Slovenki med najuspešnejšimi Evropejkami

18. 7. 2016 | Vir: Jana
Deli
Slovenki med najuspešnejšimi Evropejkami (foto: arhiv revije Jana)
arhiv revije Jana

Pred kratkim sta se slovenski podjetnici znašli na lestvici stotih najuspešnejših ustanoviteljic start up podjetij v Evropi. Lestvico je sestavila nemška revija The Hundert, ki pokriva področje start upov, povzeli pa so jo tudi pri reviji Forbes.

Z dvema uvrščenkama, Majo Mikek, finančno direktorico Celtre, in Anuško Beltram, direktorico Travelstarterja, smo se pogovarjali, kako je biti v takšni družbi in kako združevati posel z družino.

»Te lestvice je vedno treba postaviti v kontekst, kako je lestvica nastala, kdo vse je na njih. Ampak če so to pozitivne in inspirativne zgodbe, se mi zdijo v redu. Ženske podjetnice lahko z zgledi naredimo veliko dobrega,« je prepričana Maja Mikek, finančna direktorica podjetja Celtra, ki ustvarja aplikacije za mobilni marketing in oglaševanje. Maja si ne želi prilastiti prevelikih zaslug za uspeh globalnega podjetja, ki je prisotno s svojimi pisarnami v devetih državah po svetu, vključno s Slovenijo, kjer je še vedno njihova največja pisarna, večinoma z razvojniki. Vendar pa meni, da je kot edina ženska v ožjem vodstvu veliko prispevala k drugačnemu pristopu vodenja podjetja.
»Ker sem edina ženska v ožjem vodstvu, sem pripravljena ženskam omogočiti, da so vključene v vodstvene sestanke, da dobijo možnost povedati svoje mnenje in ideje, na podlagi česar se lahko bolje odločamo. Ženske težje pridejo do besede, saj so manj agresivne kot večina moških in manj skačejo v besedo,« opaža Maja Mikek. Agresivnost v poslu je sicer razumljiva, pravi, sploh če si tujec v ZDA in hočeš nekaj doseči, a ne sme postati razlog, da si ljudje ne upajo več izraziti mnenja. Poleg tega se ji je kot ustanoviteljici podjetja uspelo obraniti pred zunanjimi profesionalnimi menedžerji, ki so jim jih investitorji želeli vsiliti, s čimer so lahko ohranili osnovno zdravo logiko podjetja. Njen pristop je pomemben tudi takrat, kadar rezultati zanihajo navzdol, takrat se pokaže, kdo pravzaprav res si, ali stojiš za svojimi besedami in koliko si pripravljen dati na kocko. Če delaš pravilno in po svojih načelih, potem je vedno pomembno, da svoj načrt dobro predstaviš in od njega ne odstopaš.

Med ustanovitelji start upov je le 15 odstotkov žensk. »Rekla bi, da jih je več, je pa tudi res, da je veliko mešanih timov. Iz lastnih izkušenj, tudi rezultati raziskav to potrjujejo, lahko rečem, da vzajemna žensko-moška naveza lahko podjetju doda velik plus,« zatrdi Anuška Beltram, soustanoviteljica agencije STA potovanja in platforme množičnega financiranja v turizmu Travelstarter.

Nore ideje je mogoče uresničiti

Idejo za množično financiranje turizma sta Anuška in Blaž Jemc dobila med recesijo, ko se je čedalje bolj izpostavljalo vprašanje, kako se bodo množice mladih v krizi lahko zaposlile. »V platformi sva videla moč, da zaživijo tudi ideje, ki drugače ne bi mogle. V turizmu je težko zbrati začetna sredstva, panoga je delovno zelo intenzivna, veliko mladih, ki bi radi nekaj naredili, pa nima financ. Kot primer bi navedla Cat caffe (v lokalu vam delajo družbo mačke), koncept je na Kitajskem ali Japonskem znan že desetletja. Ampak predstavljajte si, da pri nas pridete na banko in poveste, da bi radi kredit za mačjo kavarno! S pomočjo množičnega financiranja pa se tudi 'nore' ideje lahko uresničijo,« je prepričana Anuška.So pa kriteriji, po katerih izbirajo projekte, ki jih pomagajo podpreti, zelo strogi. Raje manj kot več, saj uspeh projekta ni odvisen le od platforme, ampak tudi od tistega, ki objavlja projekt. »Ta mora biti zanimiv in se uvrščati v kategorijo, ki jo mi zagotavljamo, prijavitelj pa se mora tudi temeljito pripraviti na kampanjo. Takih je na žalost malo, zlasti v turizmu. Najprej je treba dobro raziskati svoje področje in platforme, ki jih je po svetu okoli tisoč. Posneti moraš video, ne nujno drag, a precej oseben, predvsem pa se je treba še pred začetkom kampanje povezovati s prijatelji in znanci, ker ti bodo pomagali sporočilo razširiti v javnosti,« pojasnjuje Anuška.

Boston zaradi zaupanja

Obe podjetji naših sogovornic imata sedež v Bostonu, tudi zaradi podpore plačilnih sistemov. Predvsem pa investitorji, ki vlagajo v start upe, denarja ne dajo na plano, dokler dobro ne spoznajo tvojega pogleda na svet, energije in zgodbe, za katero stojiš. »Dva od naših treh investitorjev sta iz Bostona, poleg tega smo se z družino ukoreninili v tem okolju,« pojasnjuje Maja, diplomantka MBA na bostonskem Babsonu.

»V anglosaksonskem svetu veliko bolj zaupajo platformam s sedežem v teh državah. Pri množičnem financiranju pa je zaupanje najpomembnejše,« dodaja Anuška.

  • Anuška Beltram:
    »Slovenci nismo zapečkarji, mladi drzno potujejo na različne lokacije, v Afganistan, Iran. Tudi grožnje s terorizmom se ne ustrašijo, nočejo se vdati v usodo in zaradi tega posedati doma. Sploh pa se mi zdi, da se v medijih s tem pretirava.«

Podjetnice, žene, mame ...

Podjetnike redko sprašujemo, kako usklajujejo dom in družino, pri ženskah je to vprašanje, čeprav krivično, bolj običajno. »Prva in druga finančna injekcija v Celtro sta sovpadli z rojstvom obeh otrok. Bilo je zelo natrpano obdobje, ampak ko stvari v poslu letijo, se z dobro organizacijo da vse. Pomagali so mi starši pa varuška, predvsem pa fenomenalna ožja ekipa v podjetju, ki je delala z zanosom, saj smo v Celtri tista leta res leteli,« se spominja Maja. Ženske smo tiste, ki morda več kompliciramo, meni Anuška, ki ne vidi razlike, če sta otroka z njo ali z možem. »Meni je zagotovo težje, ko pakiram prtljago za na poslovno pot kot možu, me ženske bi rade vse zorganizirale vnaprej, pa še občutek krivde zaradi odhoda nas muči. Ampak s tem je treba razčistiti, ne nazadnje, če je srečna mama, bodo tudi otroci zadovoljni,« poudarja Anuška, ki bo septembra, če bo vse po sreči, poslovno konferenco na Aljaski izkoristila še za potep po deželi.

Razlike med državami

V ZDA, kjer večinoma dela Maja, imajo ženske v povprečju šest tednov plačanega porodniškega dopusta. »Absurdno pa je, da ženske tam skoraj s ponosom povejo, da so zaradi službe slabe matere,« pravi Maja. Ker iz izkušenj ve, kako pomembno je imeti čas za komaj rojenega otroka in koliko pomeni prilagodljivost v podjetju, so v Celtri uvedli šestmesečni porodniški dopust, prosto si lahko vzamejo tudi očetje. »Po nekaj tednih odsotnosti mi s hvaležnostjo pišejo, da brez tega dopusta ne bi nikoli vedeli, kaj zamujajo. Hkrati pa se tudi zavedajo, da ne smejo izgubiti stika s poslom in stroko, in če daješ ljudem prave vzvode, da radi delajo, jim nikoli ne moreš dati preveč dopusta. Ljudi, s katerimi delaš, moraš imeti rad, jih spoštovati, in to ti potem vračajo,« je prepričana Maja.

  • Maja Mikek:
    »Razlika med ZDA in Sloveniji je v tem, da je v ZDA ljudem najpomembnejše delo, v Sloveniji pa življenski slog, ko se gre ob 16. uri na kavo, pred tem pa na kosilo za dve uri. V ZDA se dela več, pri čemer ne trdim, da je to nujno bolje, vendar pa standard, kakršnega v Sloveniji želimo, ni vzdržen s takim odnosom do dela.«

besedilo: Stela Mihajlović
fotografije: Aleksandra Saša Prelesnik, osebni arhiv, shutterstock

Novo na Metroplay: Alya o trenutkih, ki so jo izoblikovali, odraščanju in ljubezni do mnogih stvari v življenju