Ko se kozmetika spoprijatelji s polži. Zakaj pa ne?
Priznam – ne gojim ravno entuziastičnega navdušenja nad polži. Ne v naravi, niti na krožniku postrežene kot specialiteta kuharskega šefa. In nič privlačnejša ni misel na obraz nanesti njihovo slino. Ja, prav ste prebrali. Težko je verjeti, a polžja slina velja v svetu za eno najučinkovitejših kozmetičnih sestavin. Obogatena je s snovmi, po katerih predvsem ženske v srednjih letih rade hrepenijo – kolagenom, hialuronsko kislino, elastanom, antioksidanti, vitamini in še bi lahko naštevali. Čeprav se misel na uporabo in pridobivanje te prestižne sestavine sliši dokaj barbarska vzhodnjaška kaprica, je krema iz polžje sline učinkovito sredstvo za celjenje ran, brisanje gub in pigmentnih madežev.
In ravno zato izmed osmih podjetnikov letošnje izdaje projekta Štartaj Slovenija krema Noela pritegne v vseh vzgibih. Unikatnost izdelka, še bolj pa družinska zgodba, ki jo spleta. Imela sem to srečo, da sem spoznala družino Fras, ki letos podira stereotip o 'mladem' podjetništvu. So dokaz, da slednji nima omejitve, družina kot ekipa pa je zgolj recept za uspeh. »Smo kombinacija mladostne zagnanosti in želje in izkušenj, ki jih človek pridobi skozi življenje. Vsako stvar predebatiramo skupaj, morebitne probleme pa rešimo s pogovorom, kjer vsak doprinese neko in idejo in skupaj stvar razrešimo,« povedo.
Z žgečkanjem do sline
Predsodke glede polžev – da je slina sluzasta in nagnusna – sin Aljaž označi za popolnoma zgrešeno mišljenje: »Polžja slina je nebeško modre barve in strukture še najbolj podobne vodi z izjemnimi učinki za nego kože.« Zato me nikakor ni presenetil podatek, da so se z uporabo te plemenite zadevščine poigravali že iznajdljivi in premeteni Grki. Danes to v največjem obsegu počno Kitajci in Korejci.
Pri Frasovih pa je bilo nekako takole ... Idejo o polžih in poslu so jim predali morebitni kupci njihovega posestva, ki so imeli svojo vizijo. Naravni pogoji, kjer danes gojijo polže, so tako rekoč popolni: »Na naši farmi je ob jutrih in večerih izjemna vlaga, kar pa je najpomembnejša stvar, ki jo polži potrebujejo, da lahko nemoteno rastejo in živijo.« Za mehkužce vsakodnevno skrbita starša Milena in Leon. Delo se prične zjutraj, ko jih je potrebno pobrati z mreže, da jim sončni žarki ne škodujejo: »Veliko je sklanjanja in fizično zahtevnega dela. Vsak se zasmeji, ko razložimo, da polž lahko pobegne. Ni tako počasen, kot si ljudje mislijo. Naredijo 4 metre v 1 eni uri. To je v celi noči kar nekaj metrov v katerikoli smeri. In to jim moramo preprečiti, saj bi bili drugače brez polžev, sosedi pa brez solate na vrtu,« mi je zaupal Aljaž.
No, vsak večer pa je čas še za večerno opravilo. Polžki dobijo dodatno hrano v obliki zelenjave in zdrobljenih žitaric, v kateri dobijo potrebne vitamine, proteine in kalcij za tršo hišico. Zanimiv je tudi podatek, da ni vsaka slina primerna slina. Za kremo so primerni izključno polži vrste Helix Aspersa Müller, saj je njihova slina edina uporabna za kozmetične namene. V našem podnebju potrebujejo zvrhano mero pazljivosti in ker je trg v Sloveniji majhen, je potreben uvoz iz tujine. »Ko enkrat prideš do svojih polžev in jih uspešno vzgojiš, uvoz ni več potreben,« ob tem navede Aljaž. Nato se prične pridobivanje.
Z iznajdljivo idejo, prijazno do živali. Ker si želijo, da polž normalno živi naprej in mu postopek ne škoduje. Žgečkanjem. Polža žgečkajo tako dolgo, dokler od njega ne dobijo sline. Mimogrede: iz enega polža dobimo okrog 5 kapljic, ena krema pa zahteva 20 mililitrov te super surovine. »Ker je slina pobrana ročno, je zato tu prisotna kvaliteta. To je postopek, ki so ga dolgo razvijali.« So vas prepričali? Mene so. Pa da pobrišem še zadnji kanček skeptičnosti: imajo povezavo s strokovnjaki, ki so tudi zadolženi za vse analize prisotne pri kozmetiki.
Krema, ki jo v kopalnici portrebuje vsak človek
Konkurenca je na slovenskem kozmetičnem trgu ogromna. Skoraj nemogoče je pristopiti z novim izdelkom. Vizija Frasovih je od samega začetka enaka: drugačna, kakovostna krema. Noela vsebuje 40 % sline, kar je desetkrat več od ostalih ponudnikov na trgu polžjih krem. Sprva je bilo zaradi ne prepričanja v zdravilne učinke težavno – temelje so postavili z negovanjem lastnih nepravilnosti na koži in znanje delili naprej. Vsak zadovoljen uporabnik je nato delil svojo zgodbo: »Vsak, ki je začel uporabljati našo kremo z veseljem pove, da je to krema, ki jo potrebuje vsak človek v kopalnici. Je nepogrešljiv del, saj je uporabna za toliko stvari, da je življenje z njo lažje. Uporablja se lahko za celo telo.«
Kar me je pri uspehu Frasovih najbolj fasciniralo je to, da so v podjetništvu novinci. Noela je njihov prvi podjetniški projekt, čeprav je v Aljažu od nekdaj tlela želja po nečem lastnem: »Z podporo staršev, dekleta in prijateljev sem začel svojo samostojno pot, kjer se vsak dan naučim izjemno veliko stvari, ki mi bodo v prihodnosti v veliko pomoč. Sem mnenja, da je vsak dan, ko se človek ne nauči ničesar novega, zapravljen dan.«
Besedilo: Neja Drozg
Fotografije: arhiv Štartaj, Slovenija
Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču