Oblikovalska pot modne oblikovalke Petje Zorec se je začela že v srednji šoli in se s študijem na oddelku za oblikovanje tekstilij in oblačil le še dodatno utrdila.
Mlada umetnica se je sprva posvečala ženskim oblačilom, na pobudo Nataše Peršuh in Zorana Garevskega pa zaplavala v vode moške mode, ki je postala njena domena, v zadnjem času pa se posveča tudi zapostavljeni modi za ljudi s posebnimi gibalnimi potrebami.
Story: Vse se je začelo z oblikovanjem pelerine s snemljivim grelnikom za kolena. Zakaj ste se sploh odločili za ta projekt?
Spomladi leta 2014 sem se s svojo pelerino za uporabnike invalidskih vozičkov prijavila na natečaj DESIGN (DIS)ABILITY, ki sta ga razpisala RogLab in YHD. Za prijavo sem se odločila zaradi svoje tendence po iskanju praktičnih rešitev kot odgovoru na obstoječi problem. Ko sem videla, kaj je na voljo na trgu, sem se čutila dolžno predlagati novo, estetsko različico pelerine.
Story: S tem pa ste ustvarili tudi povsem novo znamko oblačil?
S tem se je začela ideja o blagovni znamki DESIGN (DIS)ABILITY, katere pobudnica in vodja je Meta Štular. Pilius - pelerina za uporabnike invalidskih vozičkov, je prvi produkt te blagovne znamke in upamo, da mu bodo sledili tudi drugi oblikovalski produkti, namenjeni gibalno oviranim ljudem.
Story: Oblikovanje takšnih izdelkov je vse prej kot lahko delo. S čim ste si pomagali pri procesu?
Vsak posameznik ima svoje zahteve in omejitve. Tu sem morala upoštevati sedečo silhueto in to, da k telesu spada tudi voziček. Največji problem je dostop do vozičkov, kar je čas oblikovanja močno podaljšalo, saj sem morala vsak premik šiva testirati na uporabniku ali v testirnici Soča. Zelo mi je pomagalo tudi poznavanje tehnološko naprednih materialov, ki so nujni, da je pelerina tudi funkcionalno dovršena.
Story: Kakšne so funkcionalne prednosti pelerine?
Pelerina je vodoodporna (vodni stolpec do 7000 mm), ne prepušča vetra in hkrati diha, kar pomeni, da uravnava telesno temperaturo uporabnika. Shranimo jo lahko v prikladno torbo, ki jo obesimo na ročaje vozička na hrbtišču in jo v primeru dežja zelo hitro potegnemo prek telesa ali pa v majhen žepek, ki je tudi del pelerine. Pokriva celotno telo, ne da bi ovirala delovanje vozička in se zapletala v kolesa, uporabljeni material pa je izjemno lahek.
Story: Kaj odlikuje vaše izdelke za ljudi s posebnimi gibalnimi potrebami?
Izdelke oziroma prototip, ki sem ga oblikovala za gibalno ovirane posameznike, poleg funkcionalnih značilnosti odlikuje tudi oblikovalska izrazitost. Pri oblikovanju oblačil za gibalno ovirane gre namreč navadno izključno za medicinske pripomočke.
Story: Do zdaj so projekt podprli tudi nekateri državni organi, vendar je finančna pomoč vseeno dobrodošla. Kako ste se odločili, da boste rešili finančno plat projekta?
Kampanjo Pilius smo 9. decembra zagnali na svetovni spletni platformi za množično financiranje Kickstarter v upanju, da doseže čim več posameznikov. Sicer gre za zelo specifičen produkt, vendar vidimo na tej platformi največjo možnost oglaševanja.
Story: V MAO je na ogled tudi razstava DESIGN (DIS)ABILITY, na kateri bodo prikazani izdelki, namenjeni gibalno oviranim. Kakšen je odnos družbe do teh ljudi, teh izdelkov?
Žalosti me, ko vidim odzivnost ljudi (po številkah na socialnih omrežjih), ko primerjam udeležbo na zgoraj omenjeni razstavi ali običajni razstavi modnih oblačil. Razveseli pa me, ko vidim dobro vzdušje na obeh in posameznike, zaradi katerih je vredno posegati na druga, povsem nova področja modne industrije.
Story: Kako vas je ta izkušnja spremenila?
Vidiš, kako je modna industrija plehka. Ustvarja milijone oblačil, namenjene idealnim postavam, zanemari pa tiste, ki so že v osnovi prikrajšani, pa čeprav gre za največjo svetovno manjšino, saj je na svetu kar milijarda gibalno oviranih posameznikov.
Story: Kakšni so vaši načrti za prihodnost?
Zdajle je vse v oblakih. Čaka nas še mesec trdega dela, da produkt predstavimo čim več ljudem po svetu. Odvisno od tega, ali bomo s kampanjo uspešni, se bom odločila o prihodnjih korakih.
Napisala Nika Arsovski
Fotografije Goran Antley
Novo na Metroplay: Vidnost in varnost v prometu: "Zgoditi se mora 'aha moment', da spremenimo svoje navade"