Bob Dylan, legenda folk, rock, blues glasbe, je ne le pevec, ki zna igrati tudi kitaro, ampak tudi pesnik. Pesnik med glasbeniki. Dylanove pesmi so značilno dolge, v sebi pa vedno nosijo sporočilo.
Medtem ko v tujini Dylanova poezija že kuka v literarni kanon, pa je pri nas njegov pesniški opus neupravičeno podcenjen. To 'krivico' bo morda popravila knjiga Bob Dylan: Ni še mrak, ki jo je prevedel Matej Krajnc, že pred časom pa izdala Mladinska knjiga.
Bob Dylan - pesnik in samospevec
Bob Dylan je v začetku šestdesetih let domala sam redefiniral način pisanja avtorske folk glasbe in svoje ustvarjalne principe kmalu prenese v rock glasbo. Prav njegov svojstven doprinos je to popularno glasbeno zvrst dvignil na raven, enakovredno drugim umetnostim.
'Med letoma 1962 in 1964 je na albumih, kot sta Freewheelin' Bob Dylan in the Times They Are A-Changin', postavil nove meje pisanja portestnih pesmi in drugih podzvrsti pesmi, ki sodijo v zvrst folk glasbe, po letu 1965 pa je z vnašanjem prvin simbolizma, nadrealizma in medbesedilnosti s strogim opiranjem na blues na albumih, kot sta denimo Highway 61 Revisited in blonde On Blonde, dokazal, da sta poezija in glasba (četudi popularna) neločljivi sopotnici v težnji ustvariti koherentno in vplivno avtorsko delo na obeh področjih. Njegovi dosežki so vplivali na mnoge posameznike in zasedbe, da so se znebili prej ustaljenih obrazcev pisanja in začeli gledati čez mejo stroge pop forme, ki je pred njegovim prihodom veljala za merilo na sceni, pojavila pa se je tudi plejada mladih ustvarjalcev, ki so njegovo vodilo uporabljali in nadgrajevali v svojih poetikah.
Po letu 1976 je konsistentnost njegovih dela sicer variirala z izrazitimi vrhovi sredi sedemdesetih (albumi Blood On the Tracks, Desire, Street-Legal), konec osemdesetih (Oh Mercy) in po letu 1997 (od albuma Time Out Of Mind do Tempest, ki je izšel leta 2012).' - Matej Krajnc v predgovoru Bob Dylan: Ni še mrak.
Dylan je med pisanjem svojih najboljših del navdih iskal pri zares velikih pesniških imenih. Dobro je namreč poznal opuse Byrona, Rimbauda, Blaka, Whitmana in Ginsberga, če naj jih na tem mestu naštejemo le nekaj. Njihovo izročilo se je prek Dylana preneslo v 20. (in 21.) stoletje tako v folkovsko kot kasneje v rockovsko glasbo. Njegova besedila so veljajo za literarne presežke, polne zahtevnih metafor, podobij, inovativnih rim in verznih struktur.
Do takšnega revolucionarnega dviga nivoja v popularni glasbi pa po mnenju Mateja Krajnca ni moglo priti, preden se ni pojavila 'dovolj močna osebnost, ki je zmogla izpovedno raven povzdigniti v poezijo in hkrati ohraniti tudi glasbeno podobo'. Bob Dylan je premogel dovolj talenta, znanja in poguma, da mu je vse to tudi uspelo.
Najpomembnejše pesmi 20. stoletja
Kar nekaj Dylanovih del poznavalci danes uvrščajo med najpomembnejše pesmi 20. stoletja. Med njimi so Blowing In The Wind, Like A Rolling Stone, All Along The Watchtower in druge. In čeprav je Dylan v svoji večdesetletni karieri štel le peščico hitov v klasičnem pomenu besede, je vendarle postal naravnost kultni avtor.
- 'Njegovo delo je pomembno tudi v 21. stoletju, saj z novejšimi albumi posodablja preteklost in hkrati še vedno zastavlja pomembna moralna in splošnodružbena vprašanja.' - Matej Krajnc v Bob Dylan: Ni še mrak.
V bogatem izboru vseh najpomembnejših, pa tudi nekaterih manj znanih, a zato nič manj pomembnih Dylanovih pesmi, ki so svoje mesto našle v zbirki Bob Dylan: Ni še mrak, na tem mestu izpostavljamo naslednjo. Prepričani smo, da si jo bo marsikdo pričel potihoma in nezavedno prepevati tudi v originalu.
Za več Dylanovih mojstrovin, prevedenih v slovenščino, ob priliki vzemite v roke knjigo Bob Dylan: Ni še mrak.
Ste vedeli ...
- ... da je bil Bob Dylan v mladosti sposoben pisati tudi več pesmi hkrati? Wikipedia piše, da je Dylan takrat, ko mu je umanjkal navdih za dokončanje neke pesmi, nadaljeval z naslednjo in se na prejšnjo vrnil šele takrat, ko so mu bile muze inspiracije ponovno nakonjene. Na tak način je lahko pisal kar nekaj pesmi naenkrat. Zanimive pa so tudi izvedbe njegovih pesmi na odru, saj je pogosto za isto pesem uporabi druge melodije in ritme in s tem skladbo naredil še zanimivejšo.
Še nekaj knjig iz opusa Mladinske knjige, ki so vredne vaše pozornosti.
Novo na Metroplay: ""Prebivalec Sardinije in prebivalec Ljubljane se razlikujeta v tisoče stvareh" | Leon Bedrač, 3. del