101 strategija, kako preživeti norosti na delovnem mestu – prosto po dr. Albertu Bernsteinu!

30. 10. 2016
Deli
101 strategija, kako preživeti norosti na delovnem mestu – prosto po dr. Albertu Bernsteinu! (foto: profimedia)
profimedia

Ni dolgo tega, kar nas je navdušila v slovenščino prevedena uspešnica Čustveni vampirji, da bi se na našem knjižnem trgu znašla še ena knjiga istega avtorja. Dr. Albert Bernstein, klinični psiholog, ki se lahko pohvali z več kot 35 let terapevtskega dela, nam s knjigo Kdo je tu nor? tokrat na široko odpira vrata tudi v svet korporativne realnosti.

Dejstvo je, da je moderni poslovni svet bolj kot urejeni združbi podoben korporativni džungli. Džungli, v katerem se lahko sicer razumnemu človeku ob vsej norosti, s katero je na delovnem mestu dnevno soočen, prav zares lahko tudi zmeša.

Na srečo ima Bernstein, ki se je ob svojem delu pogosto srečeval z žrtvami nesposobnih, arogantnih ali pretirano zahtevnih šefov, pa tudi lažnivih in nesposobnih delavcev ter depresivnih, zahrbtnih in goljufivih sodelavcev, za takšne situacije (ali ljudi, ki jih poosebljajo) sto in eno praktično rešitev.

S pomočjo njegovih strategij in napotkov se boste lahko rešili iz navidez še tako brezizhodne situacije in ob tem ohranili kolikor toliko zdrav razum.

kod je tu norBernstein, ki se uvodoma zahvali številnim ljudem, 'ki jih je delo v njihovi službi z leti prignalo na rob norosti', v knjigi s pomenljivim naslovom Kdo je tu nor? niza primer za primerom zgodbe, ki so se tem ljudem resnično zgodile. V nekaterih zgodbah je glavnim akterjem zgolj menjal imena, ko pa boste o teh primerih brali sami in v njih prepoznavali 'nebodijihtreba' iz lastnega vsakdana, lahko to naredite tudi sami. To namreč ni knjiga o nekaj deset norih ljudeh, ki živijo onstran velike luže, temveč je knjiga tudi o vas, vaših sodelavcih, šefih in podrejenih.

Naj na tem mestu kar takoj povemo še tole: ena privlačnejših kvalitet Bernsteinove psihoanalize norosti na delovnih mestih so prav njegova neposrednost, duhovitost in plastična opisnost. Bernstein bo v knjigi brez vsakega okolišanja ali sprenevedanj bobu vedno rekel bob, prascu pa prasec. Če to ta tudi je, seveda.

Delo z lažnivci, prasci in idioti!

»... poslovni svet je poln prascev in idiotov, ki počno neumne in nepremišljene stvari, takšne, ki škodijo tako vam kot njim samim in so slabe tudi za posel. Ozrite se okoli – povsod so: v sosednji pisarni, v glavni pisarni, na avtocesti med vožnjo domov, in morda celo pri vas doma.«

Ker so vsepovsod in ker ne gre pričakovati, da se bodo našim željam navkljub spremenili, nam ne preostane drugega, kot da nekako preživimo, skušamo ostati pri pameti in ob tem še opravimo svoje delo v svetu, ki poln lažnivcev, prascev in idiotov.

Da bi vam to uspelo, vam taisti Bernstein, ki prasce poimenuje za prasce brez dlake na jeziku, vendarle svari, da v resničnem življenju vi tega - prav temu prascu - ne zabrusite tudi v obraz. Da bi ostali prisebni, svetuje Bernstein, se raje osredotočite na to, kaj ti ljudje počnejo in kaj si vi želite, da bi počeli. Naj zatorej raje vaši cilji usmerjajo vaša dejanja.

Norost drugih vas ne bo spravila ob pamet le, če ne boste dovolili, da vam dušo razžre sveta jeza, in se boste znali upreti svojim maščevalnim vzgibom, saj bodo tem vedno sledili za vas neprijetni povračilni ukrepi. Sledite zato raje nasvetu Georga Herberta, ki je svoje dni rekel: »Najslajše mačevanje je dobro življenje.«

Bernstein je še prepričan, da bodo propadli tudi vsi vaši dobrohotni poskusi, da bi tem ubogim param razložili, kaj delajo narobe, pa tudi: da vaši cinični komentarji zagotovo ne bodo razumljeni, da bo tiho kujanje in tuhtanje najbolj škodovalo zgolj vam samim in da navkljub vsemu nikakor ne smete obupati, češ da se ne da storiti ničesar. Če kaj, je glavno sporočilo njegove knjige ravno to, da je VEDNO mogoče narediti nekaj, kar vam bo situacijo olajšalo ali vas iz nje celo rešilo.

»Morda vam bedakov in idiotov ne bo uspelo spremeniti v tako odgovorne ljudi, kot ste vi, vendar jih lahko pripravite do tega, da z vami ravnajo drugače,« je bil v knjigi povsem jasen dr. Albert Bernstein.

Za vsako rit raste palica!

V prvem od petih poglavij Bernstein naniza nekaj pogostejših primerov iz korporativnega sveta, ki imajo opraviti z lažnivci vseh vrst, in pravšnjih odgovorov nanje.

telefonNekaj zadnjih naivnih bralcev, ki še niso ozavestili dejstva, da se takšnim sranjem ni mogoče ogniti, saj se dogajajo praktično povsod, najprej kar takoj sooči z naslednjo resnico: 'Na delovnem mestu so ljudje, ki rečejo, kar misijo, in mislijo, kar rečejo, tako redki kot pegaste sove', nato pa taiste naivne bralce skupaj z vsemi drugimi povabi k branju predlogov, kako ravnati s sodelavci, ki neprestano izkrivljajo resnico, da bi dosegli svoj cilj.

Bralci tako družno najprej spoznajo Chrisa. To je tistega zlatega dečka prodaje, ki bi kupcem rekel karkoli, samo da bi jih pripravil do sklenitve posla. Problem je, ker so potem oni tisti, ki imajo opravka z jeznimi kupci, ki niso dobili vsega, kar jim je sladkobesedni Chris natvezil.

Ste v opisu že prepoznali kakšnega Janeza ali Metko iz vašega podjetja?

Tako primer Chrisa kot primeri lažnivega Joeya, ki je poln izgovorov tipa 'pes je pojedel mojo domačo nalogo', pa laži patološkega lažnivca Byrona in primer Janelle, ki v prvi vrsti laže predvsem sama sebi, Bernstein mojstrsko uporabi, da s svojimi bralci deli pronicljive uvide, namige in taktike, ki jih ponuja moderna psihologija. Z njegovo pomočjo se boste ne le naučili obraniti posledic ravnanj svojih lažnivih sodelavcev, temveč se tudi manj obremenjeno soočili z raznimi sluzavci, narcisi, zabušanti, opravljivci in celo psihopati na delovnem mestu. Za vsakega od njih namreč že obstaja ustrezna strategija ukrepanja - ravno tako, kot 'za vsako bolezen raste rožca' in 'za vsako rit raste palica'.

Najhujši možni scenarij

Ker na tem mestu enostavno nimamo prostora, da bi predstavili sto in en primer, ki jih v svoji zares izčrpni knjigi niza Bernstein, smo se odločili, da v nadaljevanju bolj podrobno predstavimo zgolj enega. Izbrali smo enega tistih, ki jih je Bernstein uvrstil v poglavje najhujših možnih scenarijev in je hkrati eden tistih, ki v naših prostorih nikakor ni kakšna redka ptica.

ne vidim, ne slišim, ne govorim

Bernsteinov scenarij št. 57

Ko vaše podjetje drvi v prepad!

Situacija je naslednja: »Bilo je kar nekaj nizov odpuščanj in reorganizacij, pa še vedno ni videti luči na koncu tunela. Radi imate delo, ki ga opravljate in do sedaj vam ga je uspelo obdržati. Bilo je izjemno stresno in sprašujete se, kako dolgo se bo podjetje še lahko obdržalo. Se bo postavilo na noge ali bo šlo vse skupaj k vragu? Vztrajati ali oditi, dokler je odpravnina še visoka?«

Ekstremnost nivoja stresa: Tako turbulentni časi za neko podjetje vsekakor terjajo visok davek na počutju ljudi, ki v njem delajo. Ko se zdi, da podjetje razpada, je ena najbolj stresnih situacij v korporativnem svetu. Nihče zares ne ve, ali bo organizacija obtičala in se zataknila v patoloških vzorcih vedenja ali pa se bo prebila in na koncu postala še močnejša.

Kaj morate vedeti: Da bi si lahko prišli na jasno, kakšna usoda v tej stresni situaciji čaka vaše podjetje, morate najprej poznati faze, skozi katere gre podjetje med spoprijemanjem z negativnimi spremembami. Ko jih boste poznali, boste morali biti le še pozorni na to, ali se vaše podjetje premika skozi njih ali drvi v prepad.

Te faze so ...

  • Faza šoka: to je faza popolne zmede in neorganiziranosti. To je faza, ko desna roka ne ve, kaj dela leva, vse kar slišite in veste, pa so le govorice. Na vas je, da govoricam, špekulacijam in obljubam ne verjamete. V tem hipu je enostavno prezgodaj, da bi bilo karkoli zares jasno.
  • Faza oblikovanja frakcij: gre za fazo obrambnega umika, ki je polno obtoževanj. Vsi obtožujejo vse, nekateri ljudje ali skupine pa postanejo 'dežurni krivci'. Ker sta načrtovanje in komunikacija v tej fazi prej izjema kot pravilo, podjetje obvladujejo spletkarjenja in prikrivanja. V tej fazi so najbolj produktivni skupinski sestanki, vendar pa bi morala komunikacija potekati od spodaj navzgor in ne obratno, kar pa je, seveda, nadvse boleče za večino menedžerjev, ki imajo radi nadzor.
  • Faza pretirane komunikacije: to je faza priznavanja. Komunikacija o situaciji je postala bolj odkrita, a se je počasi že popravila do te mere, da jo je preveč. Nekaj časa je celo toliko sestankov, da ga za delo skoraj ne ostane več. Dober znak te faze je, če se vidno in zlagoma ponovno vzpostavlja zaupanje.
  • Faza vrnitve k delu: po fazi neprenehnih sestankovanj sledi faza konkretne vrnitve k delovnim nalogam. Če se je podjetju uspelo prebiti v to fazo, je to že prvi znak okrevanja podjetja. Žal pa se te faze ne da izsiliti. Odziv neke organizacije lahko namreč traja tudi več let ali celo dlje, pogosto pa je to odvisno tudi od velikosti podjetja.

Vaša strategija preživetja: Ko se odločate o svoji nadaljni karieri, na tem mestu svetuje Bernstein, morate pri oceni vašega podjetja upoštevati vse zgoraj naštete faze in nato sami presoditi, ali se vaše podjetje že premika naprej. Pri vaši odločitvi naj vas vodi naslednja misel: »Bolj ko se odkrito govori o teh vzorcih, večja je možnost za uspeh. Če ni odkritih pogovorov, je napredek malo verjeten.«

Priporočila knjige v branje!

Kdo je tu nor? - dr. Albert J. Bernstein

Knjigo Kdo je tu nor? - 101 predlog, kako preživeti norosti na delovnem mestu vam priporočajo v branje naslednji poznavalci področja ...

  • "Priročnik nujnih preživetvenih tehnik v najbolj brezobzirnem okolju sodobnega casa: korporativni džungli. Napisano z izkušnjami, humorjem in predvsem zdravo pametjo. In najboljši dokaz, da se nore stvari ne dogajajo samo vam, ampak vsem." - Janez Rakušcek, izvršni kreativni direktor, LUNA TWBA
  • "V svoji praksi sem srečala prevec čudovitih ljudi, ki so jih nevzdržne razmere v službi in nepoznavanje strategij preživetja v modernem poslovnem svetu spravile v hude osebne stiske. Vzemite to knjigo v roke, preden tudi vi začnete izgubljati pamet." - Prof. dr. Mojca Zvezdana Dernovšek, specialistka psihiatrinja
  • "Zadostuje, da se kritična masa ljudi dovolj dolgo in vztrajno obnaša močno drugače, kot od njih pričakujemo, pa bodo norci razglašeni za normalne in normalni za nore. Na nas norih je, da vztrajamo in poskušamo ohraniti svet v prijaznem biosociološkem ravnovesju." - Jurij Clemenz, dr. med. - strokovni recenzent knjige
  • "Glede na to, da je Bernstein opisal skorajda vse, kar se ti lahko v službi zgodi, je nemogoče, da se ne bi prepoznal v mnogo od teh sicer izjemno zabavno opisanih situacij. Bolj so mi dale misliti rešitve, ko vidiš, da se pogosto leta zapletaš v vedno iste drame, četudi so lahko rešitve zelo preproste. Poznavanje strategij preživetja v svetu, ki postaja čedalje hujša korporativna drama, danes postaja nuja, če želiš obdržati tako prisebnost kot službo." - Irena Pan, novinarka, ki je knjigo prevedla, za revijo Jana

O avtorju:

Dr. Albert J. Bernstein je klinični psiholog, kolumnist, poslovni svetovalec in avtor številnih uspešnic. Svoje bralce in poslušalce uči, kako se soočiti s težkimi in strašljivimi situacijami z modrostjo, milino in pravšnjo mero humorja. Živi v Portlandu z ženo in svojima otrokoma. Je tudi strasten fotograf in član uglednih univerz ter inštitutov v ZDA.

Novo na Metroplay: Alya o trenutkih, ki so jo izoblikovali, odraščanju in ljubezni do mnogih stvari v življenju