S težavnimi ljudmi je hudo, a se da naučiti, kako se obnašati do njih

S težavnimi ljudmi je hudo, a se da naučiti, kako se obnašati do njih (foto: profimedia) profimedia
14. 1. 2021

Priznati si je treba, da so nekateri ljudje težki in je z njimi naporno ravnati. Če ste prijazni, so ljudje na splošno prijetnejši in vas obletavanje kot čebele svoj panj. Razlog je preprost: težaki se navadno ne družijo z drugimi težaki, saj bi bil tak odnos enak, kot če bi dva divja pitbula skupaj zaprli v majhno kletko.

Pod pojmom težaki razumemo ljudi, za katere se zdi, da vedno najdejo razlog za pritoževanje. Ponavadi so zlovoljni, čemerni in godrnjavi ter hote ali nehote kvarijo razpoloženje v družbi, namesto da bi ga dvigovali. Hkrati vselej postavijo v ospredje sebe in svoje sposobnosti. Po tem opisu najbrž dobro veste, za kakšen tip osebe gre. Za take, ki jim v restavraciji ni možno postreči s hrano, ker jim vselej nekaj ni prav, in se nenadoma prelevijo v matematične strokovnjake, ko je treba deliti račun.

Naporni ljudje se navadno družijo s prijaznimi, kar je za slednje huda muka. Težaki namreč niso nikoli zadovoljni, nenehno pritoževanje pa vsakomur najeda živce. In prijazni, obzirni ljudje stokanje in tožbe prenašajo. Vzrokov za nezadovoljstvo pa težakom nikoli ne zmanjka. Ali je vse narobe zastavljeno v službi ali ima nesposobne sodelavce ali se jezi nad družinskimi člani in ponudbo v trgovini. Skratka, ob njih se sogovornik počuti zmedenega, krivega, nezadovoljnega in brez vrednosti, pa čeprav nezadovoljstvo napornih ljudi nima prav nič opraviti z njim.

Kako naj torej ravnate, ko se morate soočiti s težaki? Odziv je še zlasti zapleten, ko gre za družinskega člana, sodelavca ali prijatelja, torej za ljudi, ki jih ne morete preprosto izbrisati iz življenja. Ko verjamete, da ste se potrudili po svojih močeh, pa ni nič pomagalo, vas zavedanje, da vam bo ta oseba težila do konca vaših dni, že duši. Morda ste se odločili, da boste še naprej prijazni z njo, da boste držali jezik za zobmi in se prepustili toku. A to ni dobro. Slej ko prej vas bo oseba pripeljala do roba ali celo potisnila čezenj. To drži kot pribito, težaki potrebujejo le dovolj časa, pa bo še tako miren značaj popustil in eksplodiral. Naporni ljudje na neki stopnji namreč uživajo v konfliktu, z veseljem izzivajo in preizkušajo, do kod lahko gredo, preden se bo prijazen človek zlomil.

Avtorica Gill Hasson je napisala knjigo, v kateri je ponudila nekaj nasvetov in rešitev tovrstnih težav (How to Deal with Difficult People: Smart Tactics for Overcoming the Problem People in Your Life). Na začetku je zapisala, da so naporni ljudje povsod. Težaki so ljudje, ki nenehno vznemirjajo druge in vedno najdejo način, da jim najedajo živce. Glavni poudarek njenega razmišljanja je, da ne moremo spremeniti obnašanja drugih, lahko pa spremenimo svoj odziv na njihovo vedenje.

Hiter povzetek: knjiga je razdeljena na tri dele. V prvem predstavlja osnovno ravnanje z dvema tipoma napornih ljudi, in sicer s tistimi, ki so odkrito sovražni in agresivni ter s pasivno agresivnimi. Kako se odzivate nanje, je odvisno od tega, kdo so, zakaj težijo in od vašega trenutnega počutja. Lahko se odzovete s podrejenostjo ter s posredno ali z neposredno konfrontacijo. Avtorica razlaga, da se soočite z vsako situacijo posebej in da se držite izključno sprotnega dogodka. To pomeni, da ne presojate osebe po prejšnjih izkušnjah.

Vaša glavna naloga je, da se naučite poslušati. Gre za aktivno poslušanje, ki vključuje ponavljanje, povzemanje in parafraziranje. Namesto, da bi si izmišljali tehnike, kako se izogniti sporu, ali da bi se odzivali s hitrimi odgovori, raje z aktivnim poslušanjem spremenite dinamiko odnosa.

Poskusite z nekaterimi od naslednjih strategij, pa vas težaki ne bodo več čustveno izžemali in se jih boste rešili za vselej.

1. Bodite samozavestni – identificirajte in razložite problem.

2. Povejte, kako se počutite – uporabljate zaimek jaz in ne ti ali vi.

3. Priznajte svoj delež pri nastalem položaju.

4. Povejte, kaj boste in kaj ne boste naredili.

5. Ostanite trdno na tleh.

6. Pogajajte se in sklepajte kompromise.

7. Identificirajte rešitve in posledice.

8. Umirite se in vadite, kaj boste rekli in naredili.

Prepoznajte svoj delež

Ljudska modrost pravi: »Ljudje, ki nas razdražijo, nas ponavadi opozorijo na neko našo lastnost.« Zatorej se vprašajte, kaj oseba razkriva o vas, česar ne želite videti. Primer: ko vas vznemirja neodgovorna oseba, se spomnite časov, ko ste bili neodgovorni vi, ali pa ste bili prisiljeni ravnati odgovorno zaradi nespametnega obnašanja drugih, kar vam ni najbolj pri srcu.

V primeru, da boste izbrskali tak spomin in odkrili, da gre za nekoga iz družine, prijatelja ali partnerja, premislite o svojem ravnanju v tem odnosu. Ste k njegovemu obnašanju prispevali svoj delež, ker ste prevečkrat rekli da namesto ne? Ali osebi niste pravočasno povedali, da vas nekaj moti? Če iskreno ne pretresete svojih dejanj, boste seveda sklepali, da je za težave kriva izključno oseba, ki vas spravlja ob živce.

Čas za odločitev

Ko vse premislite, se odločite, ali se boste soočili s težaki v svojem življenju. Kadar gre za ožjega družinskega člana, partnerja ali tesnega prijatelja, je najboljša rešitev neposreden, jasen pogovor. Če pa vam krvni pritisk dviguje nek oddaljeni sorodnik ali znanec, ki ga srečate le od časa do časa, se verjetno na boste odločili za debato. Pogovoru se lahko izognete tudi, kadar ste prepričani, da oseba ne bo razumela, kaj ji želite povedati, ali če menite, da bo, karkoli boste povedali, razumljeno narobe.

Preden začnete pogovor, se dobro pripravite. Najprej si odgovorite na vprašanje, na kakšen način bi radi spremenili obnašanje te osebe, nato se vprašajte, kaj pričakujete od tega razmerja. Pomembno je, da si postavite cilje, in sicer preden se odločite za dialog.

Če mislite, da se bo oseba odzvala negativno, si vnaprej pripravite vaš odziv. Se boste obrnili in odšli, preložili debato na poznejši čas, ko bo oseba bolj umirjena, ali pa zajeli sapo in počakali, da se umiri?

Ko gre za odnose z napornimi ljudmi, morate biti vi tisti, ki postavlja meje, poskrbeti morate, da boste povedali, kar mislite ter kaj je za vas sprejemljivo in kaj ne. Presoditi morate tudi, s kom je smiselno govoriti, kdo pa je tak, da ne bo razumel, kaj hočete doseči. Nekateri ljudje so preprosto preveč naporni in karkoli naredite, bo odnos z njimi vedno zapleten. V tem primeru naj vam pomaga druga modrost – nekateri ljudje so pač taki, da jih lahko sprejemate in skušate razumeti le z varne razdalje.

Vir: Psychology Today

Priporočamo