Mnogo let je minilo, preden je sodobna medicina znanstveno dokazala povezavo med telesom in dušo, kar je osnova ajurvede, enega najbolj sofisticiranih zdravstvenih principov, ki izhaja iz Indije.
To je več kot zdravljenje bolezni, gre za znanost o življenju, kar govori že njeno poimenovanje: 'ayur' pomeni življenje, 'veda' pa znanost. Ajurveda tako ljudem omogoča, da ohranijo svoje zdravje in hkrati izpolnijo svoj potencial. Tradicionalna indijska medicina ajurveda nas lahko nauči ali bolje nas spomni na nekaj ključnih, a pozabljenih dejstev o življenju v nas in okoli nas.
Gre za medicinski sistem, ki je primeren za vsakogar – otroke, odrasle, starostnike, 'pokriva' tako preventivo kot kurativo. Sprememba življenjskega sloga in usklajevanje z lastno ajurvedsko konstitucijo je pri zdravih ljudeh preventivni pristop, pri bolnih pa nujen del kurativnega procesa.
Tudi pri nas se lahko odločite za ajurvedski pristop. Dr. Biljana Dušić, zdravnica in svetovalka ajurvedske medicine, ki deluje v posvetovalnici Aditi, kjer zdravje razumejo kot celoto telesnega, duševnega in duhovnega bivanja, kjer se sleherni telesni dogodek, občutek, misel ali duhovna izkušnja zrcalijo na vseh ravneh in vplivajo na zdravje.
Dr. Biljana Dušić je imela vedno afiniteto do indijske tradicije. Po študiju medicine je ostala brez zadovoljivih odgovorov na temeljna vprašanja, ki so se ji porajala o zdravju in bolezni. Ko ji tudi praksa zdravnice splošne medicine ni omogočala, da bi skupaj s svojimi pacienti raziskala morebitne odgovore na ta vprašanja, se je najprej lotila študija staroindijskega jezika na filozofski fakulteti, hkrati pa začela počasi prebirati prevedene in pozneje tudi originalne ajurvedske tekste.
Ker se zaradi družinskih obveznosti ni mogla odpraviti na šestletni študij ajurvede v Indijo, se je študija po kurikulumu za indijske univerze lotila sama. »Po šestih letih individualnega študija sem začela ajurvedo počasi vpeljevati v svojo preventivno svetovalno prakso. Po treh ali štirih letih takega dela sem se lotila prvih kurativnih korakov z ajurvedsko svetovalno prakso. Tega sem se lotila previdno in počasi. Lahko rečem, da se še vedno s hvaležnostjo učim od svojih pacientov.« Dr. Dušićeva nam je razložila nekaj osnovnih principov ajurvede.
Ključni principi
»Najprej bi omenila dva aksioma, ki sta značilna za tradicionalne filozofske sisteme (ne samo) Indije in niso izključno ajurvedski. Prvi je, da je vse okoli nas, tudi tisto, čemur danes rečemo neorganska narava, živo in ima določeno inteligenco; drugi, da vse v vesolju, tudi malem vesolju našega psihosomatskega obstoja, nenehno sovpliva eno na drugo. In to bolj, kot si mislimo, skoraj precizno natančno,« razloži dr. Dušičeva osnovna izhodišča.
»Striktno ajurvedski nauki pa so, da znotraj območja osebnostnega življenja našo duševnost pa tudi izgrajevanje telesa – od začetka obstoja oplojenega jajčeca naprej – in njegovo delovanje vodijo tri inteligentne sile oz. fluidi, ki jih poimenujejo vāta, pitta in kapha. Ti fluidi, ki prevevajo telo in psiho ju upravljajo, imajo v telesu svoja 'domovanja' v različnih segmentih prebavil.« Telesne ali anatomske strukture telesa pa so po ajurvedi zgrajene iz sedmih tkiv, ki neprestano nastajajo iz esence hrane, ki jo uživamo.
Kaj nas ajurveda lahko nauči?
Ajurveda je zelo kompleksen sistem. Dr. Dušićeva mi razloži, da je zelo pomembna kvaliteta naše zavesti, ki vpliva na telo, in obratno. »Hrana, ki jo uživamo nekajkrat dnevno in vse dni v svojem življenju, je osrednji dejavnik zdravja ali bolezni. Poudarila bi tudi pomemben vidik, in sicer, da se bolezni razvijajo v šestih stopnjah, od katerih je prva (razen seveda pri dednih boleznih, poškodbah in podobno) blago neravnovesje fluidov v njihovih domovanjih, prebavnem traktu. To so blage motnje, kot so zaprtje ali rahel občutek teže v želodcu, včasih povečana kislina v dvanajsterniku in želodcu, kašasto blato, slišna prebava itd.,« razloži strokovnjakinja za ajurvedo.
Za šolsko medicino so to danes nekakšne neopredeljene motnje prehodnega tipa, ajurveda pa iz teh simptomov lahko bere prve znake bolezni, ki bi se lahko razvile in jih povzroča eden od fliudov - vāta, pitta ali kapha (ali njihove kombinacije). »Če se neravnovesje ne popravi v tej fazi, se motnje nadaljujejo, intenzivirajo: zaprtje ali driska, lahko se ponavljajo in poglabljajo preostali simptomi, nastajajo novi spremljajoči pojavi.« Šele peta stopnja (od šestih) razvoja bolezni je manifestacija vseh kliničnih znakov in simptomov, ki jih v šolski medicini prepoznavamo kot bolezensko entiteto. Vse prejšnje faze predstavljajo le nespecifične motnje, iz katerih izšolani zdravnik ne zna prebrati smeri bodočega razvoja teh in določiti tkiv, ki bodo zajeta v naslednjih stopnjah razvoja motenj ali bolezni, preden se manifestirajo kot polna klinična slika. Po peti stopnji manifestacije polno razvite bolezni sledita le še faza razvoja komplikacij bolezni in prehod v kronično fazo.
Ugotavljanje in zdravljenje bolezni
Ajurveda ima veliko diagnostičnih metod. »Diagnostični pogovor, pregled jezika, kože, pulza, izločkov, oči, ušes in ust, kakovosti las in nohtov, kakovosti glasu, opazovanje vedenja, govora in psihološke drže pacienta med pogovorom, so le najpomembnejše. In še to: ne uporabljajo vsi ajurvedski zdravniki vseh metod. Pogosto se 'specializirajo' le za nekaj teh, jih temeljito razvijejo in postanejo izvrstni diagnostiki na področju svojih izbranih metod.
Zdravljenje v ajurvedi ima tudi veliko metod, ki se uporabljajo po potrebi, glede na diagnozo. Na prvem mestu je svetovanje glede ustrezne prehrane. V ajurvedi je namreč – kot za Hipokrata, ki je živel tisoče let pozneje – hranilo in zdravilo. Prispeva k izgradnji našega telesnega tkiva in od njene ustreznosti sta odvisni njegova kakovost in odpornost.
Dr. Biljana Dušić razloži: »Kot metoda zdravljenja se uporabljajo številni zeliščni pa tudi mineralni pripravki, ki jih pacient uživa. Različne procedure čiščenja telesnih tkiv in organov (pañcakarma) so pod določenimi pogoji potrebni. Ajurveda ravno tako uporablja različne načine masaž, ki nimajo kozmetične, ampak terapevtsko naravo. Pri tem gre za vtiranje določenih olj ali z zelišči medicinaliziranih olj, ki jih nato telo skozi kožo vsrka vase. Včasih pa tudi za uporabo zelo vročih olj, ki iz podkožne maščobe izvlečejo toksine. Vadba joge je pomožna terapevtska metoda v ajurvedi.« Naj še dodamo, da ajurvedska kirurgija uporablja kirurške tehnike. Z različnimi vrstami meditacij pa se ajurveda naslavlja na človekovo porušeno duševno ravnovesje.
Ajurvedska ordinacija je pravzaprav nekakšna posvetovalnica. Dr. Dušićeva ljudem svetuje na osnovi težav, s katerimi prihajajo k njej po pomoč. Predvsem gre za nasvete na področju sprememb prehrane, življenjskega sloga, ustreznih načinov fizične aktivnosti, uporabe zelišč in podobnega.
In medtem ko so na primer v Švici že vpeljali ajurvedo v svoj zdravstveni sistem, pri nas še nismo tako daleč. Pa bi jo lahko, vprašam dr. Dušićevo. »Menim, da že samo teoretično poznavanje osnov ajurvede lahko veliko pripomore k temu, da kolegi zdravniki razširijo svoje razumevanje predkliničnih faz razvoja bolezni, tako se lahko na njih pravočasno in smiselno odzovejo. Predvsem pa, da so ustrezni sogovorniki pacientom, ki uporabljajo ajurvedo. Omogočanje uvida v teoretične osnove ajurvede zainteresiranim študentom in zdravnikom se mi zdi dobra pot. Približevanje pa tukaj razumem kot premoščanje prepada nerazumevanja in različnih paradigem, iz katerih izhajata ta dva medicinska sistema.«
Besedilo: Polona Prešeren // Fotografije: Primož Predalič, Shutterstock
Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču