Nuša Gnezda, trenerka fitnesa: Je vadba po porodu nevarna?

Nuša Gnezda, trenerka fitnesa: Je vadba po  porodu nevarna? (foto: Helena Kermelj) Helena Kermelj
Vir: Jana
21. 5. 2017

Uhajanje urina, diastaza rektusov, analna inkontinenca, zdrs medeničnih organov, bolečine v križu. Vse pogostejše posledice, ki jih utrpijo ženske zaradi neustrezne vadbe po porodu, v želji, da bi si čim prej povrnile fit postavo.

K diplomirani trenerki fit­nesa za ženske in ženske po porodu Nuši Gnezda iz Ljubljane se zaradi tovrst­nih težav v zgodnjem obdobju materinstva zateče vse več žensk.

Ali ženske po porodu dobimo dovolj pravih informacij o tem, kako telovaditi?

Iz svojih izkušenj bi rekla, da ne. Po tem, ko sem rodila, nisem dobila nobene informacije o vadbi. Kolikor sem slišala od drugih žensk, dobijo letak z vajami in navodila fizioterapevtke. A to ne zadošča. Težava je v tem, ker dandanes zdravniki po šestih tednih na pregledu rečejo: pripravljena si na vadbo. Ampak kakšno vadbo? Ženska ne more šest tednov po porodu kar na vsako vadbo. Z aerobiko na primer si lahko težave poslabšajo ali celo ustvarijo.

O kakšnih težavah vse govoriva?

Zelo pogosta težava je diastaza rektusov. To bi morali izmeriti v vsaki porodnišnici, pa je ne. Fizioterapijo dobijo le redke. Če se po porodu napačno lotimo vadbe, lahko še stopnjujemo zaplet. Povečana diastaza lahko vodi do bolečin v križu, napihnjenega trebuha, bolečin v sklepih. Največkrat pa pride do uhajanja urina in prolapsa organov. Po porodu nikakor ne smemo delati neumnosti, kot so trebušnjaki in poskoki. Če je vadba pravilna, ne bo težav.

O ustreznih vajah po porodu pišete na svojem blogu in v številnih revijah. Kdaj je pravi čas, da se ženska po porodu loti vadbe?

Vadbe se lahko sicer lotimo zelo hitro, a premišljeno, s pravimi vajami, nato vadbo stopnjujemo. Rada bi razložila, zakaj včasih ni bilo toliko teh težav. Ker naše mame niso šle telovadit šest tednov po porodu, o tem ni bilo niti govora. Zdaj pa da ginekolog zeleno luč, ženska gre na vadbo za prvim ovinkom in se poškoduje. Veliko bolje je, da ženska po porodu ne dela nič, kot da vadi napačno. Poznam ženske, ki niso nič počele, pa je vse dobro z njimi. Telo se je samo rehabilitiralo. Ko govorim o vadbi po porodu, govorim o tistih, ki imajo željo po telovadbi. Na primer, ker so bile športnice ali jim vadba veliko pomeni.

Se ustrezna vadba po carskem rezu razlikuje od tiste, ki naj sledi vaginalnem porodu?

Po vaginalnem porodu medenično dno oziroma vse tam doli ne deluje dobro. Pri carskem rezu pa se ta pot ne poškoduje. Torej ne pride do raztrganin, težav z anusom, nekatere imajo namreč tudi inkontinenco blata. Po carskem rezu je treba paziti na rano, najprej se mora zaceliti. Začnemo z aktivacijo medeničnega dna z dihalnimi vajami, nato začnemo nežno krepiti drugo. Vadba po porodu ni vadba, kot si jo marsikdo predstavlja. Ne potimo se eno uro, na začetku gre za deset minut pravilnega dihanja in umirjeno stiskanje ene mišice.

Veliko je govora tudi o izjemnem učinku keglovih vaj. Lahko res zgolj z njimi učvrstimo nožnične mišice?

Kot slišim od drugih žensk in iz lastnih izkušenj, keglove vaje ne pomagajo. Najprej moraš imeti ojačane mišice, da sploh lahko nekaj stisneš. Keglove vaje uporabljam v kombinaciji z vajo. Če želimo, da medenični organi delujejo, mora vse delovati sinhrono. Imeti moramo močan trup in zadnjico, vse mora delovati kot celota. Pri keglovih vajah je problem, ker stiskamo le nožnične mišice, na medenično dno pa s tem ne vplivamo.

Nuša Gnezda

Kaj pa ženske, ki so rodile pred 20 leti, ali so jim leta prinesla težave z uhajanjem urina? Kako si lahko pomagajo?

Enako. Svetujem keglove vaje v kombinaciji s pravimi vajami za to težavo. Ženska naj medtem, ko naredi vajo, stisne zadnjico skupaj, zaklene boke, s tem aktivira medenično dno, in si predstavlja, kot bi želela z nožnico potegniti nekaj lahkega k popku. Naj ne stiska preveč, ampak nežno. Če je keglovih vaj preveč, se mišica zakrči. Zakrčena mišica pa ni isto kot močna mišica. Inkonentinenco sem odpravila tudi svoji mami. Želela je iti na lasersko operacijo in sem ji rekla, naj vsaj poskusi z vajami. Trikrat na teden dela, kar sem ji naročila, in je veliko bolje.

Zanimivo, v svojih zapisih ne poudarjate vadbe in zdrave prehrane za vsako ceno. Kakšne cilje spodbujate?

Izhajam iz sebe. Ženskam želim sporočiti, naj bosta vadba in prehrana del njihovega življenja, ne obremenitev. Prehrana se mora vključiti v tvoje življenje in mora biti tak­šna, da jo lahko sprejmeš za vse življenje. Če se ženska odloči, da bo popolnoma črtala sladkor iz svoje prehrane, vemo, da ta cilj ne bo vzdržal. Potem pride do jojo učinka in kilogrami se povrnejo. Želim, da je vadba nekaj zabavnega, prehrana zdrava, a tudi razumska. Na rojstnem dnevu seveda pojemo kos torte, želim, da to ženske storijo brez slabe vesti. In naj tega kosa torte ne brišejo z vadbo.

Ravno ta slaba vest dela veliko škode, še pišete.

Ta dela največ težav. Za sabo potegne kup nezadovoljstva. Ko se enkrat nehaš obremenjevati s tem, gre vse lažje. A do te točke je težko priti. Fit telo je lahko nekaj povsem drugega, kar si predstavljamo. Pomembno je, da se v svojem telesu dobro počutimo in da telo dobro deluje. Pomembno je tudi, da mama ni samo mama. Da se da na prvo mesto, gre za eno uro na telovadbo, se druži in se vrne domov dobre volje. Telovadba mora biti sproščujoča. Rezultati pridejo posledično.

Ženskam svetujete tudi, naj tehtnico zabrišejo v smeti. Zakaj?

Zakaj mora številka na tehtnica narekovati, kako se počutimo? Zakaj bi en kilogram spremenil življenje? Tehtnica ni merilo. Če imaš močne mišice, kilograme pridobiš. Za boljšo predstavo, kje smo, raje preverimo, kako nam stojijo hlače, kako smo videti v ogledalu ali preverimo sestavo telesa. In ko smo zadovoljni s seboj, ne potrebujemo teht­nice, da bi izmerila našo srečo. <

Besedilo: Sanja Macur
Fotografije: Helena Kermelj

Priporočamo