Skrivnostna formula viralnih receptov: Potrebna je sreča, treba je biti na pravem mestu ob pravem času

6. 9. 2020 | Vir: Story
Deli

Kako nekdo čez noč postane slaven in utone v pozabo?

Na vsake toliko časa se pojavi en sam samcat recept – omaka slovitega kuharja ali ideja za rustikalno večerjo amaterske kuharice –, ki pritegne pozornost takšnih in drugačnih kuharjev, in kar naenkrat je prilepljena po socialnih omrežjih. Najprej se pojavi na domačih mizah, nato se prikrade do blogov o hrani in Instagramov, kmalu pa pritegne širšo pozornost, ko vse več kuharjev deli svoje rezultate s svojimi sledilci. Temu fenomenu rečemo viralni recept. Tako hitro kot recept postane slaven pa lahko njegov ustvarjalec tudi ponikne. Ravno to se je zgodilo Alison Roman, še pred kratkim svetovno poznani ustvarjalki viralnih receptov.

Formula viralnih receptov je kot iskanje tabletke za hujšanje: kdor razreši kodo, bo milijarder. Dokler se to ne zgodi, obstaja eno preprosto dejstvo: formule ni. Ni razloga, zakaj ali kje bo recept postal viralen. Njegova internetna pot ni pod našim nadzorom. Potrebna je sreča, treba je biti na pravem mestu ob pravem času.

Jeseni 2017 je Alison Roman, pisateljica in ustvarjalka receptov, izdala svojo prvo kuharsko knjigo Dining In: Highly Cookable Recipes, ki je vsebovala recept za piškote s čokoladnimi mrvicami s skrivnim korakom: Za piko na i je nanje posula sol. Recept za piškote je bil objavljen na Eater, New York Times ter Smitten Kitchen. Kmalu za tem nisi mogel brskati po svojem Instagramu, ne da bi videl vsaj eno fotografijo viralnih piškotov s ključnikom #TheCookies.

Lahko bi rekli, da je imela Alison žilico za ustvarjanje receptov, ki bodo zrušili internet. Alisonini enostavni recepti so sedli milenijcem in mlajšim odraslim, med katerimi so številni šele začenjali kuhati doma; nekateri so se prek njenih receptov celo učili kuhati. Instagram je kuhanje spremenil v socialno izkušnjo. Recepti, ki se jih nova generacija domačih kuharjev želi naučiti, so preprosti, dostopni, poceni in restavracijske kakovosti. Ti viralni recepti niso samo trenutna modna muha, ker so na Instagramu videti lepo in dobijo všečke – so predstavniki širšega premika instagramovske generacije, ki je odrasla in začela kuhati doma.

hrana

Kuhanje = socialno druženje

Kuhanje doma je bilo vedno samostojna dejavnost. Družbeni mediji so to spremenili v skupinsko digitalno izkušnjo tako, da so domače kuharje povezali med seboj: Googlova raziskava iz leta 2015 je pokazala, da 59 % posameznikov, starih od 25 do 34 let, svoj pametni telefon ali tablico nese s seboj v kuhinjo. Družbeni mediji pomagajo domačim kuharjem, da najdejo skupnost, kuhajo in razpravljajo o istih recepturah.

Pisci receptov igrajo vlogo tudi v tem ekosistemu družbenih medijev in nihče ni bil v tem boljši od Alison Roman. Odgovarjala je na vsa vprašanja, delila fotografije svojih sledilcev, komentirala njihove jedi – poglobila je svojo vlogo razvijalca receptov na zelo otipljivo in osebno raven, ki ne uspe številnim internetnim zvezdam.

Vsakič, ko je Alison objavila nov recept, ga je prek Instagram stories delila s skoraj 500.000 sledilci. Ko so njeni piškotki leta 2017 prvič ugledali luč sveta, so posamezniki, ki so jih naredili, delili svoje fotografije in na Instagramu označili @alisonroman. Njihove fotografije piškotkov je začela deliti na svojih Instagram stories in označevati uporabnike ter tako nagrajevati te člane svojega občinstva.

Tudi ena izmed njenih enolončnic je postala tako vseprisotna, da je sprožila prepire v digitalni sferi. Sovraštvo pa je v resnici povzročilo podaljšanje življenjske dobe družabnega pogovora okoli enolončnice #TheStew: več so ljudje slišali, bolj so želeli preizkusiti recept, da bi videli, kaj o celotni situaciji menijo sami.

Pok digitalnega balončka

Alison je ustvarila svoj mit, zato ne preseneča, da je bila kriva za lastno uničenje v intervjuju, v katerem je očrnila Marie Kondo, svetovno znano organizatorko prostorov, avtorico in TV-zvezdo, ter Chrissy Teigen, ameriško zvezdo in ženo Johna Legenda, ker imata proizvodni liniji in uspešni karieri. Med intervjujem je pokazala, da ni le ženska, ki meče polena pod noge drugim ženskam, temveč bela ženska, ki je blatila Azijko in Američanko azijskega porekla, ko je imela na izbiro na stotine moških sodelavcev s kavkazijskimi koreninami. Alison se je na kratko opravičila prek Twitterja in se po nekaj dneh ponovno opravičila v daljši, bolj prepričljivi obliki.

Drama se ni končala z intervjujem, saj je internet želel vedeti več. Samoizolirani troli so odkrili bistvo problema – Alisonini recepti so nastali v izolaciji tradicije, ki nakazuje na bolj pereč problem v njenem osebnem življenju: to se pogosto imenuje kulinarično prisvajanje, ali kot ga je pred meseci poimenovala kritičarka Roxana Hadadi, kolonializem skozi kuho.

Viralni recepti obstajajo že od pamtiveka

Alisonini recepti so bili le najnovejši v dolgi vrsti receptov, ki so z deljenjem postali zelo priljubljeni. Recepti so bili v trendu že dolgo pred internetom. Preden se je pojavil internet, so se recepti prenašali skozi časopise in ustno besedo, namesto prek Twitterja in Instagrama. V določenem obdobju se je pokazalo, da viralnost receptov ni več osredotočena na hrano, temveč na predstavitev. Zametke premika fokusa lahko vidimo že v zgodnjih kuharskih videih Julie Child. Amaterski kuharji so lovili prestiž, ki je prisoten, ko spečemo ali skuhamo nekaj, za kar je potrebno veliko časa, spretnosti ali eksotičnih sestavin.

Včasih lahko vržemo puško v koruzo

Vsi radi kuhamo, a moramo priznati, da je velikokrat zahtevno ter terja naš čas in pozornost. Včasih je dobro, da se le vržemo na kavč, naročimo pico in počakamo, da nam jo nekdo dostavi na dom. Ko nas prime volja, pa se lahko ponovno odpravimo v kuhinjo in na plan potegnemo predpasnik, stepalnik in ducat jajc.

Kot že rečeno, edinstvena formula za viralni recept ne obstaja. Vseeno pa obstaja nekaj korakov, ki jih lahko uporabite, da bo vaš recept dosegel restavracijsko kakovostnih obrokov željne milenijce:

1. Vložite čas v izboljšanje fotografij. Dobre fotografije, izstopajoče na spletnih mestih za deljenje receptov + družabni mediji = večje možnosti, da jih bodo videli računi v družbenih omrežjih z velikim številom uporabnikov + spletne publikacije, kot je BuzzFeed Food.

2. Bodite ustvarjalni. Bodite pogumni in naredite nekaj drugačnega: predrugačite recept svoje babice za mlado občinstvo ali pa tradicionalni jedi svojih prednikov dodajte vegetarijansko ali vegansko možnost. Kako bi recimo naredili idrijske žlikrofe brez moke in jajc?

3. Izbira priljubljenih receptov. Tega ne moremo zanikati, obstajajo nekatere vrste živil, ki so bolj priljubljene od drugih. Testenine, fondi, s čokolado oblite jagode ali super lahek recept za Jezerškov šmoren.

4. Met mreže v morje. Kaj narediti za vsak nov recept, ki ga objavite? Delite ga na Pinterestu, Facebooku, tvitnite, srčkajte, nalepite ga na Instragram, pošljite ga v obliki elektronskega sporočila … možnosti je nešteto.

Napisala: Inga Bau, Fotografije: Shutterstock, Osebni Arhiv

Novo na Metroplay: Matej Zemljič o zakulisju snemanja, dojemanju igralstva in stvareh, ki mu pomenijo največ