Dojenčki razumejo različne nize besed že pri šestih mesecih

Dojenčki razumejo različne nize besed že pri šestih mesecih (foto: profimedia) profimedia
1. 1. 2018

Znanstveniki so bili prepričani, da začenjajo otroci razumevati besede, ko dopolnijo leto dni starosti, nova raziskava, objavljena v PNAS, pa je pokazala, da že šestmesečni dojenčki dojemajo osnovni pomen niza besed.

»Jezik se hitro razvija pod površjem,« je razložila vodja raziskave in profesorica na univerzi Duke Elika Bergelson. Pri preizkusu prepoznavanja besed pri dojenčkih so znanstveniki uporabili napravo, ki je sledila pogledom otroka, medtem ko so jim kazali slike na zaslonu. Sodelovaali so tudi starši, ki so se z otrokom pogovarjali.

V prejšnji raziskavi je Bergelsonova dokazala, da dojenčki, stari od šest do devet mesecev, razumejo besede za hrano in dele telesa. Ko je eden od staršev omenil jabolko, so se otrokove oči obrnile k sliki jabolka.

Nova raziskava je šla dlje in  pokazala, da je dojenčkov repertoar bolj raznovrsten. Malčkom so pokazali dve sliki, ki sta bili vsebinsko povezani ali nepovezani. Povezani sliki sta na primer sestavljali sliki noge in roke, nepovezani pa noge in mleko. Ko je eden od staršev poimenoval en predmet, so malčki dlje časa strmeli v obe sliki, ko nista bili vsebinsko povezani, in manj časa v sliki s povezanim parom. Otrokom je bilo torej jasno, da na primer avto in pešec bolj spadata skupaj kot avto in sok.

Študija ne namiguje, da malčki razumejo pomen besed do popolnosti tako kot odrasli, ampak da razumejo osnovni pomen besed in da že znajo povezati pomensko sorodne besede. Raziskava pomeni velik napredek pri spoznavanju, kdaj otroci razumejo besede. »Malčki že na zgodnji stopnji dojemanja vedo, kako se besede povezujejo in prepoznavajo njihovo zvezo,« je potrdila Bergelsonova.

V drugem delu raziskave si je Bergelsonova pomagala s snemalnikom, pripetim na otrokovo oblačilo. Naprava je beležila interakcijo med otroci in starši, s čimer je želela ugotoviti, kako na otrokovo razumevanje besed vpliva domače okolje. Analiza posnetkov je odkrila, da je na otrokovo dojemanje močno vplival čas, ki so ga starši porabili za to, da so otrokom pripovedovali o predmetih, ki so jih imeli pred očmi.

Iz novih spoznanj je Bergelsonova sestavila nedvoumno sporočilo za starše: »Več kot se boste pogovarjali z otrokom, več bo razumel. Malčki poslušajo in se učijo, četudi na zunaj tega ni videti.«

Vir: Independent