10 pravil pametnega sončenja

10 pravil pametnega sončenja (foto: Shutterstock) Shutterstock
Vir: Lady
17. 8. 2016

Strokovnjaki menijo, da pride do več kot tri četrtine izpostavljanja soncu nehote, med kratkotrajnim nezaščitenim gibanjem na prostem. Govorimo o sprehodu do trgovine, na tržnico, posedanju v lokalu ...

Slovenci in sonce

Anketa, ki so jo izvedli pred letom dni, je pokazala zaskrbljujoče rezultate:

75 % ljudi se izpostavlja soncu med 11. in 16. uro.
94 % ljudi uporablja izdelke s prenizkim zaščitnim faktorjem.
37 % ljudi preneha z uporabo zaščitnega faktorja v zadnjih dneh počitnic, da bi bolj porjaveli.
14 % staršev otrok, mlajših od treh let, svoje otroke ščiti pred soncem enako kot sebe (ne uporabljajo nobene dodatne zaščite).
17 % ljudi ima kožnega raka ali druge oblike raka v družini, med njimi je največ tistih z izjemno svetlo in svetlo kožo.

Pripravki za zaščito kože

Ko vstopite v drogerijo, ste verjetno zmedeni ob pogledu na različne vrste olj, mleka, emulzij, losjonov in krem, ki obljubljajo zaščito kože. Strokovnjaki svarijo pred zavajajočim dejstvom, da z uporabo zaščitnih sredstev lahko podaljšate čas sončenja, da ste lahko brezskrbni in da ne potrebujete dodatne zaščite. Izdelki morajo vsebovati sredstva, ki ščitijo pred UVA- in UVB-žarki, oznaka zaščite pred UVA-žarki je prikazana s SPF oziroma ZF, ki naj bo čim višji, še posebno če imate svetlejšo polt. To število (na primer SPF 20) pomeni razmerje med energijo UV-žarkov, ki pri nekom povzročijo minimalno rdečino na zaščiteni koži, in energijo žarkov, ki povzročijo rdečino na koži, ki je nezaščitena. Zaščita pred UVA-žarki je na izdelkih navadno označena z angleškim izrazom protection factor UVA-PFA. Seveda je treba na kožo nanesti zadostno količino sredstva. Za odrasle to pomeni 30 mililitrov sredstva na en nanos, kar je približno tretjina izdelka običajnih pakiranj. Prvič pol ure pred izpostavljanjem soncu, nato pa po vsakem plavanju in brisanju oziroma vsaki dve uri.

Koža ne pozabi

Koža se pred škodljivimi učinki UV-žarkov brani s tvorbo kožnih pigmentov (melaninov), kar ima za posledico porjavitev. Porjavitev torej pomeni, da je v koži že prišlo do škodljivih sprememb, ki se z leti stalno kopičijo in se pozneje lahko izrazijo kot resne poškodbe kože ali celo kaj hujšega.

Pozitivni učinki sončnih žarkov

• Lepa zagorela polt

• Dobro počutje

• Povečana tvorba vitamina D

• Zdravljenje različnih kožnih obolenj – fototerapija

Negativne ali celo nevarne posledice sončnih žarkov

• Opekline

• Prezgodnje staranje kože

• Povečana nevarnost razvoja kožnega raka − karcinoma in malignega melanoma

• Občutljivost na sonce, alergije – fotosenzitivnost

• Poslabšanje nekaterih obolenj

Prezgodnje staranje kože

Gube nastanejo, ko dermis izgubi elastičnost. To lahko v veliki meri povzročijo tudi sončni žarki, ki elastična vlakna poškodujejo. Z leti propadajo tudi kolagenska vlakna – približno odstotek na leto. Njihova zgradba se spreminja, vedno manj jih je, kar ima za posledico tudi daljše celjenje kože pri starejših ljudeh.

Primerna oblačila

Ultravijolični žarki prehajajo tudi med porami oblačil skozi vlakna. Za zaščito so primerna gosto tkana, temnejša in težja oblačila. Lahka, svetla poletna oblačila, ki so vlažna od znojenja, v veliki meri dopuščajo prehajanje škodljivih žarkov. V trgovinah so na voljo posebni pralni praški, ki povečujejo zaščitno sposobnost tkanin, saj vsebujejo širokospektralne UV-absorberje. S primernimi pokrivali morate zaščititi tudi glavo in vrat. Krajci klobukov naj bodo čim širši, tkanina pa čim gostejša.

10 pravil pametnega sončenja

1. Sončite se postopno (prvi dan pol ure, drugi dan 40 min ...).

2. Med 11. in 16. uro se umaknite v senco, vendar na zaščito ne pozabite niti tam.

3. Obleka je najboljša zaščita pred soncem. Ne pozabite niti na sončna očala z UV-filtrom in klobuk s širokimi krajci za zaščito obraza, vratu in uhljev.

4. Redno in dosledno uporabljajte sredstva za zaščito pred soncem z visokimi zaščitnimi faktorji, ki vsebujejo UV-filtre proti UVA- in UVB-žarkom.

5. Sredstva nanašajte pol ure pred izpostavljanjem soncu, nato pa vsaki dve uri oziroma po vsakem kopanju in/ali prhanju.

6. Sredstva nanašajte na kožo v priporočenem odmerku, saj boste le tako dosegli, da bo zaščitni faktor na koži enak zaščitnemu faktorju na embalaži izdelka.

7. Še posebno zaščitite ustnice, veke in uhlje.

8. Ne pozabite na odboj sončnih žarkov od različnih površin, kot so voda, pesek, beton in trava, in na prodiranje UV-žarkov skozi oblake – tudi ko je oblačno, se morate zaščititi.

9. Zvečer uporabite izdelek za nego po sončenju z aktivnimi sestavinami, ki bo vašo kožo pomiril, nahranil in osvežil.

10. Starši, bodite posebno pozorni na zaščito vaših otrok.

Tekst: Nina Urbančič Romih
Fotografije: Shutterstock

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri