Katarci gradijo stadione tako hitro, da jih ne dohitevajo Googlovi zemljevidi

4. 11. 2018 | Vir: STA
Deli
Katarci gradijo stadione tako hitro, da jih ne dohitevajo Googlovi zemljevidi (foto: profimedia)
profimedia

Svetovno prvenstvo v nogometu bo v Katarju potekalo leta 2022 med 21. novembrom in 18. decembrom ter bo prvo "zimsko" v zgodovini. Gradnja celotne infrastrukture poteka tako hitro, da ji tudi Googlovi zemljevidi ne morejo slediti, stadioni pa bodo pravi hladilniki; ko bo 40 stopinj Celzija, bo lahko v areni 20.

Za tekmovanja je dokončan "stari" in že večkrat prenovljeni nacionalni stadion Khalifa, ki bo pred tem prihodnje leto gostil tudi svetovno prvenstvo v atletiki. Na prvi pogled je videti kot vsak drug stadion za nogomet, le da ima okrog atletsko stezo in bo edini stadion nogometnega SP s tem dodatkom. Ima še velike sklope posebnih naprav s po štirimi šobami za dovajanje zraka, ki so nameščene vse naokrog, od višine človeka na sami tekmovalni ravni pa vse do zadnjega odseka tik pod streho. Ta pokriva le sedišča, središče nad nogometno zelenico je odkrito kot na vseh stadionih in torej ne gre za dvorano. Kar je bil velik izziv za ohlajevanje objekta.

Za to je namenjenih več kot 3000 šob, ki pihajo lahko tako močno, da ob njih ni mogoče stati. "Maja lani je bila finalna tekma prvenstva in sem prvič sedel na stadionu z novimi hladilnimi napravami. Ko sem se s parkirišča približeval objektu, sem z vsakim korakom vse bolj čutil hladnejši zrak, ker je bilo zunaj vroče. Potem so to ohlajevanje spremenili in sedaj velika večina hladnega zraka ostaja v predelu stadiona, kjer so sedišča, in ga ne gre toliko v zrak," je pojasnil eden izmed vodij posebne katarske športne medijske organizacije Mubarak Mohamed Alboainin.

Stadioni bodo novi razen omenjenega, ki ima še betonske dele iz let 1973, 2000 ter 2017 in letos. "Tehnologija za hlajenje je temu stadionu zato prilagojena, za nove bo še bolj moderna, bo kot na letalu in jo bo mogoče kontrolirati za vsak sedež posebej. Toda tudi na stadionu Khalifa se ne čuti močnejšega zraka, ki prihaja iz šob, na nogometnem igrišču. Nemoteč bo tudi med SP v atletiki, ker bomo spodnji del šob tedaj enostavno izključili in bodo nekoliko močneje delovale ostale, saj so šobe gibljive in se lahko zrak usmerja iz posebne kontrolne sobe, večinoma pa je usmerjanje avtomatično glede na nastavitev temperature na termostatih okrog stadiona," je pojasnil doktor Saud Ghani, profesor na katarski univerzi, ki je hkrati tudi odgovoren za uvajanje novih tehnologij na stadione SP.

Po njegovih besedah je porabljena energija za ohlajanje Khalifa 40 odstotkov nižja kot za stanovanjske hiše, kar pa so le stroški delovanja. V to ni vključeno delovanje celotnega sistema in naprav izven stadiona, v kar sodi tudi veliki zbiralnik, cevovodi, zaradi kondenza plastični, in potrebni mehanski in elektronski dodatki v slogu velike toplarne.

"Hlajenje voda poteka okrog tri km od stadiona Khalifa in se opravlja ponoči, da je čim manjša razlika v temperaturi. Voda gre nato v veliko zbiralno cisterno in je namenjena tudi za ostale pokrite javne objekte v mestu. Voda nato ohlaja zrak in tega nato vpihujemo v stadion. Hladen zrak je gostejši in ostaja spodaj, potem se segreva in gre navzgor. Hladen zrak bo tako le tam, kjer so ljudje. Imamo pa tudi termometre, da bo temperatura vsenaokrog stadiona lahko 20 stopinj Celzija z odstopanjem dveh stopinj. Kontroliramo pa tudi vlažnost zraka in jo nadzorujemo s pomočjo premikanja šob; okolje namreč za človeka ni preveč prijetno, če je visoka vlažnost zraka," je dodal Ghani.

Med več kot 2,6 milijona tujcev v Katarju je tudi Rhodri Williams, nekdaj novinar mrež Sky sport, BBC in Al Jazeere, za katero je delal tudi v času SP v atletiki v dvorani leta 2008. "Pred desetletjem sem bil prvič v Katarju in včasih je prav zastrašujoče, kako napreduje ta država, ki je postala prava prestolnica športa. Vsak teden je kakšen velik mednarodni dogodek. Gradijo vsepovsod. Prejšnji teden sem se med obiskom prvega moža Fife Giannija Infantina prepričal, da je osnovna linija podzemne železnice že nared. Vsak dan kot gobe po dežju kar naenkrat zrastejo na površju postaje. Poleg tega tudi nove ceste in ulice, ne le vsak dan, vsako uro. Pred osmimi leti je bila ena glavna cesta, sedaj je prava mreža in Katar se premika hitreje od zemljevida Google. Včeraj nisem našel poti do doma, ker so zaradi gradnje novega omrežja spremenili celoten prometni sistem v določenem predelu Dohe," je razvoj strnil Williams. 

Novo na Metroplay: Alya o trenutkih, ki so jo izoblikovali, odraščanju in ljubezni do mnogih stvari v življenju