Prvi mesec sem zelo veliko razmišljala, kaj pa zdaj, kako spremeniti oziroma prilagoditi 'biznis' na situacijo, ki se nam je zgodila. Zaradi samega dela in izolacije nisem imela težav, saj sem večji del časa sama v ateljeju. Čeprav me večina ljudi pozna po prodaji mojih izdelkov, kot so originalne grafike, izdelava uporabnih predmetov za dom in druge fine zadeve, ki jih prodajam na art sejmih ter v fizičnih trgovinicah, moje delo zajema tudi tečaje in delavnice, oblikovanje ter izdelava scenografij. Ravno ta drugi del se je pa popolnoma ustavil. Vse svoje moči sem tako usmerila v promocijo in prodajo izdelkov prek spleta.

Katja: Ob prvem šoku, ob zaprtju socialnega življenja in ob kupu vprašanj, kaj bo, je seveda na začetku padla motivacija za delo. Vesela sem lahko, da imam svoj studio doma, kjer je delo lahko še vedno potekalo. Odpovedi naročil ni bilo, naročila so še vedno prihajala. Zelo sem hvaležna za potrpežljivost in zaupanje predvsem tujih strank, saj je bilo nekaj časa onemogočeno pošiljanje pošte v določene države.

Kako ste se znašli? Ste poiskali kakšne rešitve, alternative?

Klavdija: Medtem ko smo vsi doma razmišljali, kaj in kako bomo naprej, pa so se rodili pozitivno naravnani projekti. Tina Lagler je ustvarila super projekt z naslovom Ustvarjanje v karanteni, pri katerem smo se različni umetniki sami posneli v svojem ateljeju ter malo potarnali, kako je karantena vplivala na naše delo. Tina, ki je del ekipe OSM Films, je te posnetke nato fino zmontirala in spravila v lepo celoto. Tako je nastalo kar 12 epizod s 24 sodelujočimi ustvarjalci, ki so se vsak petek predvajale na spletu. Ta projekt je povezal eno lepo ekipo ustvarjalcev, ki upam, da bomo še kdaj v prihodnosti sodelovali na kakšnem projektu.

Katja: Uporaba socialnih omrežji je danes velik bonus podjetnikom. Predvsem v času krize so se ljudje radi zaposlili z brskanjem po spletu. To se je poznalo tudi pri meni, vse več ljudi spremlja in opazi moje delo. Več pozornosti sem namenila socialnim omrežjem, kjer sem načrtno objavljala proces svojega dela – izdelava keramike na lončarskem vretenu. Ljudje radi spremljajo takšne stvari, da imajo vpogled v proces dela, odzivi so bili lepi in vse več je bilo povpraševanja po učnih urah in delavnicah. Čas, ko smo bili doma, sem izkoristila za projekte, ki sem jih pri delu nekako vedno prelagala. Govorim o popolni prenovi studia ter realizaciji izdelkov, ki so bili v nastajanju že dlje časa.

Česa ste se naučili oziroma spoznali v tem času?

Klavdija: Da je treba kljub vsemu biti pozitiven in nadaljevati, kakor vemo in znamo. Včasih nam ravno te nepredvidljive zadeve dajo zagon in novo perspektivo za delo. Če pa imaš ob sebi še en kup ljudi, ki navijajo zate, je pa to še toliko bolje. To so v tem času bile vse moje zlate stranke, ki cenijo moj trud, znanje in ustvarjalnost.

Katja: Delo lahko počaka, druženje z bliž­njim in ljubljenim je včasih še kako potrebno.

Menite, da se Slovenci zavedajo posledic koronakrize? V smislu, da vas bolj podprejo z nakupom vaših izdelkov? Je bilo pri tem opaziti morda porast ali bolj upad prodaje?

Klavdija: Presenetil me je odziv ljudi, v dobrem smislu, saj mi je veliko ljudi pisalo, da se zavedajo situacije, v kateri smo se vsi skupaj znašli, in se zavedajo, da se kulturnikom še posebej nič dobrega ne obeta. Hvaležna sem za vsakega, ki mi je v tem času namenil lepo besedo ali pa stisnil kakšen všeček več.

Katja: Med koronakrizo se je pri meni odstotek slovenskih kupcev vsekakor zelo povečal. Tudi lokalne trgovine so ob zaprtju in izgubi turistov odlično preusmerile veliko pozornosti v internetno prodajo. Slovenskemu oblikovanju in rokodelstvu se obetajo boljši časi. Vse več ljudi izdeluje in ponuja določene stvari. Čedalje večje je tudi povpraševanje kupcev po unikatnih izdelkih in dizajnu. Želijo si izstopati, zato je tudi povpraševanje po takšnih izdelkih vse večje.

Napisala: Maja Drnovšek, Fotografije: Blaž Miklič, Osebni Arhiv

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o tem, zakaj mu je ušel Guinnessov rekord