Množično financiranje: Nekateri dobijo milijone!

5. 9. 2017 | Vir: Jana
Deli
Množično financiranje: Nekateri dobijo milijone! (foto: osebni arhiv)
osebni arhiv

Leta 2008 je bila ustanovljena spletna stran Indiegogo, ki naj bi veljala za največjo internetno bazo za zbiranje denarja za projekte, ki jih predstavijo ustvarjalni posamezniki ali skupine, ki za svojo začetno idejo potrebujejo financiranje za njeno izvršitev.

Začetki tovrstne ideje segajo še globlje v preteklost, prva spletna stran, ki je pridobila množice, pa je bila DonorsChoose leta 2000.

Revolucija

Tovrstno pridobivanje denarja se imenuje crowfunding ali množično financiranje – gre za strategijo, ki omogoča zbiranje kapitala z uporabo zbranih skladov več investitorjev namesto od bolj tradicionalnih poslovnih kapitalističnih združenj. Obstaja kar nekaj spletnih strani za množično financiranje, a sta Indiegogo in Kickstarter zagotovo tisti, ki sta spremenili način, kako podjetniki dandanes privlačijo vlagatelje. V Sloveniji poznamo tudi slovensko različico Kickstarterja – Adrifund.

Najuspešnejša je bila kampanja za vrček za pitje kave po poti Goat Mug, ki je zbrala skoraj 500 tisoč dolarjev. Več kot 10 milijonov ljudi z vsake celine na Zemlji je že podprlo Kickstarterjev projekt. Vsak umetnik, filmar, oblikovalec in ustvarjalec ima nad svojim delom popoln kreativni nadzor. Na spletni strani Indiegogo, bazirani v San Franciscu, vendar dostopni po vsem svetu, nekateri projekti zberejo tudi več milijonov. Tako je lani ideja za napihljivo žogo za ležanje, primerno za v vodo ali park, zbrala 3,8 milijona dolarjev, majhna kamera z GPS in propelerji za letenje je prejela 3,2 milijona dolarjev, premična pečica za pice milijon, pametna steklenica, ki vas opozori, da morate piti vodo, pa je prejela skoraj 600 tisoč dolarjev. Vsak mesec stran obišče okoli 15 milijonov ljudi.

Prednosti

Ena izmed mladih ustvarjalk, ki se je odločila denar za svoj projekt zbrati prek Indiegogo, je Sophia Tamaro, 23-letna filmska ustvarjalka iz Trsta. Njen film Unexpected Monsters (Nepričakovane pošasti) je kratka psihološka drama o odtujeni materi, ki zasleduje svojo hčerko na njeni poti do slave. »Preden sem se obrnila k tovrstni obliki zbiranja denarja, sem razmišljala o prijavi za državne finance, vendar sem po temeljiti raziskavi in povpraševanju naokrog ugotovila, da na žalost ni obstajalo veliko možnosti za projekt, kot je moj, saj se trenutno prednost daje tematiki, ki se vrti okoli beguncev in priseljencev,« je razložila svojo odločitev. Drugi razlog, zakaj daje prednost Indiegogu, pa je, da želi obdržati nadzor nad svojim projektom.

Nagrade

Celoten sistem temelji na nagrajevalnem sistemu, kar pomeni, da dobijo donatorji, investitorji ali stranke, ki so pripravljeni pomagati in sofinancirati projekt ali produkt, namesto lastniškega deleža darila, ki jih vnaprej glede na višino donacije določi ustvarjalec projekta. Stran od celotnega dobička vzame le pet odstotkov, v kar pa ni vključen odstotek, ki ga poberejo za plačilo s kreditno kartico. Na voljo sta dve možnosti: fleksibilen in fiksen plan. Pri fleksibilnem lahko postaviš določen znesek, ki ga želiš doseči, vendar pa lahko sprejmeš tudi manj ali več denarja, če do tega pride, in dalje operiraš z njim. Pri fiksnem planu pa se denar vrne investitorjem, če ne dosežeš cilja. »Doseči želimo pet tisoč evrov po fleksibilnem planu, saj upamo na možnost, da bi cilj presegli.«

Kaj je treba storiti?

Za predstavitev kampanje na spletni strani je treba najprej narediti zelo podroben načrt, da se ideja razloži in natančno pojasni, kam bo šel prejeti denar. Sophia je pri svoji predstavitvi posnela tudi video z nagovorom vsakega izmed člankov ekipe in besedilo opisa projekta prevedla v štiri druge jezike, saj naj bi to izražalo njihovo mednarodno ekipo. »Imamo tudi osebo, ki skrbi za družbena omrežja in je za nas postavila profil na Facebooku in Twitterju, s katerima želimo doseči čim več ljudi.«

Med najinim pogovorom so bili še v zgodnji fazi zbiranja denarja in njihova naloga je bila, da širijo kampanjo v javnost. »Najprej moramo poskrbeti, da za naš projekt ljudje izvedo in da se razširi glas med čim več ljudi, saj tudi vsakih 10 evrov prav pride.« Njen cilj je, da se posname visokokakovostni in privlačen kratek film, ki ga bodo nato pošiljali po najpomembnejših festivalih po Evropi prihodnje leto.

Potek zbiranja denarja

Vse skupaj bo kampanja potekala 28 dni, s tem, da bodo imeli darovalci možnost, da jim donirajo denar tudi po koncu kampanje.

»Upamo, da bomo presegli svoj cilj, saj bi nam to pomagalo pri bolj udobnem snemanju, boljši opremi, vstopninah za festivale in višjih plačah za ekipo. Trenutno imamo že pokritih 24 odstotkov zastavljenega zneska, tako da smo kar optimistični, da nam bo uspelo preseči cilj in pridobiti več kot pet tisoč evrov. V primeru, da bi prejeli manj kot to, pa bomo morali delati reze pri razpoložljivih financah. Zagotovo ne bomo zategovali pasu pri hrani in plači, saj se mi zdi to nesprejemljivo.« Do časa, ko se kampanja konča, torej do konca avgusta, bodo že imeli določeno lokacijo, opremo in igralce ter se tako bolj in bolj približevali dejanski izvedbi snemanja. »Ves čas bomo vse ljudi, ki nas spremljajo ali ki bodo denarno prispevali k projektu, obveščali o dogajanju, napredku in nadaljnjih korakih.«

Ni vse tako preprosto ...

»Pri tovrstnih spletnih straneh, kjer se zbira denar za izvedbo projektov, je stvar v tem, da moraš, če želiš biti uspešen, v to vložiti veliko časa in energije. Zakaj bi ti ljudje morali dati denar? Zakaj si zaslužiš njihovo podporo? Si jim dal dovolj informacij, da se lahko odločijo, ali ti bodo pomagali ali ne? Če ti jih uspe prepričati, da je tvoj projekt edinstven, prav te strani ponujajo velik doseg ljudi, ki so pripravljeni stvari financirati, pri tem pa obdržiš svojo neodvisnost,« je sklenila Sophia.

Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču