Matea Benedetti: Oblekla bi še Greto, Trumpa in papeža Frančiška

22. 12. 2019 | Vir: Story
Deli
Jan Oblak je zame obraz, ki predstavlja anglosaksonsko lepoto, zdrav videz, umirjenost, skromnost, etičnost, dobrodelnost, odgovornost, moč in natančnost. S takimi lastnostmi se lahko poistoveti tudi Benedetti Life. (foto: Tibor Golob)
Tibor Golob

Oblikovalka Matea Benedetti je že dolgo pred porastom zelenega trenda v modni svet vnesla tako prepotrebno skrb za okolje. Modna industrija je eden od glavnih onesnaževalcev našega planeta, slovenska modna inovatorka pa s svojimi kosi ne ozavešča le o temni plati mode, temveč tudi o ogroženih živalskih vrstah in izkoriščanju poceni delovne sile zaradi modnih potreb. Njena nedavna kolekcija Benedetti Life navdušuje s pisanimi vzorci tropskih krajev in svojo trajnostno naravnanostjo, njenemu gibanju pa se je pred časom priključil tudi slovenski vratarski dragulj Jan Oblak.

Vidite modo kot orožje za ozaveščanje širše javnosti o svetovni okoljski problematiki?

Medtem ko je družba postajala vse bolj obsedena s kopičenjem dobrin, so proizvajalci oblačil začeli tekmovati in nenehno prestavljati proizvodna mesta, da bi izdelali oblačila z najnižjimi možnimi stroški, seveda na račun ljudi in okolja. Kitajska ni bila dovolj poceni, zato je Bangladeš postal naslednja postaja s poceni delovno silo, zdaj je primat prevzela Afrika. Trajnostna moda je ravno reakcija na vso modno proizvodnjo, ki izkorišča delovno silo in pušča grozljive posledice na okolje. Moda je močno orožje - tako za manipulacijo kot za ozaveščanje.

Se ljudje dovolj zavedamo, kaj vse sprožamo s svojimi nakupovalnimi nagibi in življenjskim stilom?

Nikakor ne, in to je kar alarmantno. Ljudje se marsičesa ne zavedamo, dokler nam ne pride tako blizu, da nas strah po preživetju prebudi, šele takrat se postavimo iz cone udobja. Današnja družba je egoistična in narcisoidna. Žalostno je le to, da nam otroci postavljajo ogledalo, kako smo izgubili stik s sabo. Greta Thunberg je primer najstnice, ki točno vidi, kaj je narobe, in ne beži pred realnostjo. Opira se na znanost. Edino ona je moja junakinja in zgled, kako ostati pristen in neomajen v tem, kar je pomembno za 'vse dobro', ne le za lastno udobje, ugled ali profit. Občutek imam, da je vse drugo, kot da živimo v nekem začaranem gradu, in slepo verjamemo, da nam to udobje kar pripada, da ni omejeno in celo da nimamo nič s tem, če na drugem koncu sveta ženska po 12 ur dela za šivalnim strojem, brez zavarovanja, brez spodobne plače, njen mož pa barva tekstil s strupenimi barvili in dela na polju s pesticidi.

Se strinjam. A pogosto niti ne vemo, da z modno izbiro povzročamo trpljenje drugim, med drugim tudi ogrožamo in na rob izumrtja izrivamo številne živalske vrste. Če se ne motim, je tudi to eno izmed sporočil Benedetti Life?

Ime Benedetti Life že samo po sebi pove, da blagovna znamka slavi življenje. In zame je to vodilo. Zaščita življenja v vseh možnih oblikah, in to skozi modo. Benedetti Life raziskuje živalske vrste, ki so ogrožene zaradi uničevanja naravnega habitata, lova ali zaradi podnebnih sprememb. Pomlad-poletje 2020 smo posvetili papigam, ki so ravno zaradi vsega naštetega ogrožene. Naslednjo sezono je inspiracijska žival hobotnica. Po meri so oblačila na voljo v Morro Sartoriale v Kristalni palači v Ljubljani.

Se je odnos do vaše znamke, vaše filozofije v zadnjih letih kako spremenil? Smo ljudje dandanes bolj odprti, bolj izobraženi?

Danes zaradi poplave informacij, političnih in družbenih sprememb prihaja do večje ozaveščenosti, saj so nosilci nove zavesti glasnejši kot kdajkoli prej. Seveda nam znanost daje samo še 11 let in srčno upam, da bodo ljudje to spremembo naredili, ker na vodje ne smemo računati. Vse skupaj se odvija prepočasi in odgovornost je od vseh ista. Sama se vsak dan znova mirim, da zaradi nemoči ne kričim od besa. Ribe so toksične, amazonski gozd, sibirska pokrajina, Afrika, Avstralija gori, koralni grebeni izumirajo, poplav in ekstremnih vremenskih sprememb je čedalje več. Ne vem, kaj človek še potrebuje, da se spremeni? Živinoreja, naftna in modna industrija so pekel 21. stoletja.

Kaj je tisto, kar vas v povezavi s tem najbolj prizadene?

Najbolj me prizadene negacija obstoječih problemov, predvsem ljudi, ki imajo moč pomagati spremeniti stvari na bolje, in egoizem uma.

Kako pomembno je za vizionarje, kot ste sami, najti somišljenike?

Danes mi je lažje, ker nas je veliko. Tako v Sloveniji kot v tujini. Dosti težje mi je bilo pred desetimi leti, ko nihče ni razumel, kaj pravzaprav razlagam in delam.

Kaj je vodilo do sodelovanja z izjemnim slovenskim vratarjem Janom Oblakom?

Dejansko splet naključij, ki je pripeljal do spoštljivega prijateljstva in izmenjave idej. Jaz temu pravim, da je bilo zapisano v zvezdah, ker v naključja tudi nikoli nisem zares verjela. Kar se mene tiče, gre za sodelovanje, ki je izjemnega pomena, ne samo na področju mode in nogometa, temveč tudi skozi ozaveščanje in samo sporočilo, ki ga skupaj nosiva v svet. Nogomet je najmočnejše komunikacijsko in globalno orožje, ker ima preprost univerzalen jezik, moda to samo pretvori v otipljiv produkt in omogoči intimni stik s tem sporočilom. Nogomet razumejo vsi, spremljajo ga bogati, revni, mladi, stari, videz ni pomemben, medtem ko je luksuzna moda bolj nedosegljiva in namenjena ožjemu krogu ljudi. Tukaj sva z Janom združila moči okoli enega produkta, ki bo trajnosten, univerzalen (za vse starostne skupine in spol), nosljiv, sporočilen in simbolen, intimen ter dizajnerski, z njegovim osebnim podpisom. Na voljo bo tudi v NZS-trgovini v središču Ljubljane.

Na prvi pogled moda in nogomet nimata kaj dosti skupnega. Se strinjate?

Razen Davida Beckhama, pa na sumu imam Jana Oblaka. (smeh) Davida sem izpostavila, ker je bil prvi zgodovinski primer metroseksualca, mladega, uspešnega, urbanega in samskega moškega, ki skrbi za svoj videz, in to je bil tudi trenutek, ko je nogometaš izrazito prevzel modni svet. Glede Jana sem prepričana, da bo vpliven v modi, da bo vzgled novodobnega moškega, ki je etičen, uspešen, mlad, urban in športno eleganten.

Zakaj je prav eden izmed najboljših vratarjev na svetu postal zaščitni obraz znamke Benedetti Life?

Razlogov je več. Videz in energija na fotografijah sta prva stvar, ki jo pogledam, preden se odločim, kdo bo sodeloval v kampanji. Ker je Jan zvezdnik, je to še toliko bolj občutljivo, ker močnejše je ime, večji doseg in vpliv ima. Njegova podoba posledično diktira podobo blagovne znamke, kadar je znamka še neznana. Zato je tukaj previdnost, komu podaš žogo, še toliko pomembnejša.

Katere so tiste njegove lastnosti, ki so vas prepričale?

Jan Oblak je zame obraz, ki predstavlja anglosaksonsko lepoto, zdrav videz, umirjenost, skromnost, etičnost, dobrodelnost, odgovornost, moč in preciznost. S takimi lastnostmi se lahko poistoveti tudi Benedetti Life.

Vas druži podobna vizija v povezavi z varovanjem okolja?

Predvsem naju druži vera in želja, da lahko skupaj delava spremembe na bolje. Varovanje okolja izhaja iz mojih vrednot, medtem ko so Janu bliže socialno ogroženi otroci. Med drugim je ambasador fundacije Zaigraj z nami 'Play with us', ki skupaj z osnovnošolci vsako leto zberejo sredstva za otroke, ki si ne morejo privoščiti počitnic. S tem ne plačajo samo počitnic, ampak spodbujajo tudi solidarnost med osnovnošolci. Varovanje okolja in socialna odgovornost se lepo prepletata in posledično se varuje prihodnost bodočih generacij.

Nekje sem zasledila, da ste ob prvem sestanku nazdravili kar s kozarcem vode, ne vina?

Ja res je, oba sva očitna pivca vode in voda je vir življenja.

Kmalu boste predstavili ekološke majice z Janovim podpisom. Želite na ta način okolju prijazno modo približati tudi moškemu občinstvu? Ženske namreč v osnovi že tako ali tako veljamo za bolj ozaveščene.

Želim jo približati čim večjemu številu ljudi različnih generacij. Ko vstopim v trgovino, moji možgani najprej skenirajo vse police in začnejo seštevati oblačila. Vidijo in vonjajo sintetične materiale, avtomatično preštevajo leta razgradnje v naravi, 500 let in več, vonjajo škodljive pline, ki nam uničujejo kisik, vidijo onesnažene reke zaradi barvil … Ne bom več naštevala, v moji glavi se zgodi veriga dogodkov za 100 let naprej, in to samo z obiskom ene trgovine. Zato sem vesela, da sva se z Janom majhnega, a pomembnega projekta lotila skupaj. V športnih trgovinah je 95 % materialov sintetičnega izvora.

Kdaj bodo majice dostopne na modnem trgu?

V Sloveniji že pred koncem leta.

V vaša oblačila se poleg Jana rade odenejo tudi slovenske igralke, pevke … Kateri prepoznavni slovenski obrazi vas pri oblikovanju še navdihujejo?

Rada oblečem Ivo Krajnc Bagolo, Katarino Čas, Tino Gorenjak, Ulo Furlan, Raiven, Ksenijo Benedetti in Manco Košir, ki sta mi kot osebi ženski z močno vsebino, spoštovanja vredni in pozitivno naravnani s stilom.

Koga vse si še želite videti v oblačilih Benedetti Life?

Greto Thunberg, Trumpa in papeža Frančiška.

Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču