8 psiholoških trikov, ki jih uporabljajo manipulatorji

8 psiholoških trikov, ki jih uporabljajo manipulatorji (foto: Profimedia) Profimedia
10. 5. 2019

Včasih se znajdemo v situacijah, ko se nam zdi, da svojih dejanj ne moremo popolnoma nadzorovati. V takih primerih skušajte zatreti čustveni izbruh, raje skušajte prepoznati, za kaj gre - morda za to, da nekdo skuša manipulirati z vami. Razkrivamo vam, kako delujejo psihološki triki manipulatorjev.

Če se jih boste naučili prepoznati, boste takoj vedeli, kdaj nekdo skuša manipulirati z vami. Tako se boste lahko izognili manipulatorskim trikom in ne boste padli v nastavljene miselne pasti. V nadaljevanju preverite, katere so.

1. Senzacionalizem in občutek nujnosti

Take trike pogosto uporabljajo na spletnih straneh za rezervacijo hotelov: "Na voljo je le še ena soba! Nekdo je ravnokar rezerviral to sobo!" To so običajno le triki, zaradi katerih se bomo za rezervacijo odločili hitreje, saj nas bo zajel občutek nuje (morda tudi panike).

2. Aktivacija stereotipov

Lev Tolstoj je na začetku romana Ana Karenina zapisal: "Vse srečne družine so si podobne, vsaka nesrečna družina pa je nesrečna po svoje." Ko sledimo stereotipom, jih na nezavedni ravni projiciramo v svoje življenje. To je mogoče posledica osnovne potrebe po ugajanju drugim ljudem. Naslednjič, ko boste hoteli biti podobni nekomu drugemu, ozavestite dejstvo, od kod prihaja ta potreba. In ko nekdo "iz žepa" potegne stereotipno misel, da bi vas skušal prepričati v nekaj, si recite, da res nočete biti podobni drugim. Ste to, kar ste. Ostanite taki.

3. "Ne razmišljajte! Le verjemite"

V tem primeru je glavna naloga manipulatorja, da izniči zavest žrtve in jo oropa zmožnosti oblikovanja logičnih vprašanj - in sicer tako, da vas prepriča, da mu slepo verjamete. Ja, tudi to je mogoče. Mislite, da se sami odločate, a v bistvu je to samo iluzija. Manipulator lahko uspešno spelje tok vaših misli in vam "vsadi" njegove zamisli. Da bi se temu izognli, se vprašajte: "Kaj se bo zgodilo, če ne dosežem teh ciljev?" Žalostni ste, ko ne zadovoljite svojih potreb. Vedite pa, da vam ni treba skrbeti za ideje / cilje, ki vam jih je vsilil nekdo drug.

4. T. i. tehnika "noga v vratih" (door-in-the-face tehnique)

Trik je v tem, da manipulator nekoga prosi za veliko večjo uslugo, kot jo v resnici potrebuje. Zaradi občutka krivde bo oseba skoraj zagotovo pristala na tisto "manjšo" uslugo, ki jo bo predlagal za tem. V bistvu pri drugi osebi vzbudi občutek krivde in dolžnosti, da bi dobil tisto, kar hoče. Še več, začutila bo veselje ob možnosti, da mu lahko pomaga.

5. Uporaba strokovnih besed

Ko manipulator uporablja strokovne besede, ki sogovorniku niso domače, ga slednji avtomatsko začne dojemati kot avtoriteto. Morda se bo počutil neprijetno zaradi svoje nestrokovnosti. Da bi mu še dodatno sesuli samozavest, mu manipulator citira znane osebe. Zdaj lahko pogovor usmeri tja, kamor ga hoče speljati - na svoj mlin. V vsakem trenutku skušajte ohraniti svojo samozavest in ne dovolite, da vas strokovne besede zmedejo. Mirno priznajte, da nečesa pač ne razumete in prosite za dodatno obrazložitev. Tako se boste najverjetneje izognili manipulaciji.

6. Predhodni dogovor

Včasih nimamo časa, da bi pretehtali dobre in slabe plati, zato v trenutku vznemirjenja pristanemo na nekaj, o čemer imamo kasneje pomisleke. Vedite pa, da imate v vsaki situaciji pravico, da rečete ne ali da poiščete kompromis. Manipulator bo v trenutku, ko ga zavrnete, dejal. "Obljubil si, da mi boš pomagal" ali "Mislil sem, da se lahko zanesem nate." Naj vam ne bo nerodno zavrniti prošnjo, ob tem pa vam ni treba čutiti krivde, če nečesa pač nočete narediti (kljub predhodnemu dogovoru).

7. T. i. Goebbelsova metoda

Metoda temelji na neprestanem ponavljanju neke informacija. Če hočete ali ne, boste zaradi občutka percepcije sprejeli to informacijo. Dober primer tovrstne manipulacije je oglaševanje - še posebej vsiljivo oglaševanje. Ko si nečesa želite, a tega res ne potrebujete, se raje prepričajte, da vaša želja ni posledica z oglasi vsiljene potrebe.

8. Uporaba nerelevantnih argumentov

Raziskava je pokazala, da je v 60 % prepirov le besedna zveza "zato, ker" dovolj za zmago. Ni pomembno, kaj ji sledi, saj je že razlog sam dovolj razumen. Samo spomnite se otroštva in besed, ki so jih mame pogosto izgovarjale: "Zato, ker jaz tako pravim."  Ljudje bodo pogosto popustili, tudi če je razlog popolnoma brez pomena. Namesto tega raje prisluhnite argumentom, ki bodo sledili tem besedam.

Povzeto po: brightside.me

Priporočamo