Bolečine v križu? Potrebujete le pet dni, da naučite možgane, kako jih odpravijo

Bolečine v križu? Potrebujete le pet dni, da naučite možgane, kako jih odpravijo (foto: profimedia) profimedia
31. 10. 2020

Prisluhnimo zgodbi doktorice psihologije Susan Heitler. Pri petindvajsetih sem se med tekom poškodovala. Bila sem pred diplomo, a me je neznosna bolečina v križu prisilila, da sem prekinila študij. Zdravniki so mi predpisali goro tablet, protibolečinska in protivnetna zdravila, zdravila za sproščanje mišic ... Nič ni zaleglo.

Tri leta in pol sem trpela in ob groznih bolečinah drsela v obup. Potem mi je prijateljica priporočala v branje knjigo o človeku, ki se je po hudi diagnozi, obsojen na večne bolečine, prismejal skozi okrevanje. Avtor knjige je pisal o pomenu povezave med možgani in telesom ter omenil metodo sproščanja z biološko povratno zanko (biofeedback), ki omogoča, da vajeti vzamete v svoje roke. Terapija mi je spremenila življenje.

Končno brez bolečin

Poiskala sem psihologa, ki je obvladal to zdravljenje. V enem dnevu se je moja bolečina prepolovila. Sčasoma sem se naučila bolje izrabljati pozvezavo med možgani in telesom ter druge naravne terapije. Od moje prve terapije je minilo 35 let, jaz pa še vedno uporabljam pridobljeno znanje, ki mi koristi tudi pri drugih zdravstvenih težavah.

Vaši možgani so najmočnejše orodje, ki ga imate, da vplivate na večino težav v križu in na druge zdravstvene zaplete. Vsaka misel, ki se podi po vaši glavi, spreminja vaše telo. Na strahove in skrbi se telo nemudoma odzove in se pripravi na boj ali beg. Mišice se napnejo, zvišata se srčni utrip in krvni pritisk, zmanjša se pretok krvi v okončine, zastaneta imunski in prebavni sistem.

Nepristranske, umirjene ali vesele misli imajo nasprotni učinek. Posledično torej negativne misli povzročajo bolečino, tudi v križu in hrbtenici, pozitivne pa jo zmanjšujejo in vam obetajo brezbolečinske čase.

Spoznajte pet načinov, da se boste naučili spoznati in obvladati povezavo možgani/telo, s čimer boste lahko odpravili boleč hrbet in druge zdravstvene težave.

1. Sproščanje

Gre za drugačno sprostitev od ležernega poležavanja na kavču pred televizijski zaslonom. Sproščanje je aktivno stanje globokega počitka, ko um počiva, telo pa je psihološko umirjeno.

Meditacija, vodena vizualizacija ali počasno dihanje s trebušno prepono so le nekatere tehnike, s katerimi se lahko sprostite. Metoda sproščanja z biološko povratno zanko uporablja občutljivo elektronsko napravo, ki meri vaše telesno dogajanje (napetost mišic, srčni utrip, pretok krvi v okončine, možgansko aktivnost itd.). Z rezultati meritev lahko ocenite, kako učinkoviti so vaši napori in vam hkrati omogočajo, da telo naučite, kako naj se sprosti.

2. Nehajte skrbeti

Zapisali smo že, da skrbi sprožijo odzive telesa. Naučite se bolj ozavestiti svoje misli. Stopite nazaj in z razdalje ocenite, ali so vaše misli utemeljene in ali pravilno predvidevate nevarnost. Če so upravičene, premislite, kako se boste odzvali, če pa niso, zamenjajte strah z upanjem in pozitivnim razpletom. Za urjenje te tehnike lahko poiščete pomoč pri psihoterapevtih, ki se ukvarjajo s kognitivno terapijo.

3. Na dan s čustvi

Čustva so energija in ko jih potlačite, ne gre brez telesnega napora, ki pa vam povzroča bolečino. Številne raziskave so potrdile povezavo med potlačenimi čustvi in zdravstvenimi težavami. Dušenje čustev vas tudi pribije na mestu in vam ne dovoli, da bi šli mimo tistega, čemur bi se radi izognili. Pisanje dnevnika ali preprosto in odkrito premišljevanje o čustvih je lahko zelo koristno, pomembno je le, da si čustva priznate. Počutili se boste mnogo bolje tako na telesni kot čustveni ravni.

4. Smeh

Telo med smehom izloča endorfine, ki so naravne protibolečinske »tabletke«. Ko vas pestijo bolečine v križu ali kje drugje, povsem razumljivo nimate nikakršnih razlogov za smeh. Zavijte na drugo pot: oglejte si kakšno komedijo, humoristično oddajo, preberite humoresko, poklepetajte z zabavnim in duhovitim sogovornikom ali pa berite šale na spletu.

5. Predelajte travmo

Izsledki mnogih študij so potrdili povezavo med hudo izkušnjo s psihološko travmo ter kroničnimi bolečinami in boleznijo. Travmatične izkušnje, ki vzbujajo močan strah, jezo ali katero drugo negativno čustvo (telesna, spolna ali čustvena zloraba, družinsko nasilje, alkoholizem, zastraševanje in poniževanje v šoli), lahko obtičijo v človeku kot negativna energija, ki se naseli v organih, žlezah, mišicah ali kosteh. Na travmatične izkušnje se odzove tudi del možganov, natančneje amigdala, ki postane pretirano budna, vselej na preži in pripravljena na nevarnost, zaradi česar ste nenehno pripravljeni na štart. Zato se potrudite in s pomočjo terapevtov predelajte travme, ki vas mučijo.

Ko boste vzeli v roke vajeti svojih možganov in odpravili svoje bolečine, boste povsem spremenili svoje življenje. Vem, ker sem šla po tej poti. Za svoje zdajšnje življenje brez bolečin v križu sem hvaležna sposobnosti možganov, ki so me osvobodili trpljenja. Vaši možgani imajo enake sposobnosti.

Vir: Psychology Today/Susan Heitler